Chuletas y apuntes de Otras lenguas extranjeras de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Fundamentos da Economía: Actividades, Sectores e Sistemas na Unión Europea

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 11,36 KB

1. As actividades económicas

Actividades económicas: conxunto de actividades desenvolvidas polos seres humanos para cubrir as diversas necesidades das persoas e das sociedades, xa sexa producindo bens ou prestando servizos.

A actividade económica inclúe tres fases: produción, comercialización e consumo.

1.1. Produción

Na produción de bens combínanse os recursos naturais, a técnica e o traballo. Os bens poden ser de dous tipos:

  • Bens de consumo: son os que satisfán as necesidades dos consumidores.
  • Bens de produción: son os materiais, máquinas e ferramentas que se empregan na produción dos bens de consumo.

A produción de servizos (sanidade, transporte público, etc.) implica a creación e a organización de infraestruturas correspondentes... Continuar leyendo "Fundamentos da Economía: Actividades, Sectores e Sistemas na Unión Europea" »

Fundamentos y Evolución: Literatura Gallega y Conceptos Clave de Macroeconomía

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 14,14 KB

Transformación Poética en Galicia a partir de 1976

Cales son os principais factores externos que motivaron os intensos cambios poéticos que se deron a partir de 1976?

Como na meirande parte dos cambios profundos, as razóns que os motivan non son unívocas, senón plurais e variadas. É por isto que a rexeneración poética dos anos 80 atendeu a factores internos (como a publicación de obras de X. L. Méndez Ferrín ou de Alfonso Pexegueiro) e externos. Entre estes últimos, podemos destacar o feito de que Galicia se sitúa nun novo espazo político de liberdades democráticas, nomeadamente para a lingua galega, coa aprobación do Estatuto de Autonomía (1981) e coa Lei de Normalización Lingüística (1983). Así mesmo, a lingua galega comeza... Continuar leyendo "Fundamentos y Evolución: Literatura Gallega y Conceptos Clave de Macroeconomía" »

Literatura Catalana Medieval: Poesia Trobadoresca i Novel·la Cavalleresca

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,23 KB

Poesia Lírica: La Renovació amb Ausiàs March

La renovació profunda de la lírica no es produeix fins a l'entrada d'Ausiàs March. Als seus poemes, analitza profundament el seu jo més íntim i les seves contradiccions. Entén l'home com un ésser format de cos i esperit i busca la perfecció, que consisteix a estimar amb l'esperit. Contra les creences més esteses a l'Edat Mitjana, sosté que la dona té ànima i que és capaç d'entendre i compartir les aspiracions del poeta. El seu estil és realista, ple de comparacions i metàfores.

La Novel·la de Cavalleries: Orígens i Evolució

La novel·la de cavalleries neix a la segona meitat del segle XII a França, estructurada en forma de roman i inspirada en les llegendes artúriques d'origen... Continuar leyendo "Literatura Catalana Medieval: Poesia Trobadoresca i Novel·la Cavalleresca" »

Literatura Catalana: Edat Moderna i Renaixença

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,87 KB

L'Edat Moderna

L'edat moderna és el període que va del segle XV a les acaballes del segle XVIII. Durant aquest període, la societat europea va experimentar un progrés important, tant en l'àmbit social i econòmic com en l'àmbit de la cultura i l'art. Primer el Renaixement, després el Barroc, la Il·lustració i el Neoclassicisme.

El Barroc

El Barroc és el moviment que predomina a Europa, sobretot a Espanya i a Anglaterra. Neix en un moment de crisi política, religiosa, econòmica i cultural. En aquest context, l'art i la literatura tendeixen a dissimular la duresa de la realitat embellint-la a través de l'artifici, l'ornamentació i el lluïment, a fi d'intentar evadir el públic d'un món desagradable, o bé tendeixen a accentuar-ne... Continuar leyendo "Literatura Catalana: Edat Moderna i Renaixença" »

Diferencies entre curial i tirant

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,49 KB


L'APARICIÓ DE LA PROSA RELIGIOSA:


CONTEXT HISTÒRIC (S.XV)

*Baixa Edat Mitjana: època de grans canvis en tots els àmbits.-Ambit sociòeconòmic: el sistema feudal decau i sorgeix la burguesia.-Àmbit cultural: es crea la imprenta i les universitats.- Àmbit polític: els reis tenen l'autoritat. Sorgeixen moltes guerres. -Àmbit religiós: època de les heretgies del
Cisma d'Occident. -Àmbit lingüístic: la literatura culta s'expressa en llengua vulgar.

CONTECT LITERARI: *
Humanisme:-Naix la Toscana (Itàlia) a meitat del s. XIV.- Impulsos : Dante i Petrarra. -Característiques : Redescobriment dels clàssics grecs i llatins. Preocupació pels problemes humans. Es valora el saber i la raó. Coneixement, saber de tot tipus. (Ja a penes es creu... Continuar leyendo "Diferencies entre curial i tirant" »

Fonètica, Funcions del Llenguatge i Gramàtica Catalana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,25 KB

Fonètica Articulatòria

Llavis: labials. Dents: dentals. Les genives interiors: alveolars. Llengua i paladar: palatals. El vel del paladar: velars.

((referent-canal-emissor-missatge-receptor-codi.))

Funcions del Llenguatge

Funció referencial: Es limita a transmetre informació sobre un context o un referent.

Funció emotiva: Expressa el que sent l'emissor.

Funció conativa: Vol que es facin determinades accions.

Funció fàtica: L'emissor com el receptor poden obrir o tancar la comunicació.

Funció metalingüística: Es pot fer servir per parlar del mateix llenguatge.

Funció poètica: Volem remarcar el missatge en si mateix.

Pronoms

Pronoms Personals

Singular: jo/mi. Plural: nosaltres.

Singular: tu/vostè. Plural: vosaltres/vostès.

Singular: ell/ella.... Continuar leyendo "Fonètica, Funcions del Llenguatge i Gramàtica Catalana" »

Glossari Essencial: Lingüística, Gramàtica i Art Català

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,34 KB

Conceptes Clau de Lingüística i Sociolingüística

Diversitat Lingüística

És quan parlem de la manera com coexisteixen dues o més llengües en un mateix espai geogràfic o en la vida d'una persona.

Sociolingüística

És la disciplina que estudia les relacions entre el llenguatge i la societat.

Monolingüe

Si només es fa servir un idioma en un territori.

Multilingüe

Si es fa servir més d'una llengua.

L'Indoeuropeu

És la llengua que es parlava fa més de tres mil·lennis en una zona entre l'est d'Europa i el centre d'Àsia.

Llengües Romàniques

Són aquelles que deriven del llatí, la llengua que l'Imperi Romà va imposar al seu territori.

Llengua Inicial o Materna

És la primera llengua que una persona aprèn en la seva vida.

Llengua d'Identificació

Es... Continuar leyendo "Glossari Essencial: Lingüística, Gramàtica i Art Català" »

Moviments Literaris: Romanticisme, Renaixença i Modernisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,06 KB

Què és el Romanticisme?

Moviment cultural i artístic del segle XIX que exalta els sentiments, la llibertat individual i la natura com a font d'inspiració.

Característiques del Romanticisme:

  • Predomini dels sentiments i emocions sobre la raó.
  • Valoració de la natura com a reflex de l'ànima.
  • Importància del nacionalisme i les tradicions locals.
  • Exaltació de l'individu i la llibertat creativa.
  • Tendència cap a temes misteriosos, històrics i sobrenaturals.

Què és la Renaixença?

Moviment cultural i literari del segle XIX que promou la recuperació de la llengua, la literatura i la identitat valenciana després de segles de decadència.

Característiques de la Renaixença:

  • Revalorització de la llengua valenciana com a vehicle literari.
  • Inspiració
... Continuar leyendo "Moviments Literaris: Romanticisme, Renaixença i Modernisme" »

L'Edat Mitjana i el Segle d'Or a la Literatura Catalana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,25 KB

Edat Mitjana

1. Humanisme: Bernat Metge

Amb l'aparició de l'Humanisme, es va produir un canvi significatiu en la cultura medieval. Posteriorment, Ausiàs March va destacar amb les seves obres de poesia catalana. Finalment, les novel·les cavalleresques van marcar un gir important.

L'Humanisme és el moviment cultural que va sorgir a Europa a finals de l'Edat Mitjana i tenia les següents característiques:

  • Revaloració de l'antiguitat grecollatina.
  • Una nova actitud davant la vida: l'antropocentrisme, que porta a la valoració de l'ésser humà.

Les ciutats italianes van ser el bressol de l'Humanisme. Allà es va iniciar aquesta nova manera de veure el món i van sorgir autors com Dante (Divina Comèdia), Petrarca (Sonets a Laura) i Boccaccio (Decameró)... Continuar leyendo "L'Edat Mitjana i el Segle d'Or a la Literatura Catalana" »

Debussy y Stravinsky: Del Impresionismo al Neoclasicismo Musical

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 4,76 KB

Audición 1: Preludio a la siesta de un fauno (C. Debussy)

Preludio a la siesta de un fauno de Claude Debussy se estrenó en 1912 en París en su versión de ballet, interpretada por los ballets rusos de Diaghilev.

Género y Argumento

Pertenece al género de música instrumental y programática. El ballet muestra a un fauno durmiendo en una tarde de verano. Aparece un grupo de ninfas que lo despiertan. El fauno intenta acercarse a ellas y acariciarlas. Las ninfas escapan, el fauno coge un paño que una de las ninfas dejó tras ella, y la ninfa aparece de nuevo en sus sueños.

Timbre e Instrumentación

El timbre de la obra es instrumental. Está interpretada por una orquesta semejante a la clásica: reducida, con base del grupo de cuerda (en el que... Continuar leyendo "Debussy y Stravinsky: Del Impresionismo al Neoclasicismo Musical" »