Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

Maestros del Barroco Romano: Bernini y Borromini

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,2 KB

Arquitectura Barroca: Bernini y Borromini

Con el triunfo del Barroco, comienzan a perfilarse las principales nacionalidades artísticas europeas. Los elementos comunes de todas las escuelas son el empleo del orden colosal y la riqueza de la ornamentación, pero surgirán variantes en la organización de los espacios interiores y en la composición de las fachadas:

  • La arquitectura barroca italiana se caracteriza por las plantas movidas, que modulan el espacio mediante paredes cóncavas y convexas. El mismo juego de líneas se transmite también a las fachadas.
  • En Francia, en cambio, la arquitectura está controlada por la Academia. Los espacios son regulares y las fachadas rectas, siguiendo los cánones clásicos y renacentistas. Por ello, el Barroco
... Continuar leyendo "Maestros del Barroco Romano: Bernini y Borromini" »

Volta de la Capella Sixtina i Judici Final

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,52 KB

Documentació

  • Títol: Volta de la Capella Sixtina i Judici Final

  • Autor: Miquel Àngel

  • Cronologia: 1508-1512 / 1536-1541

  • Tècnica: pintura al fresc

  • Mides: 13 x 36 m (volta); 13 x 12 m (absis)

  • Estil: Renaixentista

  • Tema: Bíblic

  • Localització: Capella Sixtina del Vaticà (Ciutat del Vaticà)

Context Històric

La pintura es va fer en època de renaixement (Cinquecento al S.XVI). Vasari fou el primer que utilitzà, en un llibre, la paraula renaixement. És l’art sorgit a Itàlia el s.XV fonamentat en el retorn dels criteris estètics de l’antiguitat clàssica, en l’exaltació de la naturalesa com a model i en un nou sentit del concepte del ser humà que aporta la filosofia humanista (antropocentrisme). Alguns percussors d’aquest renaixement van ser... Continuar leyendo "Volta de la Capella Sixtina i Judici Final" »

Arquitectos y Escultores Clave del Renacimiento Italiano: Brunelleschi, Miguel Ángel, Donatello y Más

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,69 KB

El Quattrocento: Pioneros del Renacimiento

Brunelleschi: El Genio de la Cúpula de Florencia

Filippo Brunelleschi (1377-1446) fue un arquitecto y escultor florentino, considerado uno de los padres del Renacimiento y el arquitecto italiano más famoso del siglo XV. Su fama se debe principalmente a la construcción de la cúpula de la catedral de Florencia, una hazaña de ingeniería que demostró sus profundos conocimientos matemáticos y su entusiasmo por la ciencia.

Michelozzo: Discípulo de Brunelleschi y Colaborador de Donatello

Michelozzo di Bartolomeo Michelozzi (1396-1472), nacido en Florencia, fue un arquitecto y escultor italiano. Se formó con Brunelleschi y fue discípulo y colaborador de Donatello. Entre sus obras más destacadas se... Continuar leyendo "Arquitectos y Escultores Clave del Renacimiento Italiano: Brunelleschi, Miguel Ángel, Donatello y Más" »

Torre Eiffel: Història i Característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,96 KB

TORRE EIFFEL

Fitxa Tècnica

  • Edifici: Torre Eiffel
  • Autor: Alexandre Gustave Eiffel
  • Cronologia: 1887-1889
  • Tipologia: monument commemoratiu
  • Material: ferro forjat
  • Estil: arquitectura del ferro
  • Localització: Champs de Mars (París)

Biografia de l'Autor

Enginyer i arquitecte francès, Alexandre Gustave Eiffel es va graduar a l'escola d'Arts i Oficis de París l'any 1855 i es va especialitzar en la construcció de portes metàl·liques.

L'any 1867 va fundar la consultora i constructora Eiffel et Cie., amb la qual va aconseguir molta anomenada en l'ús de ferro com a material constructiu.

Eiffel va utilitzar els seus coneixements per desenvolupar arriscades construccions metàl·liques.

Descripció Formal

La torre Eiffel és una enorme estructura metàl·lica... Continuar leyendo "Torre Eiffel: Història i Característiques" »

L'art gòtic: context històric i característiques de l'estil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,1 KB

L'ART GÒTIC

L'art gòtic

Context històric:

L'art gòtic és propi de la Baixa Edat Mitjana (s.XIII - XV) que es caracteritza per grans canvis socials i econòmics. A finals del s. XII i durant el XIII es produeix un creixement de la població i de la producció agrària gràcies a nous avenços tècnics (nova arada, molins, ferradura)...

Però a finals del s. XIV i al XV s'iniciarà una greu crisi demogràfica provocada per la “Pesta Negra” i un retrocés econòmic de greus conseqüències socials que marcarà el final del gòtic.

L'Església continua tenint molta importància i poder, tot i que neixeren les Universitats a les ciutats per trencar amb el monopoli cultural que exercien els Monestirs al romànic. Crist deixarà de ser aquell

... Continuar leyendo "L'art gòtic: context històric i característiques de l'estil" »

Salzillo, Canova i Vignon: Anàlisi d'Obres

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,72 KB

Oració a l'hort de Getsemaní - Salzillo

Dades bàsiques

  • Títol: Oració a l'hort de Getsemaní
  • Autor: Francisco Salzillo (Múrcia, 1707 – 1783)
  • Cronologia: 1754
  • Estil: Barroc
  • Tècnica: Fusta policromada i encarnada
  • Tema: Religiós
  • Localització: Museu Salzillo (Múrcia)

Autor

Fill i deixeble de l'escultor napolità Nicolas Salzillo. Sempre va viure a Múrcia, fent escultura religiosa per a convents i esglésies. Amb altres intel·lectuals va fundar, l'any 1777, la Reial Societat Econòmica d'Amics del País, i l'any 1779, l'Escola de dibuix que va presidir. L'any 1752 la confraria de Jesús Natzarè de Múrcia li encarrega una sèrie de vuit passos processionals, en els quals, al realisme esmentat, Salzillo hi impregna un sentiment religiós molt... Continuar leyendo "Salzillo, Canova i Vignon: Anàlisi d'Obres" »

Casa del Poeta Tràgic i Retrat Eqüestre de Marc Aureli: Anàlisi

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,15 KB

Preguntes sobre la Casa del Poeta Tràgic

  1. Quin esdeveniment tràgic va destruir Pompeia l'any 79 dC?

    L'erupció d'un volcà.

  2. Quins tipus d'habitatges hi havia a l'antiga Roma?

    Insulae, Villae, Domus.

  3. Què eren les tabernae i el peristylum?

    Tabernae: Habitació d'una casa que el propietari llogava per posar una botiga.

    Peristylum: Jardí envoltat d'un pòrtic sostingut per columnes.

  4. On es trobava la inscripció Cave canem i què significa?

    A l'entrada d'una casa romana. Significa 'Compte amb el gos'.

  5. Per què aquesta domus rep el nom de Casa del Poeta Tràgic?

    Es deu a un mosaic que representa un preparador decorant una escena d'una obra de teatre.

  6. Què representa la pintura del pòrtic del peristil? Enumera els estils pictòrics romans.

    El sacrifici d'Ifigènia

... Continuar leyendo "Casa del Poeta Tràgic i Retrat Eqüestre de Marc Aureli: Anàlisi" »

Vocabulario Fundamental de Arte Clásico

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,41 KB

Arquitectura Clásica

Términos Generales y Elementos

Metopa: Panel o pieza rectangular de piedra, mármol o terracota que ocupa parte del friso de un entablamento dórico, situado entre dos triglifos. Cada una decorada con bajorrelieve.

Entablamento: Conjunto de piezas que gravitan inmediatamente sobre las columnas en la arquitectura arquitrabada. Se divide en arquitrabe, friso y cornisa.

Acrópolis: Parte más alta de una ciudad con intención de disponer una mejor defensa.

Frontón: Elemento arquitectónico de origen clásico que consiste en una sección triangular o hastial dispuesto sobre el entablamento que descansa sobre las columnas.

Éntasis: Ligera convexidad del fuste de algunas columnas.

Órdenes Arquitectónicos

Órdenes Clásicos:... Continuar leyendo "Vocabulario Fundamental de Arte Clásico" »

Palau de la Música Catalana: Fitxa tècnica, biografia de l'autor i descripció formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,44 KB

PALAU DE LA MÚSICA CATALANA

Fitxa tècnica

Edifici: Palau de la Música Catalana

Autor: Lluís Domènech i Montaner

Cronologia: 1905-1908

Tipologia: auditori

Materials: ferro, vidre, ceràmica i maó

Estil: modernista

Localització: Barcelona

BIOGRAFIA DE L'AUTOR

Lluís Domènech i Montaner va obtenir el títol d'arquitecte l'any 1873, i es va ocupar de la construcció de diversos edificis de l'Eixample barceloní.

Domènech i Montaner també va desenvolupar una important tasca docent i investigadora des de la seva càtedra de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona, va participar activament en la vida sociocultural catalana i va arribar a ser diputat a les Corts de Madrid.

DESCRIPCIÓ FORMAL

El Palau de la Música presenta dues façanes de maó vist vermell,... Continuar leyendo "Palau de la Música Catalana: Fitxa tècnica, biografia de l'autor i descripció formal" »

Arte Medieval: Trecento, Flamenco, Monacato y Santiago Compostelano

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 7,41 KB

Trecento

En el Trecento, Italia rompió con la dependencia del arte bizantino e introdujo rasgos del Renacimiento.

Características

  • Creación del espacio pictórico
  • Preocupación por la profundidad
  • Valoración de la luz en la matización de colores
  • Humanización (estudio anatómico natural y expresión de estados anímicos)

Escuelas

Florencia:

  • Cimabue: iniciador, formas bizantinas con nuevos sentimientos
  • Giotto: maestro de la pintura moderna, dominio del espacio, figuras monumentales y macizas

Siena:

  • Duccio: introducción del marco arquitectónico
  • Simone Martini: estilo internacional idealizado y formas ondulantes

Flamenco

El arte Flamenco surgió en Flandes en el siglo XV, reflejando la nueva mentalidad e intereses estéticos del Renacimiento.

Características

  • Obras
... Continuar leyendo "Arte Medieval: Trecento, Flamenco, Monacato y Santiago Compostelano" »