Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Oposición

Ordenar por
Materia
Nivel

Arquitectura i Ciutat: Evolució Històrica i Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 12,76 KB

Arquitectura i Ciutat

Desenvolupament Comparatiu

Dates Clau

  • Inici dels Moviments:
    Renaixement (s. XV - XVI)
    Barroc (s. XVII - XVIII)
    Neoclassicisme (mitjans s. XVIII)
    Romanticisme (inici s. XIX)
    Realisme (segona meitat s. XIX)
  • Caiguda Imperi Romà (476 d.C.)
  • Revolució Francesa (1789 - 1799)

1. Distinció entre Imperis Hidràulics, Grecs i de la Cultura Clàssica

  • Polis grega: Ciutat alta (acròpolis) amb temples, i la ciutat als seus peus.
  • Ciutat mesopotàmica: Emmurallada amb recinte i santuari. Domina el palau (porta a prop). Organització política i social autocràtica.
  • Any 1100: Desordre a Grècia, manca d'edificis de culte i desestructuració política.
  • s. VIII: Unitats familiars formen la polis (temple de culte comú). Cada polis busca un déu protector.
... Continuar leyendo "Arquitectura i Ciutat: Evolució Històrica i Social" »

Mesquita de Còrdova: Arquitectura i Història de l'Islam a Espanya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,31 KB

Mesquita de Còrdova

Cronologia

785-788. Ampliada successivament el 833, el 855, entre el 962 i el 966, i el 987.

Estil

Hispanomusulmà.

Característiques

  • L'obra presenta un mur homogeni de 178 x 123 m que, com si fos una muralla i sense façana principal, envolta tot el recinte. En aquest mur, sobresurten nombrosos contraforts acabats amb merlets i dinou portes que donen accés a l'interior. Aquestes portes presenten una estructura de tres cossos: un de central d'obertura i dos de laterals cecs, decorats amb arcs de ferradura i gelosies. Al mur occidental s'aixeca l'antic minaret, convertit posteriorment en un campanar cristià.

  • L'interior de la mesquita es divideix en dues parts: el pati dels tarongers, un espai descobert o sahn on hi ha el minaret,

... Continuar leyendo "Mesquita de Còrdova: Arquitectura i Història de l'Islam a Espanya" »

Claude Monet: Estudi de la llum i l'atmosfera a través de la pintura impressionista

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,61 KB

Sol ixent

Aquest cuadre està fet per Claude Monet l'any 1872. És un oli sobre tela d'estil impressionista. El tema és el paisatge i el podem trobar al Musee Marmottan (París).

Estil

La llum és el gran protagonista de la seva obra, el seu reflexe. Fa un estudi quasi científic de la llum. No utilitza el clarobscur ni la perspectiva tradicional renaixentista, degrada el color per aconseguir-la. No utilitza negres, marrons ni blancs. No farà pintura d'estudi, sempre a l'aire lliure. Eliminarà línies i contorn de les obres. Al seu viatge a Londres va poder estudiar l'obra de William Turner i va influenciar la sensació aporosa de l'atmosfera i les variacions de la llum. Va influenciar als postimpressionistes i vanguardistes.

AfElemplas

Predomina... Continuar leyendo "Claude Monet: Estudi de la llum i l'atmosfera a través de la pintura impressionista" »

Anàlisi de pintura, escultura i temàtica en les obres de Goya i Canova

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3 KB

PINTURA

anàlisi formal

  • forma tancada, oberta
  • composició oberta, tancada
  • unitària, no superficial, profunda
  • fosca, clara
  • linia horitzó
  • geometria
  • llum
  • cromatisme
  • tècnica: tremp, oli, fresc

anàlisi conceptual / tema

models plàstics / antecedents / influències posteriors

relacions obres similars de l'autor o de l'escola

diferències amb altres solucions coetànies

ESCULTURA

anàlisi formal

formes de representació: embalum rodó i relleu

  • unifacial, multifacial
  • un sol bloc, diversos blocs
  • ritmes
  • materials
  • cromatisme

anàlisi conceptual/ tema

models plàstics/ antecedents/ influències posteriors

EL 3 DE MAIG DE 1808

DESCRIPCIÓ

La seva composició es separa en 2 grups (persones i soldats). La llum que il·lumina als personatges de l’esquerra reforça encara més... Continuar leyendo "Anàlisi de pintura, escultura i temàtica en les obres de Goya i Canova" »

Arquitectura Griega y Romana: Influencias y Contrastes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,75 KB

Arquitectura Griega y Romana: Un Legado Compartido

Para entender la íntima relación que tienen la arquitectura griega y la romana, es esencial analizar en profundidad estas dos culturas. Sabemos que la arquitectura romana (y todo el arte en sí) contiene abundante influencia griega, hasta el punto que podrían denominarse hermanas. Además de tener múltiples características heredadas de los griegos (que más adelante desarrollaré), la arquitectura latina recibe fuertes influencias etruscas.

Teatros: Griegos vs. Romanos

En cuanto a los teatros particularmente, cabe destacar que un teatro es un conjunto arquitectónico destinado a las representaciones dramáticas.

Teatro Griego

Si analizamos primero el teatro griego, podemos decir que se compone... Continuar leyendo "Arquitectura Griega y Romana: Influencias y Contrastes" »

Obras Maestras del Románico y Gótico Europeo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,73 KB

Obras Maestras del Románico y Gótico

Iglesia de San Martín de Frómista

(2 torres y una más gorda al fondo). Desconocido, 1066-1085. En Frómista, Palencia. Planta basilical, tres naves con transepto alineado y tres ábsides en la cabecera. Naves cubiertas con bóvedas de cañón. Exterior armonioso, y las torres proporcionan equilibrio. Ejemplo más representativo del Románico.

Pórtico de la Gloria de Santiago de Compostela

(tres entradas y la del medio dividida en dos). Maestro Mateo, 1188. En Santiago de Compostela. Forma parte del nártex. Consta de tres vanos protegidos por un pórtico. La estatua de Santiago recibe a los peregrinos. Obra románica que transmite grandeza y majestad. Adelanta algunos aspectos del Gótico. Las esculturas... Continuar leyendo "Obras Maestras del Románico y Gótico Europeo" »

Maestría Artística del Cinquecento y Manierismo: Arquitectura, Escultura y Pintura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,07 KB

Arquitectura del Cinquecento

Durante el Cinquecento, para decorar los edificios, se crearon combinaciones de monstruos (mitad animales, mitad humanos) y motivos vegetales denominados grotescos.

Los arquitectos también mostraron gran interés por la normativa clásica. Se escribieron tratados de arquitectura, influenciados claramente por los tratadistas antiguos, así como por la visión, el estudio y el análisis de los monumentos romanos antiguos. Estos tratados incluían imágenes que complementaban las descripciones escritas.

El Manierismo en la Arquitectura

El Manierismo se caracteriza por la ruptura con la normativa clásica, la alteración de la morfología de los órdenes arquitectónicos establecidos y la realización de una arquitectura... Continuar leyendo "Maestría Artística del Cinquecento y Manierismo: Arquitectura, Escultura y Pintura" »

La persistència de la memòria

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,95 KB

FTAFAquesta obra està feta per Salvador Dalí l'any 1931. És un oli sobre tela d'estil surrealista i representa un tema oníric. Es pot trobar al MoMA (Nova York) elements plàstics.

El dibuix de Dalí és impecable, molt precís. La representació és quasi hiperrealista. Hi ha predilecció per la línia. Els colors són molt brillants, alhora que lluminosos per tal de representar les formes amb un realisme gairebé fotogràfic. Destaquen les tonalitats ocres, grogues, marrons que harmonitzen amb les tonalitats blaves. Els colors són típics del Mediterrani, colors que posen de manifest l'amor que sent per la seva terra. Hi ha un focus lluminós situat sobre la tela. En la llunyania la llum és transparent. Projecta ombres allargades i configura... Continuar leyendo "La persistència de la memòria" »

Aqüeducte de les Ferreres: obra mestra de l'enginyeria romana a Tarragona

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,71 KB

Aqüeducte de les Ferreres

Fitxa Tècnica

  • Autor desconegut. Cronologia: segle I - II d.C.
  • Estil: romà republicà tardà. Tipus: aqüeducte.
  • Materials: pedra calcària local (saldo).
  • Localització: Barranc dels Arcs (Tarragona).

Context Històric

Pax Romana

Descripció Formal

Aquest aqüeducte sorgeix a uns 15 km de Tarragona, a Puigdelfí, on capta aigua del riu Francolí. A partir d'aquí surt un canal que va en paral·lel al riu fins al pont de Codony. El canal aprofita els pendents naturals del terreny per arribar fins al barranc dels Arcs, on hi ha la part visible de l'aqüeducte, que se situa sobre el desnivell d'una vall.

El pont està format per dues fileres d'arcs de mig punt superposades. La filera inferior té onze arcs i la superior 25. Els... Continuar leyendo "Aqüeducte de les Ferreres: obra mestra de l'enginyeria romana a Tarragona" »

Evolución Arquitectónica: Formas, Plantas y Elementos Constructivos Clave

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 5,25 KB

Arquitectura Griega: La Perfección del Templo

La arquitectura griega se caracteriza por el uso de la planta rectangular en sus templos, cuya función principal era religiosa. Se basaba en el sistema arquitrabado, destacando tres órdenes arquitectónicos principales:

  • Dórico: Robusto y sobrio.
  • Jónico: Más esbelto y con volutas en el capitel.
  • Corintio: El más ornamentado, con capiteles decorados con hojas de acanto.

Un ejemplo paradigmático de esta arquitectura es el Partenón, que encarna a la perfección las características mencionadas.

Arquitectura Romana: Innovación y Funcionalidad

En Roma, la planta predominante fue la basilical, que se dividía en naves, abandonando el sistema de naos, pronaos y opistódomos utilizado por los griegos.... Continuar leyendo "Evolución Arquitectónica: Formas, Plantas y Elementos Constructivos Clave" »