Chuletas y apuntes de Otras lenguas extranjeras de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Ramon Llull: Vida, Pensament i Obra Literària

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,07 KB

Importància de Ramon Llull

Nascut a Mallorca a la primera meitat del segle XIII, Ramon Llull és un dels primers narradors a tractar temes filosòfics, religiosos i científics. L’objectiu de la immensa producció que deixà escrita serà convertir els infidels al cristianisme i reunificar l’església cristiana. El lul·lisme arribarà fins als nostres dies; els estudiosos n’expliquen i valoren el sistema de pensament i n’estudien la faceta literària i lingüística.

Biografia: El Doctor Il·luminat

Segons la biografia Vida Coetània, Llull va néixer el 1232. És un personatge vinculat a la cort reial. Casat i amb dos fills, escrivia poesia trobadoresca. Un dia té una aparició de Crist, que li demana que dediqui tota la seva vida... Continuar leyendo "Ramon Llull: Vida, Pensament i Obra Literària" »

Romanticisme, Renaixença i Jacint Verdaguer: Guia

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,84 KB

El Romanticisme i la Renaixença

1. El Romanticisme

Va ser un moviment cultural que es va iniciar a Alemanya i Anglaterra al final del segle XVIII i es va estendre pels altres països europeus durant el segle XIX. Aquest moviment va aparèixer en una època marcada per profundes transformacions. Els ideals de la Revolució Francesa i els efectes de la Revolució Industrial van fer canviar el panorama polític, econòmic, social i espiritual d'alguns països europeus. Aquest moviment va produir un canvi profund en la manera d'entendre el món i, més concretament, d'entendre l'art.

1.1. La sensibilitat romàntica

Al llarg de la història s'han anat alternant moviments de tendència clàssica i moviments innovadors. En general, els moviments classicistes... Continuar leyendo "Romanticisme, Renaixença i Jacint Verdaguer: Guia" »

Obres de teatre en català per descarregar

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,21 KB

1.Baltasar Porcel:

-Quins temes tracta a les seves primeres obres? Què és l’anomenat

Mite d'Andratx?


Al principi les seves obren tracten temes relacionats amb la vida rural i marinera de les balears, i amb la Mallorca dels anys de postguerra. El mite d’Andrax és la mitificació de la seva ciutat natal, Andratx.



Què va fer per fomentar la llengua catalana?

Va fundar l'


Institut Català de la Mediterrània l’any 1989.

2.Jesús Moncada:

- Perquè es destacat Jesús Moncada en les seves obres?

Perquè feia reflexions morals: les supersticions, l’adulteri, la garreperia, la mort.


- Quins gèneres utilitzava Jesús Moncada?

Novel·la, narrativa breu, crítica literaria o assaig i també feia traduccions en: Alemany, Anglès, Castellà, Danès, Francès,

... Continuar leyendo "Obres de teatre en català per descarregar" »

Complements Verbals i Literatura Catalana Medieval

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,16 KB

Complements Verbals en Català

Els complements verbals són elements que acompanyen el verb per completar-ne o modificar-ne el significat. Alguns són obligatoris, mentre que d'altres són optatius.

Tipus de Complements

  • L'atribut: És un complement obligatori requerit pels verbs ser, estar o semblar. L'atribut indica la característica essencial del subjecte i normalment és un sintagma adjectival o nominal, tot i que també pot ser preposicional.
  • El complement directe: És un complement obligatori de molts verbs. El complement directe és un sintagma nominal que expressa l'entitat sobre qui recau l'acció expressada pel verb.
  • El complement indirecte: Sol ser un complement optatiu, tot i que alguns verbs el requereixin igual com exigeixen el complement
... Continuar leyendo "Complements Verbals i Literatura Catalana Medieval" »

Sectas Destructivas: Casos Reales y Métodos de Manipulación Mental

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 4,5 KB

Ejemplos de Sectas Peligrosas y su Impacto

4) Iglesia Universal del Reino de Dios (Pare de Sufrir)

  • Nombre oficial: Iglesia Universal del Reino de Dios.
  • Conocida como: Pare de Sufrir.
  • Fundador: Edir Macedo.
  • Origen: Río de Janeiro, Brasil, en 1977.
  • Curiosidades: Su fundador ha estado preso dos veces en Brasil, y la iglesia se ha visto envuelta en escándalos económicos en Argentina. Periódicamente, ofrecen ciertos "amuletos", como el aceite del Monte Sinaí o el agua del río Jordán.

5) El Templo del Pueblo

Jim Jones, pastor estadounidense, compró inmensas extensiones de terreno en Georgetown, Guyana. Allí, convenció a los seguidores de su secta (Peoples Temple) de que era el Mesías. Su megalomanía llegó al punto de ordenar el suicidio masivo... Continuar leyendo "Sectas Destructivas: Casos Reales y Métodos de Manipulación Mental" »

Literatura Catalana: Barroc, Neoclassicisme, Teatre i Bilingüisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,65 KB

El Barroc

El Barroc és l'estil que es desenvolupà a Europa durant el segle XVII. La seua aparició vingué provocada pel desengany, per un estat de pessimisme que succeí el període d'optimisme que va comportar el Renaixement. En aquest sentit, l'estètica barroca mostra una crisi intensa de valors que veiem en el món espiritual, polític i social europeu del s. XVII.

La Poesia

Temes més freqüents:

  • El pas del temps, la brevetat de la vida, i la proximitat de la mort.
  • La caricatura tragicoburlesca de l'existència.
  • El pessimisme polític.

Pel que fa a l'estil, cal distingir:

  • Conceptisme: és una poesia molt elaborada conceptualment que arriba a la provocació mitjançant l'associació d'idees i mots, el contrast, la caricatura cruel i la paròdia
... Continuar leyendo "Literatura Catalana: Barroc, Neoclassicisme, Teatre i Bilingüisme" »

Romanticisme i Renaixença: Literatura Catalana s. XIX

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,59 KB

Romanticisme i Renaixença al s. XIX

Romanticisme (s. XIX)

El Romanticisme (s. XIX) i la Revolució Francesa (1798) suposen el fi de l'antic règim i creen una nova classe poderosa: la burgesia, que serà el nucli del moviment.

Característiques del Romanticisme

  • S'oposa a la Il·lustració i al Neoclassicisme.
  • Propugna la llibertat de l'artista.
  • Defensa la imaginació.
  • Trenca fronteres entre gèneres i estils.

Valors del Romanticisme

  • Sentimentalisme
  • L'enyorança
  • Gust pel passat medieval
  • Admiració per la cultura popular
  • L'ànima col·lectiva
  • L'esperit de rebel·lió

La seva finalitat és commoure.

Característiques Lingüístiques

Lingüísticament, hi trobem una adjectivació rica i suggerent, un llenguatge expressiu i pintoresc, hipèrbatons, hipèrboles... Continuar leyendo "Romanticisme i Renaixença: Literatura Catalana s. XIX" »

Guia completa del teatre: de l'obra al públic

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,65 KB

Obra de Teatre: De la Pàgina a l'Escenari

Producció

L'autor escriu el text, format per diàlegs, monòlegs i acotacions. Objectiu: crear el text.

Pla de direcció

El director tria l'obra i l'adapta a la mentalitat de l'època i la seva pròpia visió del text. Objectiu: triar l'obra i adaptar-la a la seva visió teatral.

Pla interpretatiu

Els actors representen els personatges mitjançant l'expressió verbal i no verbal, vestuari, maquillatge i perruqueria. Objectiu: representar els personatges.

Pla tècnic

El director escènic crea el marc d'interpretació i de l'acció. Estableix la situació física. L'escenografia inclou l'espai teatral, la distribució, els decorats, l'attrezzo (mobles), la música i la il·luminació. Objectiu: crear un marc... Continuar leyendo "Guia completa del teatre: de l'obra al públic" »

Il·lustració, Neoclassicisme i Literatura Popular (S. XVIII)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,11 KB

La Il·lustració i el Neoclassicisme (Segle XVIII)

El moviment de la Il·lustració apareix a Europa al segle XVIII, conegut com el Segle de les Llums. Pren el raonament humà i l'empirisme com a norma amb què es valoren totes les manifestacions humanes. Els il·lustrats impulsaren la investigació i l'activitat erudita.

El Neoclassicisme: Art i Literatura Il·lustrada

El Neoclassicisme és el vessant artístic amb què es manifesta l'esperit il·lustrat en les arts i en la literatura a Europa durant el segle XVIII. Es caracteritza per:

  • Considerar com a elements fonamentals de qualsevol obra literària la correcció i l'harmonia.
  • Donar preferència a la raó sobre els sentiments.

Cap al final del segle, aquestes rígides normes seran superades... Continuar leyendo "Il·lustració, Neoclassicisme i Literatura Popular (S. XVIII)" »

Romanticisme i Renaixença: Verdaguer i la Literatura Catalana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,13 KB

El Romanticisme: Orígens i Característiques

El Romanticisme comença a Anglaterra i Alemanya a finals del segle XVIII. S'estén per països europeus al segle XIX. Apareix en una època marcada per transformacions: la Revolució Francesa (llibertat, progrés, igualtat) i la Revolució Industrial (fàbriques, migracions del camp a la ciutat, burgesia industrial...). Aquests canvis polítics, econòmics i socials provoquen un canvi profund en la manera d'entendre el món. En l'art, aquest canvi és revolucionari i els seus efectes arriben fins a l'actualitat.

Moviments Clàssics i Innovadors

Alternen moviments clàssics (Renaixement, Neoclassicisme, Realisme i Noucentrisme) i innovadors (Barroc, Romanticisme, Modernisme, Avantguardisme). Els moviments

... Continuar leyendo "Romanticisme i Renaixença: Verdaguer i la Literatura Catalana" »