Chuletas y apuntes de Otras lenguas extranjeras de Oposición

Ordenar por
Materia
Nivel

Registres lingüístics, literatura catalana i poesia: Guia completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,59 KB

Registres lingüístics

Els registres lingüístics són l'ús que cada parlant fa de la llengua. El domini de la llengua i dels seus registres que té un usuari, i que li permet adaptar-se a cada acte comunicatiu, es coneix com a competència comunicativa.


Tema: és allò a què es refereix el missatge. Són molt diversos: els temes generals que fan referència a la vida quotidiana i a les coses més comunes, com el vocabulari habitual, i els temes especialitzats que són aquells que requereixen un vocabulari específic.


Canal: és el mitjà a través del qual es transmet el missatge: l'oral i l'escrit. L'elecció d'un canal determinarà el grau de presentació o d'improvisació del nostre missatge.


Grau de formalitat: és necessària la presència... Continuar leyendo "Registres lingüístics, literatura catalana i poesia: Guia completa" »

Literatura i comunicació: trobadors i cartes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB

Literatura

La lírica trobadoresca va sorgir a les corts aristocràtiques occitanes a la primera meitat del segle XII. Era una lírica profana, produïda i adreçada a les classes cultes i escrita en provençal.

Els trobadors eren els autors de les composicions destinades a ser cantades. Els joglars, que també podien exercir de trobadors, eren els encarregats de cantar i interpretar les obres que componien aquests.

Els trobadors i les trobairitz van ser els primers a cantar l'amor des d'un punt de vista laic, no religiós. Aquest amor, anomenat amor cortès, era tractat amb educació, refinament i espiritualitat.

L'amor cortès consistia a traslladar el rígid esquema de les relacions feudals entre senyor i vassall, basades en la fidelitat, a... Continuar leyendo "Literatura i comunicació: trobadors i cartes" »

Literatura Popular Catalana: De l'Edat Mitjana al Segle XVIII

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,14 KB

La Literatura Popular: De l'Edat Mitjana al Segle XVIII

Paral·lelament a la literatura culta, al llarg de l’Edat Mitjana i durant tots els segles de l’Edat Moderna es desenvolupa una literatura popular creada pel poble.

Característiques de la Literatura Popular

  1. És tradicional: es desenvolupa al marge dels moviments cultes.
  2. És oral.
  3. És anònima.
  4. És canviable: cada intèrpret hi afegeix canvis depenent de l’auditori.

Influència de la Literatura Popular en la Poesia Culta

Alguns autors cultes van incorporar elements o van escriure obres amb influència popular o en llengua vulgar:

  • Joan Ferrandis d’Heredia: La visita
  • Pere Serafí: Dos llibres de poesia vulgar en llengua catalana
  • Joan Timoneda: Flor de enamorados

Característiques de la Poesia

... Continuar leyendo "Literatura Popular Catalana: De l'Edat Mitjana al Segle XVIII" »

Euskal Aditz Trinkoaren Formak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en vasco con un tamaño de 17,37 KB


niri-hura

hiri-hura

hari-hura

guri-hura

zuri-hura

zuei-hura

haiei-hura

nik


dia/nat

nia/nan

diot

nion


dizut

nizun

dizuet

nizuen

diet

nien

hik

didak/n

hidan


diok/n

hion

diguk/n

higun



diek/n

hien

hark

dit

zidan

dia/na

zia/na

dio

zion

digu

zigun

dizu

zizun

dizue

zizuen

die

zien

guk


dia/nagu

dinagu

diogu

genion


dizugu

genizun

dizuegu

genizuen

diegu

genien

zuk

didazu

zenidan


diozu

zenion

diguzu

zenigun



diezu

zenien

zuek

didazue

zenidaten


diozue

zenioten

diguzue

zeniguten



diezue

zenieten

haiek

didate

zidaten

dia/nate

zianaten

diote

zioten


digute

ziguten

dizute

zizuten

dizuete

zizueten

diete

zieten

Ramón Cabanillas e Castelao: Un Percorrido Pola Literatura Galega Clave

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 4,36 KB

Ramón Cabanillas: Unha Visión Abrangente da Súa Obra

Ramón Cabanillas (1876-1959) é unha figura central na literatura galega, coñecido pola súa versatilidade e compromiso coa lingua e a cultura de Galicia. A súa obra abarca poesía lírica, narrativa e teatro, reflectindo as inquedanzas sociais e culturais do seu tempo.

1. Poesía Lírica: Tres Direccións Temáticas Principais

Na poesía lírica de Cabanillas maniféstanse tres direccións temáticas:

  • Poesía Cívica

    Recolle o facho acendido por Curros Enríquez para crear unha poesía comprometida co agrarismo e o nacionalismo das Irmandades da Fala, defendendo a identidade e os dereitos do pobo galego.

  • Poesía Intimista

    O sentimento amoroso e a conmoción ante a paisaxe son protagonistas

... Continuar leyendo "Ramón Cabanillas e Castelao: Un Percorrido Pola Literatura Galega Clave" »

Reflexió lingüística sobre complements verbals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 1,16 KB

Transformació a l'estil indirecte

En Libori va recordar a la Caterina que no la va fer fora de casa, ni li va trencar cap os ni cap costella, perquè era el seu pare, perquè el va enfonsar la desgràcia i perquè calia mantenir el negoci.

Por a la pobresa

Escriviu un text formal i ben estructurat, de cent a cent vint paraules, sobre la por a la pobresa o a les persones pobres (fenomen que rep el nom de aprofòbia), en què reflexionem sobre les causes d’aquesta por i suggeriu possibles solucions.

Reflexió lingüística

Complement de Règim Verbal

Això dels homes tot és avesar-s’hi.

Complement Indirecte

Als exiliats que buscaven la llibertat a contracorrent només els quedava l’esperança de creuar la ratlla per recuperar la llibertat i la... Continuar leyendo "Reflexió lingüística sobre complements verbals" »

Euskal Aditz Irregularrak: Oraina, Iragana eta Ahalera

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,58 KB

Euskal Aditz Trinkoen Taulak

Aditz Trinko Irregularrak: Iragana (Lehenaldia)

Oharra: Taula honek aditz trinko irregular nagusien lehenaldiko formak biltzen ditu (Nor, Nor-Nork, Nor-Nori-Nork).

EGONJOANETORRIIBILIEDUKI (Nor-Nork)JAKIN / ERAMAN (Nor-Nork)
nengoennindoannentorrennenbilenneukan / neuzkanneraman / neramatzan
hengoenhindoanhentorrenhenbilenheukan / heuzkanharaman / haramatzan
zegoenzihoanzetorrenzebilenzeukan / zeuzkanzeraman / zeramatzan
geundengindoazengentozengenbiltzangeneuzkangeneraman / generamatzan
zeundenzindoazenzentozenzenbiltzanzeneuzkanzenekien / zenekizkien
zeundetenzindoaztenzentoztenzenbiltzatenzeneuzkatenzenekiten / zenekizkiten
zeudenzihoazenzetozenzebiltzanzeuzkatenzekiten / zekizkiten

Aditz Trinko Irregularrak: Oraina (Gaurko

... Continuar leyendo "Euskal Aditz Irregularrak: Oraina, Iragana eta Ahalera" »

El Renaixement al Segle XVI: Humanisme, Literatura Catalana i Canvis Polítics

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,22 KB

El Renaixement al Segle XVI: Context i Humanisme

Què va representar el Renaixement al segle XVI?

És el procés d'assimilació de les idees innovadores de l'Humanisme de Francesco Petrarca i altres. L'Humanisme representa un canvi de pensament, basat en l'antropocentrisme (la vida humana, abans considerada poc important fins a la mort, adquireix valor).

Què es recupera culturalment durant el Renaixement?

Es recupera la cultura grecollatina i les mesures de creació clàssiques: mesura, raó, proporció i equilibri. Es pretén crear serenitat en l'espectador.

Quins canvis provoca el pas de l'Edat Mitjana a la Moderna?

  • Clima de llibertat ideològica.
  • Es qüestionen les formes de poder i el sentit de la vida.
  • Innovació en la creació artística.
  • Grans
... Continuar leyendo "El Renaixement al Segle XVI: Humanisme, Literatura Catalana i Canvis Polítics" »

Gramàtica Catalana: Oracions, Composició i Conflicte Lingüístic

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,03 KB

Què és una Oració?

Una oració és una sèrie de paraules amb almenys un verb en forma personal i organitzada en constituents, dos en la majoria de casos: el predicat i el subjecte.

Modalitats Oracionals

Les modalitats oracionals es classifiquen segons l'entonació, el mode verbal, l'ordre de les paraules i depenen de certs mots:

  • Oracions Declaratives

    Intenció: Presentar un fet o pensament com a real.
    Exemples: Els carrers estan bruts (afirmativa), L'ordinador no funciona (negativa).

  • Oracions Interrogatives

    Intenció: Plantejar una pregunta.
    Exemples: Hi esteu d'acord? (Total), Què voleu per esmorzar? (Parcial).

  • Oracions Imperatives

    Intenció: Donar una ordre o establir una prohibició.
    Exemple: Llença la brossa.

  • Oracions Exclamatives

    Intenció:

... Continuar leyendo "Gramàtica Catalana: Oracions, Composició i Conflicte Lingüístic" »

Variació Lingüística, Bilingüisme i Estructura Oracional

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,44 KB

El Predicat Verbal i els seus Complements

Exemples d'oracions:

  • La professora semblava il·lusionada.
  • Marc és el metge.
  • Joan va eixir de casa massa tard.
  • Ells somriuen.

Definició del Predicat Verbal

El predicat verbal té com a nucli un verb predicatiu. El significat del predicat recau directament en el verb. Els verbs predicatius solen anar acompanyats d'un o de diversos complements, i també poden aparèixer sols en l'oració.

La Variació Lingüística: Tipus i Registres

Una llengua no és fixa, sinó que varia en funció de les característiques del parlant: a quina època pertany, a quin lloc viu, quina condició social té i en quin context es troba.

Els 4 Tipus de Variacions Lingüístiques

  1. Variació Històrica (Diatrònica)

    Les llengües evolucionen

... Continuar leyendo "Variació Lingüística, Bilingüisme i Estructura Oracional" »