Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Primaria

Ordenar por
Materia
Nivel

L'habitació vermella de Matisse: Anàlisi i context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,9 KB

L'HABITACIÓ VERMELLA

1. Classificació de l'obra

  • Títol: L'habitació vermella
  • Autor: Henri Matisse
  • Cronologia: 1908
  • Localització: Museu de l'Ermitage (Sant Petersburg)
  • Estil: Fauvista

2. Tema

És una escena costumista o de gènere en la qual es mostra una escena quotidiana, per tant, no té atributs ni fonts literàries.

3. Descripció: Anàlisi Tècnica

I) Elements de suport: Aquesta obra està pintada sobre tela.

II) Elements tècnics: La tècnica que s'utilitza és oli sobre tela i consisteix en una barreja de pigments amb oli, generalment de llinassa o de nou. Aquesta tècnica destaca el color i permet rectificar.

4. Elements formals i compositius

a) Forma oberta o pictòrica: Es basa en una línia corba i gruixuda.

b) Composició:

  1. Composició tancada
... Continuar leyendo "L'habitació vermella de Matisse: Anàlisi i context" »

August de Prima Porta: Escultura i significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,03 KB

August de Prima Porta

Aquesta obra arquitectònica anomenada August de Prima Porta va ser feta per un autor desconegut l’any 20 a.C i la còpia es va fer a l’any 14 d.C.

Pel que fa al moment en què va ser feta, atesa la impossibilitat de governar un territori tan gran, es trenca amb la monarquia i s’opta per un nou sistema polític, liderat per un emperador i es divideix el territori en províncies.

A més, va ser un gran període de romanització i de globalització cultural, destaquen “Les metamorfosis” d’Ovidi, la “Il·liada” d’Homer i l’Odissea.

Context històric

Cal afegir que hi havia una sòlida estructura social, judicial, política i comercial, l’emperador representava el màxim poder, és a dir, el cim jeràrquic.... Continuar leyendo "August de Prima Porta: Escultura i significat" »

Impressionisme i Modernisme: Art i Arquitectura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,06 KB

Impressionistes

Manet: (Déjeuner sur l’herbe)

  • Retratava la vida quotidiana.
  • Definició clara de llum i ombra.
  • Grans àrees de colors.
  • Pinzellada ràpida.
  • Contrastos entre clar i obscur.

Obres: Olimpia, Guitarrista espanyol.

Monet: (Sol Ixent)

  • Li agradava pintar paisatges naturals.
  • Captava la llum i el color en un instant.
  • Pinzellades curtes i carregades.
  • Colors purs i juxtaposats.
  • Toc àgil, vibrant i lluminós.

Obres: Les amapoles, L’estació de Saint-Lazare.

Postimpressionistes

Van Gogh: (Nit estrellada)

  • Les pinzellades puntillistes i línies ondulants majestuoses.
  • El pintor dominava una tècnica innovadora per al seu temps, aconseguint construir una proposta estètica sòlida, en la qual conviuen traços impressionistes, contrastos surrealistes i formes
... Continuar leyendo "Impressionisme i Modernisme: Art i Arquitectura" »

La Torre Eiffel: Enginyeria, Disseny i Llegat a París

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,71 KB

La Torre Eiffel: Icona de París i l'Enginyeria del Ferro

La Torre Eiffel, situada al Camp de Mart a París, és una obra mestra de l'arquitectura del ferro, dissenyada per l'enginyer Alexandre Gustave Eiffel i construïda entre 1887 i 1889. Va ser concebuda originalment amb materials industrials, principalment ferro forjat.

Context Històric de la Construcció

L'any 1889 es va celebrar el centenari de la Revolució Francesa (1789), i l'Estat francès va encarregar la construcció de la Torre Eiffel per commemorar-ho en el marc de l'Exposició Universal d'aquell mateix any. És interessant notar que, prèviament, el projecte havia estat rebutjat per a una Exposició Universal de Barcelona.

Políticament, França es trobava en la Tercera República.... Continuar leyendo "La Torre Eiffel: Enginyeria, Disseny i Llegat a París" »

El Pensador de Rodin: Escultura i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB

El Pensador de Rodin (1880-1900)

El Pensador (1880-1900), d'Auguste Rodin, es troba al Museu Rodin de París. S'emmarca dins del context de l'Impressionisme, encara que amb característiques pròpies de l'autor.

Context Històric

En aquests anys, simultàniament a l'avenç de la industrialització i a l'establiment de la societat liberal, es va produir el fenomen de la presa de consciència de la classe obrera. L'evidència de les desigualtats socials i econòmiques, derivades del procés d'industrialització, va conduir a l'aparició de les doctrines socialistes, que s'oposaven a l'individualisme de la ideologia liberal burgesa. El 1870 va esclatar la guerra francoprussiana. Napoleó III fou derrotat a Sedan, s'aguditzaren les tensions entre... Continuar leyendo "El Pensador de Rodin: Escultura i Significat" »

El Jurament dels Horacis de David: Neoclassicisme i Deure Patri

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,36 KB

El Jurament dels Horacis (1784-1785)

Jacques-Louis David

El Jurament dels Horacis és una pintura a l'oli sobre tela d'estil neoclàssic, realitzada per Jacques-Louis David entre 1784 i 1785. L'obra va ser exposada al Saló de París i actualment es troba al Museu del Louvre, a París.

Context històric

L'obra va ser pintada durant el regnat de Lluís XVI, un període convuls i d'agitació social, cinc anys abans de la Revolució Francesa (1789). Era el temps de la Il·lustració i de L'Enciclopèdia de D'Alembert i Diderot. A Espanya, regnava Carles IV.

Descripció formal

David organitza la composició amb gran equilibri, mostrant una integració perfecta de les figures dins l'espai arquitectònic. Assigna a cada figura o grup una de les tres arcades... Continuar leyendo "El Jurament dels Horacis de David: Neoclassicisme i Deure Patri" »

Característiques dels enjardinaments islàmics, jardineria oriental i jardins clàssics de França

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,24 KB

Característiques dels enjardinaments islàmics

• Jardí tancat i rebaixat per no acotar-se

• L'ostentació es a l'interior, no a l'exterior

No hi ha estatuària

• L'aigua refresca l'edifici i produeix sons

• La vegetació produeix fruits saborosos i aromes i els arbres exòtics s'importen de l'Orient.

• Els colors de les flors i les fulles són un ornament del jardí

• Pous i aigua funcional, refrescant, decorativa i condicionadora de microclima. Aljubs o safareigs coberts (jardins que pels seus baixos flueixen dos rierols)

• També hi ha emparrats

Jardineria Oriental

La jardineria xinesa és contemplativa i poc intervencionista, és la pròpia natura recomposta en la seva part física i quelcom treballada en la seva part vegetal. La meditació... Continuar leyendo "Característiques dels enjardinaments islàmics, jardineria oriental i jardins clàssics de França" »

El Arte Romano: Características, Arquitectura y Escultura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 1,48 KB

Características Generales del Arte Romano

  • A diferencia del arte griego, no se busca la medida ni la ponderación.
  • Su ornamentación suele ser excesiva.
  • Es un arte práctico al servicio de las necesidades de las ciudades (nuevos edificios) y como manifestación de la gloria del imperio (columnas conmemorativas, relieves históricos y arcos del triunfo).
  • Es un arte ecléctico que integra influencias extranjeras, principalmente etruscas y griegas, pero también helenísticas, orientales y egipcias.

Arquitectura

  • Incorpora el arco de medio punto y la bóveda de cañón o de arista, elementos de origen oriental.
  • Además de los órdenes griegos (dórico, jónico y corintio), se añaden el toscano (de origen etrusco) y el compuesto (original del arte romano)
... Continuar leyendo "El Arte Romano: Características, Arquitectura y Escultura" »

El 3 de Maig de 1808 de Goya: Anàlisi i Significat Històric

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,91 KB

El 3 de Maig de 1808 de Goya: Anàlisi Completa

La pintura El 3 de Maig de 1808, creada per Francisco de Goya el 1814, és una obra mestra que es troba al Museu del Prado de Madrid. Aquesta peça, que combina elements de l'estil neoclàssic i romàntic, és un oli sobre tela de gran impacte històric i artístic.

Context Històric: La Guerra del Francès

A començament de 1808, les tropes napoleòniques van entrar a Espanya i van ocupar les principals ciutats. Aquesta ocupació francesa va provocar una llarga guerra per la independència (1808-1814), coneguda a Catalunya com la Guerra del Francès.

Aquesta pintura fa al·lusió als fets que es van produir a Madrid el maig de 1808 i que van provocar l’inici de la Guerra del Francès. El 2 de maig

... Continuar leyendo "El 3 de Maig de 1808 de Goya: Anàlisi i Significat Històric" »

Paul Poiret: El Innovador que Liberó a la Mujer del Corsé

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,26 KB

Nacido en París, en una familia de comerciantes de tejidos, ya de muy joven empieza a trabajar, debido a su precoz talento como diseñador, en la firma Doucet. En Doucet no sólo aprende el oficio de la costura, también entra en contacto con el refinado mundo del arte, el lujo, la buena vida y aprende a agasajar a las clientas, sobre todo a las estrellas del teatro que eran un imán para atraer a otras clientas anónimas pero muy adineradas. Tras un periodo en la casa Worth aprende el funcionamiento de la gran casa de costura. Abre su firma de moda en 1903.

En muy poco tiempo se convierte en el creador más innovador. Su gusto por las mujeres de busto plano y curvas discretas le lleva a eliminar el corsé por completo. Para ello se inspira... Continuar leyendo "Paul Poiret: El Innovador que Liberó a la Mujer del Corsé" »