Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Oposición

Ordenar por
Materia
Nivel

L'escultura del segle XX: Avantguardes i transformació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,36 KB

L'escultura de les primeres avantguardes

Fins al segle XX, l'escultura era presidida per la figura humana o animal, dominant el desig d'harmonia i de bellesa "clàssics" seguint els camins de Rodin. Però a causa dels conflictes socials com la Segona República Espanyola o l'arribada de la Primera Guerra Mundial, els artistes de les primeres avantguardes escultòriques trenquen amb la tradició i el passat i incorporen l'experimentació i la provocació per crear un nou llenguatge que renova la temàtica, la tècnica i la forma.

Cubisme → Pablo Gargallo amb "Gran ballarina" (1929) i "El profeta" (1934). / Futurisme → Umberto Boccioni amb "Formes úniques de continuïtat en l'espai" (1913).

Característiques: S'incorporen nous materials, geometria... Continuar leyendo "L'escultura del segle XX: Avantguardes i transformació" »

El Arte Románico: Un Viaje por sus Características, Escultura, Pintura y Arquitectura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 8,29 KB

El Arte Románico: Características Generales

El arte románico se distingue por una serie de rasgos distintivos que reflejan la cosmovisión y las necesidades de la época medieval. Entre sus características principales se encuentran:

  • Adaptación de los personajes al marco: Las figuras se ajustan al espacio arquitectónico disponible.
  • Deformación: Las proporciones no son realistas, buscando un efecto expresivo o simbólico.
  • Horror vacui: Tendencia a rellenar todo el espacio disponible con elementos decorativos.
  • Ausencia de perspectiva: Las representaciones son planas, sin profundidad espacial.
  • Antinaturalismo: No hay interés en la representación fiel de la realidad.
  • Hieratismo: Las figuras son rígidas, solemnes y estáticas.
  • Rigidez y Frontalidad:
... Continuar leyendo "El Arte Románico: Un Viaje por sus Características, Escultura, Pintura y Arquitectura" »

Erromaniko Arkitektura: Estiloa, Identifikazioa, eta Azterketa Estetikoa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,22 KB

Identifikazioa

Eraikin 1609 -1617 urtera. Estilo islamiarra-Ahmet sultanak agindu zuen eraikitzen Konstantinoplako jauregian zegoen leku berean. Santa Sofia elizaren aurrean. Azterketa formala, fundatzailearen hilobia, madrasa. Kupula zentral handi (23m diamero 43 altu), aintzikirik hainbat kupula txikiagoak eta semikupulak. Kupula handiak 4 ojiba. lau pertxinen gainean jartzen da (barrutik ikus daiteke) kupula bakoitzak hiru exedren gainean jartzen da. 6 minarete edo alminare dituena bakarra da, muezinak otoitz dei egiten zuena, Oinplano zirkularra. Haram (otoitz areto) bat eta shan (patio) bat da. Patioan iturri oktogonala bat dago. Haram handia da. 20000 azulejo urdinek kupulak eta barrualdea apaintzen dituzte. Elementu garrantzitzuena mihrab,... Continuar leyendo "Erromaniko Arkitektura: Estiloa, Identifikazioa, eta Azterketa Estetikoa" »

Anàlisi de La Vicaria de Fortuny al MNAC

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB

La Vicaria de Marià Fortuny

Nom:
La Vicaria
Autor:
Marià Fortuny i Marsal
Cronologia:
1867-1870
Tècnica:
Oli sobre fusta
Estil:
Realista i preciosista
Tema:
Escena costumista o de gènere
Localització:
MNAC (Barcelona)

Context Històric de La Vicaria

A l’Europa del segle XIX, la burgesia consolida el seu poder i demana governs constitucionals i representatius, mentre els camperols i obrers, empobrits pels excessos del capitalisme, s’apleguen al voltant del socialisme i l’anarquisme. Els avenços científics i tecnològics es multipliquen. Es desenvolupa la filosofia Positivista d’August Comte, que només accepta l’experiència i l’observació com a mitjà de coneixement. Una nova visió que cerca l’objectivitat, anomenada Realisme, desplaça... Continuar leyendo "Anàlisi de La Vicaria de Fortuny al MNAC" »

Història del Cinema: Moviments Clau i Avantguardes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,51 KB

La història del cinema transcorre paral·lela a la successió d’avantguardes que han renovat els marges de la tradició artística. Les avantguardes acaben sempre institucionalitzant-se i propugnant un criteri ideològic i estètic compartit pels seus integrants. Característica: imitació. Hi ha una diferència entre els moviments derivats d’una avantguarda estètica i els que procedeixen d’una generacional en la indústria. Exemples: Free Cinema, Nouvelle Vague, Cinema Novo (Brasil). Nous moviments s’inicien per la ruptura. Manierisme: neix a Itàlia al segle XVI (estil posterior als grans Mestres de l’Alt Renaixement que es fomenta la seva imitació).

Expressionisme Alemany: Origen i Característiques

Origen: Segle XX, tendència... Continuar leyendo "Història del Cinema: Moviments Clau i Avantguardes" »

Arte Paleocristiano: Influencia del cristianismo y construcciones arquitectónicas

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 1,37 KB

El arte paleocristiano se desarrolló en el imperio romano durante los siglos I y VI

Influencia del cristianismo en el surgimiento del arte paleocristiano

El arte paleocristiano fue influenciado por el cristianismo, especialmente en las paredes de las catacumbas.

Definición de catacumbas

Las catacumbas son cementerios subterráneos donde los cristianos enterraban a sus muertos y practicaban ceremonias religiosas. Eran excavadas en las afueras de las ciudades.

Principales catacumbas

  • San Calixto
  • Priscila
  • San Inés
  • San Sebastián

Carácter expresión formal del arte paleocristiano

  • Realismo
  • Síntesis expresiva
  • Estilización
  • Sentido religioso
  • Estilo funerario

Tipos de construcciones arquitectónicas del arte paleocristiano

  • Catacumbas
  • Basílicas

Loculo: Son tumbas... Continuar leyendo "Arte Paleocristiano: Influencia del cristianismo y construcciones arquitectónicas" »

Arte rupestre y prehistoria en la Península Ibérica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 2,4 KB

Explica qué entendemos por prehistoria y protohistoria

Se conoce por prehistoria al periodo de tiempo que va desde la aparición del hombre en la Tierra hasta que surge la escritura. Se conoce por Protohistoria al periodo de transición entre la prehistoria y la historia, que es cuando empiezan a aparecer las primeras fuentes escritas.

Qué son las denominadas venus paleolíticas

Estatuillas femeninas datadas en el Paleolítico Superior.

Explica los principales temas representados en el arte rupestre de la Península Ibérica

  • Animales: representaciones zoomorfas; las más usuales son caballos y bisontes, así como ciervos, mamuts, uros, etc.
  • Signos: representaciones idiomorfas, puntos, líneas y otras representaciones geométricas.
  • Humanas: representaciones
... Continuar leyendo "Arte rupestre y prehistoria en la Península Ibérica" »

GARAI ARKAIKOKO ESKULTURAK

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 24,45 KB

ARTE MINOIKOA

Kultura minoikoa Kreta irlan garatu zen K.A. III. Eta II milurtekoetan. K. A. 1200 urtearen Inguruan zibilizazio minoikoa desagertu zen.

Kretako aberastasunaren jatorria itsas merkataritza zenez, hiri Nagusiak kostaldean zeuden. Hiri minoikoetan eraikin-multzo garrantzitsuena Jauregia zen. Irlako jauregien artean aipagarria da Knosos Hirikoa.

Kretako jauregietako arkitektura arkitrabeduna zen. Zutabe mota Berezi bat erabiltzen zuten Kretarrek euskarri gisa; gau egun minoiko deritzogun Zutabea. Zutabe minoikoek fuste laua dute; estuagoak dira oinarrian, fustearen Goiko aldean baino; ekino zabala dute, eta lauki-itxurako abakoa.

Kretako jauregietako gune nagusia patio handi bat zen. Patio horren inguruan kokatu zituzten Arkitekto minoikoek... Continuar leyendo "GARAI ARKAIKOKO ESKULTURAK" »

Escultures Emblemàtiques del Segle XX: Anàlisi i Context

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,29 KB

Nit de Lluna: L'Abstracció de Leandre Cristòfol

Fitxa Tècnica

  • Artista: Leandre Cristòfol
  • Any: Segle XX
  • Localització: MNAC (Barcelona)
  • Materials: Fusta vista i fusta tenyida
  • Tècnica: Talla
  • Tipologia: Escultura exempta
  • Dimensions: 71 x 40 x 4.5 cm
  • Estat de Conservació: Bon estat

Descripció i Anàlisi

Nit de Lluna és una obra que destaca per la seva figuració extreta a partir d'objectes quotidians, com un fus de filar, transformats en una composició abstracta. Presenta una policromia subtil amb diferents tonalitats de fusta, que aporten brillantor i matisos a l'obra. Les figures, tot i ser proporcionades, generen un dinamisme latent a partir d'un aparent repòs.

L'escultura s'emmarca en un context de franquisme, que va suposar un fre a la creativitat,... Continuar leyendo "Escultures Emblemàtiques del Segle XX: Anàlisi i Context" »

Art Bizantí i Islàmic: Característiques i Elements Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,38 KB

Art Bizantí

Arquitectura

Adequa els edificis al culte i a la litúrgia religiosa. La lluminositat augmenta gràcies a la claror reflectida per la decoració musivaria que recobreix els murs laterals.

Escultura

La producció artística bizantina elabora nombrosos detalls d'orfebreria i relleus de vori, destinats a la glorificació de l'emperador o l'enaltiment d'alts comandaments polítics i religiosos.

Pintura i Mosaic

La producció pictòrica apareix vinculada de manera gairebé exclusiva a l'àmbit eclesiàstic i religiós.

Característiques dels mosaics bizantins:

  • Exhibeixen una rica gamma cromàtica i formes molt ben delimitades gràcies al maneig de peces petites i colors variats.
  • Les persones representades solen tenir ulls ametllats i les seves
... Continuar leyendo "Art Bizantí i Islàmic: Característiques i Elements Clau" »