Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades

Ordenar por
Materia
Nivel

Art Grec: Anàlisi de la Koré, Guerrers de Riace, Discòbol, Dorífor i Partenó

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 20,73 KB

Obra 1. Koré del Peplo

La Koré del Peplo es troba al Museu de l’Acròpoli (500 a.C / s. V). És una obra anònima.

Context Històric

Les polis gregues compartien llengua i religió, però tenien rivalitats. Les polis tenien la Tirania com a forma de govern, cosa que va impulsar la seva política. El s. VI va ser important per l'expansió grega per la Mediterrània. La demografia mantenia una taxa elevada de naixement i els recursos es mantenien estables. Aquesta manca de recursos va fomentar la immigració (marxen a fundar polis (colònies) per la Mediterrània). Consolidació del comerç entre Creta i Egipte. Els fenicis també s'expandien.

Descripció de les Característiques Generals

Estil

L’escultura pertany a l’estil grec arcaic (650... Continuar leyendo "Art Grec: Anàlisi de la Koré, Guerrers de Riace, Discòbol, Dorífor i Partenó" »

El Barroco: Características, Exponentes y Desarrollo en Europa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,72 KB

El Barroco corresponde cronológicamente al siglo XVII y primera mitad del siglo XVIII. Se inicia en Francia, aunque será la Roma de Sixto V quien inicie el urbanismo barroco. La división religiosa entre católicos y protestantes rompió la unidad ideológica. Los jesuitas difunden un modelo de templo que manifiesta la grandiosidad. Esta carga sensitiva repercute en los altares, que buscan asombrar los sentidos de los fieles. A la racionalidad se impone un arte de formas caprichosas. Es un arte desproporcionado, caprichoso y truculento. A nivel político se caracteriza por el triunfo de las monarquías absolutas y por las transformaciones sufridas por la sociedad. Los monarcas buscan hacer de sus palacios una imagen de su poder. Es un periodo... Continuar leyendo "El Barroco: Características, Exponentes y Desarrollo en Europa" »

Niké de Samotràcia: Escultura Hel·lenística

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,21 KB

Victòria de Samotràcia: Anàlisi i Context

Estil i Elements Formals

Estil: Grec hel·lenístic, mateix estil que el Laocoont.

Elements Formals:

  • Escultura de marbre.
  • Mètode: sostraient.
  • Tècnica de l'esculpit.
  • Exempta i en posició dempeus.
  • Punt de vista lateral tan o més important que el frontal.

Li falta el cap i els dos braços. Aquesta noia porta un xitó (túnica) lligat sota el pit. Duia una altra peça, una mena de capa anomenada himatió.

Sensació dinàmica:

  • Ales desplegades.
  • Un peu davant de l'altre.
  • Vestit onejat pel vent (tècnica del "drap moll").

Es pot percebre un vent inexistent que, gràcies als detalls del vestit, dona dinamisme a l'obra.

Funció

Hi ha dues versions:

  1. Obra encarregada per un rei macedònic per commemorar una victòria naval
... Continuar leyendo "Niké de Samotràcia: Escultura Hel·lenística" »

Torre Eiffel: Símbol de París i la Revolució Industrial

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,78 KB

Torre Eiffel: Fitxa Tècnica

  • Autor: Alexandre-Gustave Eiffel
  • Cronologia: 1887-1889
  • Estil: Arquitectura de ferro
  • Tipologia: Monument commemoratiu
  • Localització: Champs de Mars (París)

Descripció Formal

La Torre Eiffel és una enorme estructura metàl·lica feta amb més de 18.000 peces de ferro encreuades i agafades amb més de 2,5 milions de cargols. S'aixeca fins a una alçada de 324 metres; d'aquests, els 24 últims corresponen a l'antena de ràdio que s'hi va afegir posteriorment.

La seva forma piramidal, dividida en quatre parts separades per tres plataformes, potencia la sensació de verticalitat.

El primer bloc arriba fins a una alçada de 57 metres i fa les funcions de base. Aquesta estructura de forma rectangular la formen quatre grans pilars... Continuar leyendo "Torre Eiffel: Símbol de París i la Revolució Industrial" »

Evolución del Arte Cristiano: De las Catacumbas al Renacimiento

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,39 KB

Definiciones Clave

Paleocristiano: Primitivo, relacionado con los primeros cristianos.
Cristiano: Creyente en Cristo.
Monoteísta: Creyente en un solo dios.
Mosaico: Técnica de pintura que forma imágenes uniendo pequeños trozos de piedra.
Bizantino: Proveniente de la ciudad de Bizancio.
Imperialista: Reyes que se convierten en emperadores.
Imperio: Obliga a otros países a usar su moneda y hablar su idioma.
Catacumba: Cementerios romanos subterráneos con pasillos y criptas.
Cripta: Grandes habitaciones en catacumbas donde se celebraba el culto a los muertos.
Cubículo (Lóculo): Sitios donde se enterraban a los muertos.
Adintelado: Forma recta, horizontal.
Capitel: Parte superior de una columna.

Arte Paleocristiano

Origen

Siglo I, año 75 d.C. Los cristianos... Continuar leyendo "Evolución del Arte Cristiano: De las Catacumbas al Renacimiento" »

Número 1 (1950): Anàlisi de l'obra de Pollock

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,08 KB

Número 1 (1950) de Jackson Pollock

Context Històric, Cultural i Artístic

Número 1, creat per Jackson Pollock l'any 1950, és una obra emblemàtica de l'expressionisme abstracte. La tècnica utilitzada és oli, esmalt i pintura d'alumini sobre tela. Actualment, es troba a la National Gallery de Washington.

Després de la Segona Guerra Mundial, el món va experimentar nombrosos conflictes i canvis. La Guerra Freda va arribar a la seva fi durant la dècada de 1980, amb esdeveniments com la caiguda del Mur de Berlín (1989) i la creació de la Unió Europea (1991). La globalització va començar a tenir un paper important en la societat. Altres fets rellevants inclouen la Guerra de Corea, la creació de l'Estat d'Israel, la Revolució Cubana,... Continuar leyendo "Número 1 (1950): Anàlisi de l'obra de Pollock" »

Explorando la Majestuosa Sala Hipóstila de Karnak: Arquitectura y Significado

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,29 KB

Templo de Karnak: Sala Hipóstila

Nos encontramos ante la sala hipóstila del templo de Karnak, una gran obra arquitectónica perteneciente a la civilización de Egipto y levantada en el Imperio Nuevo, entre 1570-715 a.C.

La civilización egipcia es una de las civilizaciones urbanas que, junto con la mesopotámica, se desarrolla en la llanura aluvial del río Nilo, un medio que influirá en su economía, agrícola y ganadera, con una cronología que iría desde el tercer milenio a.C. hasta el siglo séptimo a.C.

Nos encontramos ante una sociedad jerarquizada y esclavista, a cuya cabeza está el Faraón y en la base los esclavos, que posibilitaron estos grandiosos edificios.

En el terreno político nos encontramos ante una teocracia, y en el ámbito... Continuar leyendo "Explorando la Majestuosa Sala Hipóstila de Karnak: Arquitectura y Significado" »

El Quattrocento en Florencia: Arte, Arquitectura y Escultura del Primer Renacimiento

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,07 KB

El Quattrocento

Surgió en Florencia.

Arquitectura

El orden, la proporción, la simetría y la unidad serán las bases; los edificios serán el fruto de elaborados cálculos matemáticos.

Características Principales de la Arquitectura del Quattrocento

  • El uso de elementos constructivos clásicos: Los órdenes dórico, jónico, corintio, toscano y compuesto se emplean en arquitectura, tanto civil como religiosa. El arco de medio punto, los techos artesonados, las cubiertas de cañón y de arista, la cúpula de media naranja.
  • En las fachadas domina la horizontalidad: Se utilizan muros almohadillados, guirnaldas, medallones. Hay una preferencia por las líneas rectas.
  • Los interiores se decoran con motivos tomados de la antigüedad clásica: Como los
... Continuar leyendo "El Quattrocento en Florencia: Arte, Arquitectura y Escultura del Primer Renacimiento" »

Bernini: L'escultor Barroc i la seva Influència

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,61 KB

Igual que succeïa amb Miquel Àngel, Bernini fou considerat el millor escultor de la seva època, el Barroc. De fet, la influència més forta que rebé Bernini provenia del mateix Miquel Àngel. A més a més, trobem similituds entre ells com ara el fet que Bernini tenia també una gran tècnica i sovint treballava el marbre de Carrara. Una altra gran influència rebuda per Bernini prové de l’escultura hel·lenística (recordem el Laocoont). Això es veu clarament en el classicisme de les seves figures. De fet aquesta obra està fortament influenciada per una obra de l’època clàssica grega, l’Apol·lo Belvedere (imatge 1). Ara bé, cal tenir en compte que Bernini visqué l’època de la Contrareforma, de fet, hi participà amb el... Continuar leyendo "Bernini: L'escultor Barroc i la seva Influència" »

Escola d'Atenes rafael

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,36 KB

L'ESCOLA D'Atenes

CONTEXT HISTÒRIC I CRONOLÒGIC:

L'escola D'Atenes és una pintura al fresc sobre un mur que va ser pintada el 1510-1511 Per Rafael. És troba a la sala de la Signatura al Vaticà.

Raffaello Sanzio va ser un pintor i Arquitecte italià de l'Alt Renaixement.
A més de la seva tasca pictòrica, que Seria admirada i imitada durant segles, va realitzar importants aportacions a L'arquitectura i, com a inspector d'antiguitats, es va interessar en l'estudi i Conservació dels vestigis grecoromans.

Als 25 anys va obtenir el seu primer encàrrec oficial, la decoració d’una De les habitacions del
  Vaticà, on va Pintar alguns frescos com L'escola d'Atenes, considerada una de les seves obres Més importants. És cèlebre per la perfecció

... Continuar leyendo "Escola d'Atenes rafael" »