Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Monuments romans: Colosseu, Panteó i Santa Sofia de Constantinoble

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,63 KB

COLOSSEU

Fitxa tècnica:

  • Títol: Colosseu
  • Autor: Desconegut. Encarregat per l’emperador Flavi
  • Cronologia: s. I (72-80 dC)
  • Tipologia: amfiteatre
  • Materials: blocs de marbre travertí, formigó, maó, pedra i estuc
  • Estil: romà imperial
  • Localització: Roma

Descripció formal

La planta és el·líptica, al centre hi ha l’arena, on tenia lloc l’espectacle, i al voltant la càvea, on se situaven les grades i s’asseien els 50.000 espectadors dividits segons l’estatus social. Les comunicacions entre cada nivell es feien mitjançant escales i rampes que donaven accés a les grades a través dels vomitoris. Sota l’arena hi havia un subsòl ple de passadissos interns on hi havia els muntacàrregues per pujar les feres a l’arena. La part de la façana

... Continuar leyendo "Monuments romans: Colosseu, Panteó i Santa Sofia de Constantinoble" »

El Panteó de Roma: Arquitectura i Història de l'Imperi Romà

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,29 KB

El Panteó de Roma

Fitxa Tècnica

Panteó de Roma

Autor desconegut
Cronologia: s. II d.C. (118-128)
Tipus: Temple
Materials: Blocs de marbre, travertí, formigó, maó, pedra i estuc
Estil: Romà Imperial
Localització: Roma

Context

L'any 27 a.C., Agripa, un general romà, va impulsar la construcció del Panteó com a símbol del poder de Roma sobre el món. L'any 80 d.C., un incendi el va destruir gairebé del tot, i aleshores Domicià el va restaurar. Finalment, l'emperador Adrià el va ordenar reconstruir entre el 118 i el 128 d.C. Es diu que l'arquitecte del temple podria haver estat Apol·lodor de Damasc. La cúpula del Panteó és una mostra de l'enginyeria romana, ja que porta al límit la resistència dels materials.

Aquesta obra pertany a l'etapa... Continuar leyendo "El Panteó de Roma: Arquitectura i Història de l'Imperi Romà" »

Elements sostenidors en l'arquitectura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,72 KB

Elements sostenidors

El mur. És un suport de caire continu que tanca l'edifici pels costats i el compartimenta interiorment. Pot ser de càrrega, també anomenat paret mestra, quan forma part de l'estructura sostenidora, i de separació, utilitzat en la compartimentació dels espais interiors.

En un mur cal considerar tres elements diferents: l'aparell, el parament i les obertures.

a) L'aparell

És la forma com es troben disposats aparellats els materials utilitzats per a la construcció. Els podem classificar en regulars i irregulars segons l'estructura.

b) El parament

O bé es pot amagar recobrint-lo amb una capa de morter de ciment de calç (argamassa).

c) Les obertures del mur

És a dir, les portes i les finestres, són elements essencials per... Continuar leyendo "Elements sostenidors en l'arquitectura" »

Arquitravat i voltat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,43 KB

Mesquita de Còrdova

FITXA TÈCNICA:

  1. AUTOR:


    anònim.
  2. CRONOLOGÍA:


    S. VIII-X.
  3. MATERIALS:


    fa servir una tècnica d’arquitravat i voltat, i els materials utilitzats són; pedra, maóns, fusta, marbre i guix per decorar.
  4. ESTIL:


    el seu estil és hispanomusulmà.
  5. LOCALITZACIÓ:


    Còrdova, Espanya.


FUNCIÓ: Té una funció religiosa ja que era un lloc d’oració, i també tenia una finalitat política.


SIGNIFICAT: la Mesquita de Còrdova és l’edifici clau de l’arquitectura hispanomusulmana en l’etapa califal.


CONTINGUT: La mesquita de Còrdova, convertida des del Segle XIII en la catedral de Còrdova, és el monument més important de l'art andalúsí.


HOSTÒRIA: Es va començar a construir com a mesquita en l'any 785, amb l'apropiació i reutilització

... Continuar leyendo "Arquitravat i voltat" »

Mezquita de Córdoba: Historia, Arquitectura y Transformación a Catedral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,11 KB

Iniciada por el califa Abd al-Rahman I, la Mezquita de Córdoba fue proyectada como una mezquita porticada, buscando la misma relación patio-sala de oración que ya existía en la Mezquita de Damasco, pero con las once naves de la sala transversales. Ya en este primer momento se organizan las arquerías que definen la mezquita.

Innovación arquitectónica: arcos y soportes

Tomando como fuente el romano Acueducto de los Milagros de Mérida, según algunos especialistas, el arquitecto cordobés introduce una importante novedad: el empleo de dos soportes superpuestos, una columna abajo y un pilar arriba, y dos arcos: uno inferior, de herradura, y otro superior, de medio punto, que recibe la techumbre de madera.

Ampliaciones y modificaciones a través

... Continuar leyendo "Mezquita de Córdoba: Historia, Arquitectura y Transformación a Catedral" »

Iglesia se san Andrés del quirinal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 10,59 KB

la gran imaginería

El s.XVII, de crisis para España y para la Iglesia católica, ve renacer un fervor religioso en los fieles alentado por una iglesia que impone las normas del Concilio de Trento. La escultura barroca española se centrará en las tallas en madera de tema religioso. La escultura barroca española se caracterizó por:

-Temática religiosa.

- Se siguen realizando retablos, donde aparecen figuras exentas y bajorrelieves.

- Los artistas destacan en el campo de la imaginería: figuras exentas para iglesias

y “pasos” para las procesiones de Semana Santa.

-El material más empleado es la madera.

- Desarrollo del sentido realista.

- Expresión de los sentimientos. Su finalidad es sugerir emoción en el espectador.

- Los escultores aún

... Continuar leyendo "Iglesia se san Andrés del quirinal" »

Ara Pacis augustae

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 15,27 KB

Títol: Panteó

Autor:

Desconegut

Localització: Camp de Mart, Roma

Cronologia: s.II (118-128)

Materials: maó, pedra, granit, marbre, fusta

Tipologia: Temple

Estil: ROMà imperial

Sistema constructiu: arquitravat voltat.

Títol: Amfiteatre Flavi

Autor: desconegut

Localització: Roma

Materials: marbre maó i pedra

Sistema constructiu: arquitravat i voltat

Tipologia: amfiteatre

Cronologia: s.I (72-80)

Estil: ROMà Imperial

Títol: Maison Carré

Autor: desconegut

Cronologia: 16 a.C

Localització: Nimes (França)

Estil: ROMà imperial

Materials: pedra calcària 

Sistema constructiu: arquitravat

Dimensions: 14m ample x 28m llarg


Títol: Aqüeducte de les Ferreres (Pont del Diable)

Autor: desconegut

Cronologia: primera meitat del segle I d.C

Tipologia: aqüeducte

Materials:

... Continuar leyendo "Ara Pacis augustae" »

Comentari sol ixent de monet xuletes

Enviado por Maria y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,4 KB

SOL IXENT

Títol:


 

Sol ixent

Autor:


 

Oscar Claude Monet

Cronologia:


 

1872

Tècnica:


oli

Suport:


tela

Mides:


48x63

Estil:


 impressionisme

Tema:


 paisatge

Localització:


 

Museu Marmottant (París)

Context historic

Segona meitat del segles XIX. Ens trobem en la segona revolució industrial, una època de canvis i innovacions tecnològiques. També hi ha canvis en la manera de viure i de pensar. La religió deixa de tenir tant de pes. El 1870 comença la 3a República que posa fi al govern de Napoleó III. També aquest mateix any ens trobem la guerra entre França i Prússia que provoca que molts pintors marxin a Anglaterra on coneixeran elos paisatgistes anglesos. Un dels nous invents és la fotografia però no té color, per això amb la pintura donen
... Continuar leyendo "Comentari sol ixent de monet xuletes" »

Arte del Renacimiento: Escultura, Arquitectura y Pintura del Quattrocento

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,38 KB

El Arte del Renacimiento: Escultura, Arquitectura y Pintura del Quattrocento

Escultura del Quattrocento

  • Naturalismo: Búsqueda de la semejanza entre la obra y el modelo, en contraposición al misticismo y simbolismo medievales. Se retoma el sentido de la proporcionalidad, con un canon que establece la medida del cuerpo en 9-10 cabezas.
  • Figura humana como tema principal: Importancia del desnudo y, por tanto, del estudio de la anatomía. El cuerpo humano desnudo se convierte en el ejemplo máximo de la belleza perfecta, siguiendo las ideas antropocéntricas. Se representa de manera realista, con un estudio detallado de la anatomía, el movimiento y la proporción, según el canon clásico.
  • Búsqueda de la belleza formal, capaz de producir placer
... Continuar leyendo "Arte del Renacimiento: Escultura, Arquitectura y Pintura del Quattrocento" »

Tècniques artístiques pictòriques: fresc, tremp, oli i més

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,92 KB

Les tècniques (pintura)

En la majoria de tècniques artístiques pictòriques es combinen dos constituents indispensables per aconseguir el color: els pigments de color i els aglutinants. Ja pigments a partir del carbó vegetal, la sang i la caseina barrejats amb greix animal, que feia la funció d'aglutinant. Les principals tècniques pictòriques tradicionals són:

El fresc

El fresc és la modalitat més usual de la pintura mural. Es realitza sobre un arrebossat de calç fresc que serveix de suport per als diversos pigments dissolts en aigua. Després de la primera capa s'hi aplica una segona preparació, que consisteix en una capa de calç i una altra de sorra. Aquesta barreja de calç i sorra rep el nom d'emblanquinament. La realització... Continuar leyendo "Tècniques artístiques pictòriques: fresc, tremp, oli i més" »