Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Els Primers Freds de Miquel Blay: Anàlisi i Significat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,68 KB

Els Primers Freds de Miquel Blay

Fitxa Tècnica

  • Autor: Miquel Blay
  • Mides: 1,38 x 0,98 m
  • Cronologia: 1892
  • Estil: Realista
  • Tema: Anècdotic i costumista
  • Tipologia: Escultura exempta

Descripció Formal

Miquel Blay esculpeix un grup format per la figura principal d'un ancià amb barba, acompanyat d'una nena, ambdós asseguts en un banc i completament nus. En la seva posició, l'ancià mostra una composició quasi simètrica –amb una inclinació lleu de cap–, marcada per angles i línies rectes. La noia jove, en canvi, presenta una composició dominada per la línia corba, que permet a l'escultor representar l'actitud de moviment cap al personatge central, que es manté estàtic amb els dos peus a terra.

En el tractament, l'escultor aplica un grau alt... Continuar leyendo "Els Primers Freds de Miquel Blay: Anàlisi i Significat" »

Art Grec: Anàlisi de la Koré, Guerrers de Riace, Discòbol, Dorífor i Partenó

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 20,73 KB

Obra 1. Koré del Peplo

La Koré del Peplo es troba al Museu de l’Acròpoli (500 a.C / s. V). És una obra anònima.

Context Històric

Les polis gregues compartien llengua i religió, però tenien rivalitats. Les polis tenien la Tirania com a forma de govern, cosa que va impulsar la seva política. El s. VI va ser important per l'expansió grega per la Mediterrània. La demografia mantenia una taxa elevada de naixement i els recursos es mantenien estables. Aquesta manca de recursos va fomentar la immigració (marxen a fundar polis (colònies) per la Mediterrània). Consolidació del comerç entre Creta i Egipte. Els fenicis també s'expandien.

Descripció de les Característiques Generals

Estil

L’escultura pertany a l’estil grec arcaic (650... Continuar leyendo "Art Grec: Anàlisi de la Koré, Guerrers de Riace, Discòbol, Dorífor i Partenó" »

El Barroco: Características, Exponentes y Desarrollo en Europa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 6,72 KB

El Barroco corresponde cronológicamente al siglo XVII y primera mitad del siglo XVIII. Se inicia en Francia, aunque será la Roma de Sixto V quien inicie el urbanismo barroco. La división religiosa entre católicos y protestantes rompió la unidad ideológica. Los jesuitas difunden un modelo de templo que manifiesta la grandiosidad. Esta carga sensitiva repercute en los altares, que buscan asombrar los sentidos de los fieles. A la racionalidad se impone un arte de formas caprichosas. Es un arte desproporcionado, caprichoso y truculento. A nivel político se caracteriza por el triunfo de las monarquías absolutas y por las transformaciones sufridas por la sociedad. Los monarcas buscan hacer de sus palacios una imagen de su poder. Es un periodo... Continuar leyendo "El Barroco: Características, Exponentes y Desarrollo en Europa" »

Niké de Samotràcia: Escultura Hel·lenística

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,21 KB

Victòria de Samotràcia: Anàlisi i Context

Estil i Elements Formals

Estil: Grec hel·lenístic, mateix estil que el Laocoont.

Elements Formals:

  • Escultura de marbre.
  • Mètode: sostraient.
  • Tècnica de l'esculpit.
  • Exempta i en posició dempeus.
  • Punt de vista lateral tan o més important que el frontal.

Li falta el cap i els dos braços. Aquesta noia porta un xitó (túnica) lligat sota el pit. Duia una altra peça, una mena de capa anomenada himatió.

Sensació dinàmica:

  • Ales desplegades.
  • Un peu davant de l'altre.
  • Vestit onejat pel vent (tècnica del "drap moll").

Es pot percebre un vent inexistent que, gràcies als detalls del vestit, dona dinamisme a l'obra.

Funció

Hi ha dues versions:

  1. Obra encarregada per un rei macedònic per commemorar una victòria naval
... Continuar leyendo "Niké de Samotràcia: Escultura Hel·lenística" »

Torre Eiffel: Símbol de París i la Revolució Industrial

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,78 KB

Torre Eiffel: Fitxa Tècnica

  • Autor: Alexandre-Gustave Eiffel
  • Cronologia: 1887-1889
  • Estil: Arquitectura de ferro
  • Tipologia: Monument commemoratiu
  • Localització: Champs de Mars (París)

Descripció Formal

La Torre Eiffel és una enorme estructura metàl·lica feta amb més de 18.000 peces de ferro encreuades i agafades amb més de 2,5 milions de cargols. S'aixeca fins a una alçada de 324 metres; d'aquests, els 24 últims corresponen a l'antena de ràdio que s'hi va afegir posteriorment.

La seva forma piramidal, dividida en quatre parts separades per tres plataformes, potencia la sensació de verticalitat.

El primer bloc arriba fins a una alçada de 57 metres i fa les funcions de base. Aquesta estructura de forma rectangular la formen quatre grans pilars... Continuar leyendo "Torre Eiffel: Símbol de París i la Revolució Industrial" »

Explorando la Majestuosa Sala Hipóstila de Karnak: Arquitectura y Significado

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,29 KB

Templo de Karnak: Sala Hipóstila

Nos encontramos ante la sala hipóstila del templo de Karnak, una gran obra arquitectónica perteneciente a la civilización de Egipto y levantada en el Imperio Nuevo, entre 1570-715 a.C.

La civilización egipcia es una de las civilizaciones urbanas que, junto con la mesopotámica, se desarrolla en la llanura aluvial del río Nilo, un medio que influirá en su economía, agrícola y ganadera, con una cronología que iría desde el tercer milenio a.C. hasta el siglo séptimo a.C.

Nos encontramos ante una sociedad jerarquizada y esclavista, a cuya cabeza está el Faraón y en la base los esclavos, que posibilitaron estos grandiosos edificios.

En el terreno político nos encontramos ante una teocracia, y en el ámbito... Continuar leyendo "Explorando la Majestuosa Sala Hipóstila de Karnak: Arquitectura y Significado" »

El Quattrocento en Florencia: Arte, Arquitectura y Escultura del Primer Renacimiento

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,07 KB

El Quattrocento

Surgió en Florencia.

Arquitectura

El orden, la proporción, la simetría y la unidad serán las bases; los edificios serán el fruto de elaborados cálculos matemáticos.

Características Principales de la Arquitectura del Quattrocento

  • El uso de elementos constructivos clásicos: Los órdenes dórico, jónico, corintio, toscano y compuesto se emplean en arquitectura, tanto civil como religiosa. El arco de medio punto, los techos artesonados, las cubiertas de cañón y de arista, la cúpula de media naranja.
  • En las fachadas domina la horizontalidad: Se utilizan muros almohadillados, guirnaldas, medallones. Hay una preferencia por las líneas rectas.
  • Los interiores se decoran con motivos tomados de la antigüedad clásica: Como los
... Continuar leyendo "El Quattrocento en Florencia: Arte, Arquitectura y Escultura del Primer Renacimiento" »

Arkitektura Gotikoa: Ezaugarriak, Dekorazioa eta Bilakaera

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,63 KB

Arkitektura gotikoa XII. mendearen bukaeran hasi eta XVI. mendera arte zabaldu zen Europan. Hasieran, "gotiko" hitza zentzu gutxiesgarrian erabili zen. Garai hartan, Europan aldaketa ekonomiko, sozial, politiko, kultural eta erlijioso sakonak gertatu ziren.

Arkitektura Ezaugarriak

  1. Lerro bertikalen nagusitasuna: Jaungoikoarenganako hurbiltasuna adierazten du. Zutabeak argaldu eta ugaldu egiten dira, gangaren nerbioetaraino igotzen dira moldura bertikal bihurtuz. Eraikinaren altuera handia da, 50 metro erdiko nabean. Nabe eta gangetako arku zorrotzak dira nagusi. Dorreak orratzetan bukatzen dira, zerurako bidea irudikatuz, goranzko nahiarekin.
  2. Argitasun nahia: Bao-gune handiak irekitzen dira hormetan, gero koloretako beiratez estaltzeko. Hau lortzeko
... Continuar leyendo "Arkitektura Gotikoa: Ezaugarriak, Dekorazioa eta Bilakaera" »

Anàlisi de les Obres Mestres del Renaixement: Naixement de Venus, San Pietro i Vil·la Capra

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,32 KB

Naixement de Venus

Fitxa Tècnica

Autor: Sandro Botticelli
Estil: Renaixentista (Quatrocento), segle XV
Tècnica: Tremp sobre tela
Ubicació: Galleria degli Uffizi

Context Històric

El Quatrocento, o Primer Renaixement, va florir a Itàlia durant el segle XV. Aquest període, crucial en l'art europeu, emfasitzava la natura com a model i una nova visió de l'ésser humà. Florència, amb el mecenatge de famílies com els Mèdici, es va convertir en un centre artístic important. Botticelli, sota encàrrec, va crear aquesta obra per decorar una vil·la. El quadre simbolitza l'ideal de bellesa femenina renaixentista i la passió humanista pel món clàssic. L'èmfasi de Botticelli en el color i el paisatge l'acosta a l'escola flamenca.

Característiques

... Continuar leyendo "Anàlisi de les Obres Mestres del Renaixement: Naixement de Venus, San Pietro i Vil·la Capra" »

Casa Milà (La Pedrera): Anàlisi Completa i Estil

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 33,83 KB

1. Catalogació

La Casa Milà, coneguda popularment com La Pedrera, va ser construïda entre 1906 i 1912 a Barcelona per l'arquitecte Antoni Gaudí.

Ressenya Breu

Els materials utilitzats en la construcció són la pedra, el maó, el ferro i la ceràmica. El sistema constructiu es basa en l'ús de materials industrials i voltes.

2. Anàlisi Formal

Elements de Suport

L'estructura de ferro i les jàsseres (bigues mestres), recolzades sobre pilars de pedra, permeten alliberar els murs de la seva funció de suport. Això crea espais lliures que no depenen de parets mestres. La funció estructural dels murs és substituïda per arcs parabòlics i columnes inclinades.

Elements Suportats

La façana de l'edifici està connectada al cos principal mitjançant... Continuar leyendo "Casa Milà (La Pedrera): Anàlisi Completa i Estil" »