Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Anàlisi d'Obres Clau: Goya, Manet, Monet, Rodin i Avantguardes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,72 KB

El 3 de Maig de 1808 (Goya, 1814)

Fitxa Tècnica

Oli sobre tela (3,5 m), estil preromàntic, es troba al Museu del Prado.

Anàlisi Formal

  • Forma: Figurativa, amb dos grups en un exterior nocturn.
  • Pintura: Pinzellada lliure, colors neutres; freds a la dreta, càlids a l'esquerra.
  • Llum: Il·lumina el grup de l'esquerra, destacant l'home de la camisa blanca.
  • Composició: Separació per la llum i les escopetes. Profunditat amb el fons de Madrid.
  • Perspectiva: Escorç en el cos a terra.
  • Moviment: Diagonals a la dreta (tensió). Repetició dels soldats.
  • Expressió: Esquerra: por, pregàries, heroisme. Dreta: fredor i indiferència.
  • Indumentària: Diferència entre soldats i civils.

Anàlisi Estilística

  • Estil: Transició cap al Romanticisme. Influència per a l'
... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres Clau: Goya, Manet, Monet, Rodin i Avantguardes" »

Romànic vs Gòtic: Arquitectura, Art i Societat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,9 KB

Romànic vs. Gòtic: Característiques

El romànic i el gòtic són dos estils arquitectònics de l'edat mitjana amb diferències clares en diversos aspectes:

1. Arquitectura

Romànic: Edificis robustos i baixos, amb murs gruixuts i poques obertures. Predomina la volta de canó i l'arc de mig punt.

Gòtic: Construccions més altes i esveltes, amb grans finestrals. S'utilitza la volta de creueria i l'arc apuntat.

2. Il·luminació

Romànic: Interiors foscos per la manca de finestres grans.

Gòtic: Més llum gràcies als vitralls i rosasses.

3. Suport i Estructura

Romànic: Les parets massisses suporten el pes de la construcció.

Gòtic: Es fan servir contraforts i arcbotants per descarregar el pes i permetre murs més prims.

4. Decoració

Romànic: Escultures

... Continuar leyendo "Romànic vs Gòtic: Arquitectura, Art i Societat" »

Fundamentos Estructurales y Estéticos de la Arquitectura Gótica en Catedrales

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 4,69 KB

Características Distintivas de la Arquitectura de la Catedral Gótica

La arquitectura gótica, que se desarrolló en Europa entre los siglos XII y XVI, se caracteriza por una serie de elementos distintivos que la diferencian notablemente de estilos anteriores, como el románico. Este estilo buscó la máxima altura, la luminosidad y una compleja expresión teológica a través de su diseño estructural y ornamental.

Innovaciones Estructurales Clave

Arcos Apuntados (Ojivales)

Los arcos en forma de punta, también conocidos como arcos ojivales, son fundamentales en la arquitectura gótica. A diferencia de los arcos de medio punto utilizados en el románico, los arcos apuntados permiten una mayor altura y una mejor distribución del peso y de los... Continuar leyendo "Fundamentos Estructurales y Estéticos de la Arquitectura Gótica en Catedrales" »

Los Frescos de Miguel Ángel en la Capilla Sixtina: Bóveda y Juicio Final

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,47 KB

Las Obras Maestras de Miguel Ángel en la Capilla Sixtina

La Capilla Sixtina alberga dos de las obras pictóricas más importantes del Renacimiento, ambas creadas por el genio de Miguel Ángel Buonarroti: la decoración al fresco de la bóveda y el monumental Juicio Final en la pared del altar.

La Bóveda de la Capilla Sixtina

La decoración al fresco de la bóveda de la Capilla Sixtina, encargada por el Papa Julio II a Miguel Ángel, fue realizada entre 1508 y 1512. La obra cubre una superficie de 1.000 metros cuadrados (14 x 39 m) y presenta más de 300 figuras humanas.

Organización Espacial e Iconografía

El pintor organizó el espacio utilizando arquitectura pintada (quadratura), dividiendo la bóveda en nueve tramos mediante cornisas y arcos... Continuar leyendo "Los Frescos de Miguel Ángel en la Capilla Sixtina: Bóveda y Juicio Final" »

Anàlisi d'Obres Mestres de l'Art: Barroc, Neoclassicisme i Romanticisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,16 KB

La lliçó d’anatomia – Rembrandt (1632)

Context Artístic

  • Barroc holandès: Diferent del Barroc italià i espanyol, caracteritzat per una pintura més realista i burgesa.
  • Tendència realista: La pintura realista pren com a model la realitat observable i tangible, busca representar-la amb la màxima fidelitat possible. S'aplica sobretot a les pintures de gènere i té origen a Holanda. Frans Hals retrata una societat holandesa vitalista i independent d'Espanya, mentre que Rembrandt en mostra una visió crítica i amarga.
  • Ciència i art: L’obra representa el creixent interès pel coneixement científic durant el segle XVII.
  • Pintura de grup: Es tracta d’un retrat col·lectiu fet per encàrrec del gremi de cirurgians d’Amsterdam.

Anàlisi

... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres Mestres de l'Art: Barroc, Neoclassicisme i Romanticisme" »

Glossari de termes artístics: Barroc i Rococó

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB

Glossari de Tècniques i Conceptes Artístics

Bodegó o Natura Morta

Composició pictòrica que representa éssers inanimats en un espai determinat.

Clarobscur

Tècnica pictòrica que consisteix en l’ús de forts contrastos entre les zones il·luminades i les fosques, per ressaltar volums i crear profunditat.

Columna Salomònica

Columna que té el fus entortolligat en forma d’espiral, típica del Barroc.

Colors Pastel

Gama cromàtica de tons suaus i aclarits amb blanc, utilitzada especialment en el Rococó per crear atmosferes delicades i lleugeres.

Espai Il·lusionista

Tècnica pictòrica que simula profunditat tridimensional en una superfície bidimensional mitjançant l’ús de la perspectiva, el clarobscur i efectes òptics.

Figura Serpentinata

... Continuar leyendo "Glossari de termes artístics: Barroc i Rococó" »

La Arquitectura del Palacio Renacentista: Estructura y Elementos Clave

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,24 KB

La Arquitectura del Palacio Renacentista: Estructura y Elementos Clave

La planta del palacio renacentista suele ser central, con un patio en torno al cual se articulan todas las estancias. Es decir, se concibe como un espacio cúbico con un vacío en el centro: el patio.

El Interior: Funcionalidad y Estilo

El interior se organizaba en torno al patio, con varias plantas que presentaban ventanas y arcos apoyados en columnas o pilastras con capiteles de diferentes órdenes.

Este patio porticado no solo proporcionaba luz natural a las habitaciones, sino que también servía como vía de tránsito para las personas.

Un ejemplo notable es el Palacio Rucellai, donde las columnas del patio porticado exhiben capiteles corintios.

En el interior, convivían... Continuar leyendo "La Arquitectura del Palacio Renacentista: Estructura y Elementos Clave" »

Anàlisi Comparativa: El Matrimoni Arnolfini i El Naixement de Venus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 177,16 KB

AVA2LJ1vKCd9AAAAAElFTkSuQmCC

B7c1QjZEwzMzAAAAAElFTkSuQmCC


El Matrimoni Arnolfini (Jan van Eyck, 1434)

El matrimoni Arnolfini és una pintura a l’oli sobre fusta feta per Jan van Eyck el 1434. És una de les obres més importants del gòtic flamenc, un estil que es caracteritza per la precisió en els detalls, l’ús de l’oli i la voluntat de representar la realitat amb gran fidelitat.

El quadre mostra una parella burgesa en una habitació, donant-se la mà en un acte solemne. Es creu que representa un matrimoni o un contracte matrimonial.

Van Eyck utilitza la tècnica de l’oli amb molta habilitat, aconseguint una textura molt realista i efectes de llum i reflexos. Aquesta tècnica permet representar amb gran detall els objectes, els teixits i fins i tot els rostres.

L’obra també destaca per... Continuar leyendo "Anàlisi Comparativa: El Matrimoni Arnolfini i El Naixement de Venus" »

Obres Mestres del Gòtic: Anàlisi Històrica i Formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 15,27 KB

Santa Maria del Mar: Gòtic Català a Barcelona

Context històric i cultural

Construïda entre 1329 i 1383, Santa Maria del Mar és una de les obres més representatives del gòtic català i un reflex de l’esplendor comercial i marítima de la Barcelona medieval. Situada al barri de la Ribera, prop del port, va ser finançada pels gremis de bastaixos, mercaders i menestrals, en una època de gran expansió de la Corona d’Aragó per la Mediterrània. La seva construcció responia a les necessitats d’una nova classe urbana que guanyava poder econòmic i influència. Va ser dirigida pel mestre d’obres Berenguer de Montagut, amb la col·laboració de Ramon Despuig, i consagrada pel bisbe Pere de Planella el 1384. Es considera un símbol de... Continuar leyendo "Obres Mestres del Gòtic: Anàlisi Històrica i Formal" »

Glossari d'Art i Renaixement: Tècniques, Ordres i Història

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

Glossari d'Art i Renaixement: Conceptes Clau

Tècniques Pictòriques i Composició Artística

Clarobscur
Tècnica pictòrica que combina zones il·luminades i fosques per crear volum i profunditat.
Composició piramidal
Organització de figures en forma de piràmide per donar equilibri a la pintura.
Composició simètrica
Equilibri en la distribució de figures dins una obra d'art.
Contrapposto
Postura escultòrica clàssica que equilibra el cos humà al voltant d'un eix vertical.
Grisalla
Pintura monocroma en tons grisos que imita relleus escultòrics.
Llum atmosfèrica
Representació de la llum i els seus efectes sobre els objectes per crear profunditat.
Oli sobre llenç
Tècnica pictòrica on els pigments es barregen amb oli i s'apliquen sobre una tela.
... Continuar leyendo "Glossari d'Art i Renaixement: Tècniques, Ordres i Història" »