Chuletas y apuntes de Arte y Humanidades de Bachillerato y Selectividad

Ordenar por
Materia
Nivel

Los Frescos de Miguel Ángel en la Capilla Sixtina: Bóveda y Juicio Final

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,47 KB

Las Obras Maestras de Miguel Ángel en la Capilla Sixtina

La Capilla Sixtina alberga dos de las obras pictóricas más importantes del Renacimiento, ambas creadas por el genio de Miguel Ángel Buonarroti: la decoración al fresco de la bóveda y el monumental Juicio Final en la pared del altar.

La Bóveda de la Capilla Sixtina

La decoración al fresco de la bóveda de la Capilla Sixtina, encargada por el Papa Julio II a Miguel Ángel, fue realizada entre 1508 y 1512. La obra cubre una superficie de 1.000 metros cuadrados (14 x 39 m) y presenta más de 300 figuras humanas.

Organización Espacial e Iconografía

El pintor organizó el espacio utilizando arquitectura pintada (quadratura), dividiendo la bóveda en nueve tramos mediante cornisas y arcos... Continuar leyendo "Los Frescos de Miguel Ángel en la Capilla Sixtina: Bóveda y Juicio Final" »

Anàlisi d'Obres Mestres de l'Art: Barroc, Neoclassicisme i Romanticisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,16 KB

La lliçó d’anatomia – Rembrandt (1632)

Context Artístic

  • Barroc holandès: Diferent del Barroc italià i espanyol, caracteritzat per una pintura més realista i burgesa.
  • Tendència realista: La pintura realista pren com a model la realitat observable i tangible, busca representar-la amb la màxima fidelitat possible. S'aplica sobretot a les pintures de gènere i té origen a Holanda. Frans Hals retrata una societat holandesa vitalista i independent d'Espanya, mentre que Rembrandt en mostra una visió crítica i amarga.
  • Ciència i art: L’obra representa el creixent interès pel coneixement científic durant el segle XVII.
  • Pintura de grup: Es tracta d’un retrat col·lectiu fet per encàrrec del gremi de cirurgians d’Amsterdam.

Anàlisi

... Continuar leyendo "Anàlisi d'Obres Mestres de l'Art: Barroc, Neoclassicisme i Romanticisme" »

La Arquitectura del Palacio Renacentista: Estructura y Elementos Clave

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,24 KB

La Arquitectura del Palacio Renacentista: Estructura y Elementos Clave

La planta del palacio renacentista suele ser central, con un patio en torno al cual se articulan todas las estancias. Es decir, se concibe como un espacio cúbico con un vacío en el centro: el patio.

El Interior: Funcionalidad y Estilo

El interior se organizaba en torno al patio, con varias plantas que presentaban ventanas y arcos apoyados en columnas o pilastras con capiteles de diferentes órdenes.

Este patio porticado no solo proporcionaba luz natural a las habitaciones, sino que también servía como vía de tránsito para las personas.

Un ejemplo notable es el Palacio Rucellai, donde las columnas del patio porticado exhiben capiteles corintios.

En el interior, convivían... Continuar leyendo "La Arquitectura del Palacio Renacentista: Estructura y Elementos Clave" »

Anàlisi Comparativa: El Matrimoni Arnolfini i El Naixement de Venus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 177,16 KB

AVA2LJ1vKCd9AAAAAElFTkSuQmCC

B7c1QjZEwzMzAAAAAElFTkSuQmCC


El Matrimoni Arnolfini (Jan van Eyck, 1434)

El matrimoni Arnolfini és una pintura a l’oli sobre fusta feta per Jan van Eyck el 1434. És una de les obres més importants del gòtic flamenc, un estil que es caracteritza per la precisió en els detalls, l’ús de l’oli i la voluntat de representar la realitat amb gran fidelitat.

El quadre mostra una parella burgesa en una habitació, donant-se la mà en un acte solemne. Es creu que representa un matrimoni o un contracte matrimonial.

Van Eyck utilitza la tècnica de l’oli amb molta habilitat, aconseguint una textura molt realista i efectes de llum i reflexos. Aquesta tècnica permet representar amb gran detall els objectes, els teixits i fins i tot els rostres.

L’obra també destaca per... Continuar leyendo "Anàlisi Comparativa: El Matrimoni Arnolfini i El Naixement de Venus" »

Glossari d'Art i Renaixement: Tècniques, Ordres i Història

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

Glossari d'Art i Renaixement: Conceptes Clau

Tècniques Pictòriques i Composició Artística

Clarobscur
Tècnica pictòrica que combina zones il·luminades i fosques per crear volum i profunditat.
Composició piramidal
Organització de figures en forma de piràmide per donar equilibri a la pintura.
Composició simètrica
Equilibri en la distribució de figures dins una obra d'art.
Contrapposto
Postura escultòrica clàssica que equilibra el cos humà al voltant d'un eix vertical.
Grisalla
Pintura monocroma en tons grisos que imita relleus escultòrics.
Llum atmosfèrica
Representació de la llum i els seus efectes sobre els objectes per crear profunditat.
Oli sobre llenç
Tècnica pictòrica on els pigments es barregen amb oli i s'apliquen sobre una tela.
... Continuar leyendo "Glossari d'Art i Renaixement: Tècniques, Ordres i Història" »

Pinturas Murales de San Clemente de Taüll: Esplendor del Románico Catalán

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,26 KB

Descripción de las Pinturas Murales de San Clemente de Taüll

Nos encontramos ante una pintura mural al fresco, situada en el ábside de una iglesia, dividida en dos zonas. La primera, correspondiente al cuarto de esfera, está presidida por una figura sedente. En la segunda zona, se representan seis personajes. La técnica empleada es fresco con retoques al temple, y el autor es anónimo, aunque se le denomina Maestro de Taüll. Cronológicamente, podemos ubicar la obra en el siglo XII, encuadrándose dentro del estilo románico. En cuanto a su localización, actualmente se encuentra en el MNAC, Barcelona, aunque su ubicación original era la iglesia de San Clemente de Taüll en Lérida. Se trata de las célebres pinturas murales de San Clemente... Continuar leyendo "Pinturas Murales de San Clemente de Taüll: Esplendor del Románico Catalán" »

Guia Essencial del Patrimoni Artístic: Romànic, Gòtic i Clàssic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,4 KB

Ubicació del Retaule de Sant Martí d’Escalarre

Es considera que la millor ubicació per a la peça del Retaule de Sant Martí d’Escalarre és l'Ecomuseu d'Esterri d'Àneu. En un museu, hi ha més seguretat, i tothom pot veure-la i aprendre'n. Posar-la al museu permet que aquesta obra gòtica es pugui veure juntament amb altres objectes i històries del patrimoni de la zona, ajudant a explicar millor la cultura i la història del lloc.

Importància de Protegir i Difondre el Patrimoni Artístic

Protegir el patrimoni és fonamental perquè constitueix una part essencial de la nostra història i cultura. Les obres d'art ens mostren com vivien les persones del passat i ens ajuden a entendre-les millor. Si no el cuidem, es pot perdre per sempre.... Continuar leyendo "Guia Essencial del Patrimoni Artístic: Romànic, Gòtic i Clàssic" »

Santa Maria del Mar: Arquitectura Gòtica a Barcelona | Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,44 KB

Santa Maria del Mar: Un Tresor Gòtic a Barcelona

Autors: Berenguer de Montagut i Ramon Despuig

Cronologia: 1329-1383

Tipologia: Església

Materials: Pedra i vidre

Estil: Gòtic

Localització: Barcelona

Descripció Formal

Santa Maria del Mar presenta un aspecte robust amb predomini de línies horitzontals. L'exterior s’organitza en tres nivells: les capelles amb finestrals apuntats, les naus laterals reforçades amb contraforts amples i la nau central. La façana, flanquejada per dues torres octagonals, compta amb una portalada decorada discretament i una gran rosassa flamígera del segle XV. L'interior, cobert per una volta de creueria, té una planta de saló amb tres naus separades per vuit columnes octagonals, que divideixen l’espai en quatre... Continuar leyendo "Santa Maria del Mar: Arquitectura Gòtica a Barcelona | Guia Completa" »

Arquitectura Gótica en Francia y España: Evolución y Características Clave

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en español con un tamaño de 3,24 KB

El Gótico Francés: Arquitectura y Evolución

La arquitectura gótica francesa se desarrolla a lo largo de tres períodos principales, reflejando una evolución estilística que combina avances técnicos, ornamentales y estructurales.

Gótico Inicial o Protogótico (Segunda mitad del siglo XII)

Es una etapa de transición entre el románico y el gótico. Las catedrales se caracterizan por su robustez, aunque ya introducen elementos distintivos del gótico, como los arcos apuntados y las bóvedas sexpartitas.

  • Notre-Dame de París (1163-1250)

    • Estructura: Cinco naves, doble girola y capillas radiales.
    • Innovación: Girola con bóvedas triangulares segmentadas.
    • Elementos románicos: Columnas como soporte y tribunas.
    • Fachada: Triple pórtico abocinado,
... Continuar leyendo "Arquitectura Gótica en Francia y España: Evolución y Características Clave" »

Grans Obres de l'Antiguitat: Teatre d'Epidaure i Columna Trajana

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,12 KB

Teatre d'Epidaure: Obra Mestra de l'Arquitectura Grega

Fitxa Tècnica

  • Edifici: Teatre d’Epidaure
  • Autor: Policlet el Jove (Argos, s. V-IV a.C.)
  • Cronologia: 350 a.C.
  • Tipologia: Teatre
  • Material: Pedra calcària
  • Estil: Grec clàssic
  • Localització: Epidaure, al Peloponès (Grècia)
  • Obra de la mateixa època: Teatre de Dionís (s. IV a.C.)

Descripció General de l'Obra

El teatre d'Epidaure és una obra emblemàtica de l'arquitectura grega clàssica, reconegut mundialment per la seva impressionant acústica i la seva integració amb l'entorn natural. Aquest teatre va ser dissenyat per Policlet el Jove, un arquitecte i escultor grec del segle IV a.C., qui va plasmar en aquesta construcció els principis estètics i funcionals de l'època.

Estructura i Elements

... Continuar leyendo "Grans Obres de l'Antiguitat: Teatre d'Epidaure i Columna Trajana" »