Chuletas y apuntes de Otras lenguas extranjeras de Secundaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Literatura Catalana Medieval: Petrarca, Boccaccio, Humanisme i Novel·la

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,9 KB

Petrarca i l'Humanisme

Petrarca: Francesco (1304-1374), toscà, és considerat l'iniciador de l'Humanisme. Com a humanista, va estudiar i comentar les obres dels clàssics i, com a poeta, establí les bases de la lírica moderna i esdevingué un model fonamental per als poetes dels segles posteriors. La seva obra més important és el Cançoner, on canta l'amor a Laura, una dona terrenal que representa l'amor impossible.

Giovanni Boccaccio i el Decameró

Giovanni Boccaccio: (1313-1375), florentí, és un dels autors més importants de la narrativa europea. La seva obra Decameró explica històries de caràcter realista, protagonitzades per personatges quotidians, pertanyents a les classes populars i a la burgesia dels comerços i la menestralia.... Continuar leyendo "Literatura Catalana Medieval: Petrarca, Boccaccio, Humanisme i Novel·la" »

Euskal Aditz Konjugazioa: Orain eta Lehenaldiak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en vasco con un tamaño de 3,99 KB

Orainaldia

Nor-Nork Aditzak

Nor eta Nork kasuen araberako aditz-formak:

NorNork
(Ni) NauT (Nik)
(Hura) Du- (Hark)
(Gu) GaituGu (Guk)
(Zu) ZaituZu (Zuk)
(Zuek) ZaituzteZuek (Zuek)
(Haiek) DituTe (Haiek)

Nor-Nori Aditzak

Nor eta Nori kasuen araberako aditz-formak:

NorNori
(Ni) NatzaiT (da) (Niri)
(Hura) ZaiO (Hari)
(Gu) GatzaiGu (Guri)
(Zu) ZatzaiZu (Zuri)
(Zuek) ZatzaiZuek (te) (Zuei)
(Haiek) ZaiE (Haiei)

Nor/Zer-Nori-Nork Aditzak

Aditz erroaren aurrizki eta atzizkiak, Nor/Zer, Nori eta Nork kasuen arabera:

Nor/ZerNoriNork
Dizki
T (da) (Niri)T (Nik)
(Hura)O (Hari)- (Hark)
(Haiek)Gu (Guri)Gu (Guk)
Zu (Zuri)Zu (Zuk)
Zuek (Zuei)Zuek (Zuek)
E (Haiei)Te (Haiek)

Oharra: Goiko taulak aditz-erroaren aurrizki eta atzizkiak erakusten ditu, ez aditz forma osoak.

Lehenaldia

Nor Aditzak

Nor

... Continuar leyendo "Euskal Aditz Konjugazioa: Orain eta Lehenaldiak" »

Gramàtica, Text i Novel·la: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,08 KB

Conceptes Clau de Gramàtica i Text

Mots amb Doble Valor

Positius:

  • Ningú (algú)
  • Res (alguna cosa)
  • Cap (algun)
  • Gaire (molt)
  • Gens (una mica)
  • Mai (alguna vegada)
  • Enlloc (en alguna banda)

Negatius:

La mateixa paraula però amb no davant o utilitzant no pas.

Mots Interrogatius

  • Determinats: quin, quina, quants, quantes
  • Pronoms: qui, a qui, què, per què
  • Adverbis: on, quan, com, quant

Diferències entre Interrogació Total i Parcial

  • Interrogació total: exigeix o no com a resposta.
  • Interrogació parcial: la resposta haurà de ser una persona, objecte, lloc, etc.

Diferències entre Interrogació Directa i Indirecta

  • Interrogació directa: oracions independents que acaben amb el signe ?.
  • Interrogació indirecta: estan subordinades a un verb declaratiu i no porten
... Continuar leyendo "Gramàtica, Text i Novel·la: Guia Completa" »

Gramàtica, Oracions i Literatura: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 38,54 KB

  • La gramàtica

    La gramàtica és un apartat de l'estudi de la llengua que es fixa en la forma de les paraules (morfologia) i en com es combinen per formar oracions (sintaxi).

  • Les paraules

    Una paraula és un conjunt de sons vocals que tenen significat i que, quan els escrivim, els representem separats d'altres unitats per espais en blanc i per signes de puntuació. Hi ha paraules molt breus, formades per un sol so, com ara oh!; d'altres de més llargues, formades per diversos sons, com ara calendari; i, encara, n'hi ha d'altres que es componen de diversos elements, com per exemple vistiplau o no-violència.

  • Fonètica, ortografia i lèxic

    La fonètica estudia com es pronuncia una paraula, mentre que com s'escriu ho determina l'ortografia. El significat

... Continuar leyendo "Gramàtica, Oracions i Literatura: Guia Completa" »

Continguts del 2n parcial de la 2a avaluació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3 KB

Comunicació

  • El Reportatge i la notícia (fotocòpia comparativa feta a classe)

Ortografia

  • Les normes d'accentuació. (U1, Ortografia)
  • L'accent obert i l'accent tancat (U2, Ortografia)
  • L'accentuació diacrítica (pdf. diacrítics penjat al classroom)
  • La dièresi (U4, Ortografia)

Gramàtica

  • El nom. Identificació. El gènere i el nombre. (U1. Gramàtica)
  • L'adjectiu. Identificació i flexió. (U2. Gramàtica)
  • Els determinants. Identificació i classificació. (U2. Gramàtica)
  • El verb. Identificació. Conjugacions. Formes verbals (simples, compostes, perifràstiques i no personals) (U3. Gramàtica)
  • Identificació de les perífrasis verbals. Classificació de les perífrasis en: obligació, probabilitat, intencionalitat, possibilitat i repetició. (U5. Gramàtica)
... Continuar leyendo "Continguts del 2n parcial de la 2a avaluació" »

Variedades do Galego e Xéneros Teatrais

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en gallego con un tamaño de 3,42 KB

A lingua galega: unidade e variabilidade

Non todos os que falan a mesma lingua o fan do mesmo xeito. No galego existen diferenzas na fala da xente dunha zona e doutra. Aínda que os ourensáns digan algunhas palabras de distinta maneira ca os fisterráns, iso non impide que se entendan entre eles, porque falan a mesma lingua, o galego.

As distintas maneiras de falar unha lingua ao longo do territorio chámanse variedades dialectais ou xeográficas. Esta percepción débese a que o galego aínda non é unha lingua normalizada na comunidade na que se fala e conta cun estándar.

A variedade xeográfica da lingua pódese representar nun mapa coa axuda das isoglosas, liñas imaxinarias que unen dous puntos do mapa que constan de trazos lingüísticos.... Continuar leyendo "Variedades do Galego e Xéneros Teatrais" »

Guia Essencial de Vocabulari, Gramàtica i Narració Catalana

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,3 KB

Vocabulari Essencial i Conceptes Clau

Vocabulari

Comiat
Acció que consisteix a dir adéu a algú; en aquest cas, és un adéu definitiu, per sempre.
Romàntiques
Sentimentals, passionals, fantasioses.
Relació
Lligam d'amistat o de prometatge entre dues persones.
Retret
Paraula que es diu a algú per recordar-li coses que havia fet malament temps enrere.
Romaní
Arbust aromàtic.
Vellut
Teixit suau fet de pèls minúsculs.
Enlluernar-se
Quedar admirat d'algú a causa de la bellesa o de la gràcia que té.
Traumàtica
Que produeix una ferida o una pertorbació mental.
Xumet
Estri de goma que es posa a la boca dels nadons perquè xuclin.

Expressions Fetes i Comparacions Populars

  • Fosc com la gola del llop
  • Pelat com una canya
  • Vell com l'anar a peu
  • Alt com Sant Pau
  • Dur
... Continuar leyendo "Guia Essencial de Vocabulari, Gramàtica i Narració Catalana" »

Literatura catalana anys 20-30: Autors, tendències i característiques

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,5 KB

Literatura anys 20-30 (generació sacrificada)

Reben les conseqüències de la Guerra Civil, segueixen els corrents europeus i van en contra de l'avantguardisme.

Després del noucentisme hi ha dues tendències: la poesia pura, influïda pel simbolisme (Carles Riba i Maria Manent), i la poesia neopopularista, inspirada en termes, formes i gèneres tradicionals (Josep M. de Sagarra).

Factor històric

La crisi del capitalisme va fer que a nivell mundial s'enfortís el comunisme com a model econòmic i social viable a Europa.

Carles Riba (1893-1959) Poeta

Riba es va formar sota la influència d'Eugeni d'Ors i el mestratge de Josep Carner. Els seus primers poemes tenen la influència de Joan Maragall i el Primer llibre d'Estances (1919) ja apunta cap... Continuar leyendo "Literatura catalana anys 20-30: Autors, tendències i característiques" »

El Teatre Francès del Segle XVII i la Il·lustració: Molière i Voltaire

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,88 KB

El Teatre Francès del Segle XVII: Barroc i Classicisme

El segle XVII, denominat pels francesos com el Grand Siècle, se sol dividir en dues etapes:

  1. La primera, marcada per la inestabilitat política, on predominen el Barroc i la influència de l'Església.
  2. La segona, coneguda amb el nom de Classicisme, on l'art queda subjecte a l'Estat i a les seves acadèmies. L'art es posa al servei del poder absolut de la monarquia i de les classes benestants. La cort paga els millors artistes i alhora els controla i censura la producció.

El teatre d'aquesta segona època és l'expressió artística que més posa de manifest aquest lligam amb el poder de l'Estat, ja sigui a través de la tragèdia, la comèdia o altres espectacles mixtos (tragicomèdia, ballet,... Continuar leyendo "El Teatre Francès del Segle XVII i la Il·lustració: Molière i Voltaire" »

Ejemplo de la obligación de promoción de los derechos humanos por parte del estado

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 6,75 KB

Salvar vidas

La UE va a Organizar una política de retorno para los refugiados. A dónde retornen da Igual mientras se mantengan fuera de la vista

Hay un principio muy sencillo de entender y aplicar que Debería regir nuestras acciones respecto a la crisis de refugiados:

Salvar vidas

Está en los Artículos 2 y 3.5 del Tratado de la UE, que fundamenta la construcción europea En el respeto a la dignidad humana, y su acción exterior en la protección de Los derechos humanos, especialmente los derechos del niño, y la atención a las Obligaciones recogidas en la Carta de Naciones Unidas, el asilo y refugio entre Ellas.

¿Acaso no es salvar vidas el principio rector de la política europea?, se Preguntarán. Si lo fuera, ¿estaríamos discutiendo... Continuar leyendo "Ejemplo de la obligación de promoción de los derechos humanos por parte del estado" »