Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Casa Milà (La Pedrera): Anàlisi Completa i Estil

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 33,83 KB

1. Catalogació

La Casa Milà, coneguda popularment com La Pedrera, va ser construïda entre 1906 i 1912 a Barcelona per l'arquitecte Antoni Gaudí.

Ressenya Breu

Els materials utilitzats en la construcció són la pedra, el maó, el ferro i la ceràmica. El sistema constructiu es basa en l'ús de materials industrials i voltes.

2. Anàlisi Formal

Elements de Suport

L'estructura de ferro i les jàsseres (bigues mestres), recolzades sobre pilars de pedra, permeten alliberar els murs de la seva funció de suport. Això crea espais lliures que no depenen de parets mestres. La funció estructural dels murs és substituïda per arcs parabòlics i columnes inclinades.

Elements Suportats

La façana de l'edifici està connectada al cos principal mitjançant... Continuar leyendo "Casa Milà (La Pedrera): Anàlisi Completa i Estil" »

Florecimiento del Arte Gótico: Arquitectura, Escultura y Pintura en la Europa Medieval

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 7,34 KB

Florecimiento del Arte Gótico en Europa Occidental

El Arte Gótico se desarrolló en Europa Occidental desde la segunda mitad del siglo XII hasta fines del siglo XV, siendo luego sustituido por el Renacimiento. Francia, cuna de este estilo, lo difundió por todo el continente. El surgimiento y desarrollo del Gótico coincidió con cambios notables en Europa, como el nacimiento de una nueva espiritualidad más humanizada y cercana a la naturaleza, expresada en las nuevas órdenes religiosas mendicantes. La Orden del Císter, reformada por San Bernardo de Claraval, fue promotora del desarrollo del estilo Gótico, favorecido por los nuevos avances científico-técnicos. El edificio más característico del Gótico es la catedral, templo de la... Continuar leyendo "Florecimiento del Arte Gótico: Arquitectura, Escultura y Pintura en la Europa Medieval" »

Renaixement: Anàlisi d'Obres de Botticelli, Donatello i Brunelleschi

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,74 KB

El Naixement de Venus de Botticelli

Context Històric i Encarrec

El Naixement de Venus, realitzat per Sandro Botticelli entre 1482 i 1486, va ser encarregat per Lorenzo Pierfrancesco de Medici per decorar una de les seves vil·les de camp. L'obra s'emmarca en un context històric marcat per una Itàlia dividida per lluites polítiques. En l'art, s'observa la inclusió de temes mitològics a causa de les noves idees renaixentistes. Els Medici dominaven l'escena política a la Florència dels segles XIV i XV, promovent l'art i la cultura, i intentant adaptar els ideals clàssics al cristianisme mitjançant les idees neoplatòniques. Aquestes idees filosòfiques religioses sostenien que tot prové de Déu.

Estil de l'Obra

L'estil de l'obra és clarament... Continuar leyendo "Renaixement: Anàlisi d'Obres de Botticelli, Donatello i Brunelleschi" »

Habitació vermella

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,45 KB

COMENTARI: HABITACIÓ VERMELLA – MATISSE

Dades bàsiques

Identificació


La pintura Habitació Vermella la va pintar Matisse al 1908. Actualment es troba al Museu de l'Ermitatge, Sant Petersburg.

Material


Oli sobre tela amb unes mides de 1'8m x 2'21m.

Autor


Henri Matisse (França 1869 – 1954) va ser conegut pel seu ús del Color i per l'originalitat del dibuix.

Descripció formal

Iconografia


Menjador burgès en el que una figura femenina arranja els detalls Previs a un dinar. A la taula trobem gerros, fruites i flors.

Funció


Estètica.

Composició


Art de disposar de la forma ordenada dels objectes.

Línies compositives


Línia corba, sinuosa i gruixuda que arriba a descompondre la forma De l'expectativa del Naturalisme i dóna dinamisme a l'obra. Els Contorns... Continuar leyendo "Habitació vermella" »

Anàlisi d'Arquitectura: Santa Sofia i Sant Vicenç

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,49 KB

Edifici: Santa Sofia de Constantinoble

Autor: Antemi de Tral·les i Isidor de Milet

Estil: Bizantí

Localització: Istanbul (antiga Constantinoble)

Descripció formal:

Exterior:

  • Gran cúpula central aguantada per quatre contraforts massissos.
  • Tant el tambor com el mur presenten un gran nombre de finestres.
  • El color vermell del maó aporta una visió sòbria del temple, contrast amb la brillantor dels elements interiors.

Interior:

  • Planta basilical de tres naus.
  • Inicialment presentava un nàrtex (atri d'entrada) i un iconòstasi (mur on es col·locaven les icones i que separava el presbiteri de la nau principal, on hi havia els fidels).
  • Centre de la nau: quatre grans pilars que delimiten un quadrat sobre el qual s'aixeca la cúpula de 31m de diàmetre i
... Continuar leyendo "Anàlisi d'Arquitectura: Santa Sofia i Sant Vicenç" »

Anàlisi d'Els Jugadors de Cartes de Cézanne: Postimpressionisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB

Els Jugadors de Cartes: Anàlisi Detallada

Localització: Museu d'Orsay, París.

Anàlisi Formal

Suport: Tela.

Tècnica: Oli.

Descripció: Dos homes asseguts davant per davant en una taula jugant una partida de cartes.

Colors: Hi ha predomini dels colors càlids (ataronjats, ocres, marrons). Els colors de la roba dels dos personatges fan un contrast, ja que un porta els pantalons marrons i la jaqueta groga, i l'altre els pantalons grocs i la jaqueta marró (per tant, parlem d’ús de contrastos cromàtics). Predomini del color per sobre de la línia. Tot i això, hi ha dibuix, ja que era molt important per a Cézanne. El pintor creu que dibuix i pintura no es poden separar.

Pinzellada: La pinzellada és solta. El quadre està fet a base de taques... Continuar leyendo "Anàlisi d'Els Jugadors de Cartes de Cézanne: Postimpressionisme" »

La Venus del espejo de Velázquez: Análisis e Interpretación

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,69 KB

La Venus del espejo de Velázquez

Análisis e Interpretación

Introducción

La Venus del espejo es una de las obras más célebres del pintor español Diego Velázquez (1599-1660), figura cumbre del Siglo de Oro. Actualmente se exhibe en la National Gallery de Londres bajo el título de The Toilet of Venus o The Rokeby Venus.

Este análisis se centrará en la descripción de la obra, su contexto histórico y la interpretación de sus elementos más significativos.

Descripción de la obra

La pintura representa a la diosa Venus en una pose erótica, recostada sobre una cama y observando su reflejo en un espejo sostenido por Cupido, dios del amor. Velázquez, con su característico estilo naturalista, presenta a Venus no como una deidad idealizada,... Continuar leyendo "La Venus del espejo de Velázquez: Análisis e Interpretación" »

Anàlisi de Pavellons i Obres d'Art: Racionalisme i Organicisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 44,56 KB

1. Catalogació. L'obra a comentar és el Pavelló Alemany, el seu autor és Ludwig Mies van der Rohe i es troba a Barcelona. Es va construir el 1929 per representar la República de Weimar a l'Exposició Universal celebrada a Barcelona. Després es va desmuntar i, posteriorment, es va tornar a muntar al mateix lloc el 1986. Ressenya breu. Els materials utilitzats són l'acer, el formigó armat, el vidre, el marbre de travertí, l'ònix i el granit. L'aigua es tracta com un material més de l'obra. El sistema constructiu és arquitravat, amb dimensions a escala humana. 2. Elements de suport: Vuit pilars cruciformes d'acer inoxidable i les parets internes. Elements suportats: sostre pla de formigó. Espai exterior: L'absència de parets exteriors... Continuar leyendo "Anàlisi de Pavellons i Obres d'Art: Racionalisme i Organicisme" »

Anàlisi de 'El Profeta' de Gargallo i 'Creu i R' de Tàpies: Escultura Cubista i Pintura Informalista

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,29 KB

El Profeta

Pau Gargallo, 1933

Escultura exempta, cubista, bronze

Localització: Centre d'Art Reina Sofia (Madrid), Museu Gargallo (Saragossa).

Context històric (1933):

  • A Europa, Hitler esdevé canceller.
  • A Espanya, la CEDA guanya les eleccions i inicia el bienni conservador.

Biografia de l'artista:

Gargallo, pintor i escultor aragonès, va col·laborar amb Lluís Domènech i Montaner al Palau de la Música Catalana i a l'Hospital de Sant Pau. Va iniciar-se amb escultures modernistes, però el seu viatge a París el va apropar al cubisme i a l'expressionisme, integrant-se al cercle de Picasso. Es va instal·lar a París, desenvolupant un estil personal i perfeccionista amb obres com Ballarina espanyola i El Profeta.

Característiques:

Temàtica: Un profeta

... Continuar leyendo "Anàlisi de 'El Profeta' de Gargallo i 'Creu i R' de Tàpies: Escultura Cubista i Pintura Informalista" »

Nit de lluna (1935): Anàlisi de l'Escultura Surrealista

Enviado por Malnascut y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,56 KB

Fitxa Tècnica: Nit de lluna

Nom: Nit de lluna
Escultor: Leandre Cristòfol
Estil: Surrealista
Cronologia: 1935
Tècnica: Fusta i fusta pintada (assemblage)
Lloc: MNAC (Barcelona). Versió amb caixa: Museu d’Art Jaume Morera (Lleida).

Anàlisi Formal de Nit de lluna

Composició: Nit de lluna és una peça escultòrica representada amb tres elements de fusta: un ou de sargir, un fus de filar i una peça circular de color blau.

L’assemblage és la tècnica emprada per Cristòfol en aquesta escultura, que consisteix a unir diferents materials i objectes de manera que s’aconsegueixi un efecte tridimensional. Destaca la puresa formal, sense ornamentació afegida.

Trobem un joc de contrastos: són dos objectes quotidians que guarden certa relació... Continuar leyendo "Nit de lluna (1935): Anàlisi de l'Escultura Surrealista" »