XIX. eta XX. Mendeetako Literatura: Sinbolismotik Abangoardiara
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en vasco con un tamaño de 8,3 KB
XIX. Mende Amaierako Poeta Sinbolisten Pentsamenduak
- Bizimodu eta balio burgesen aurka zeuden, negozioak, fama, dirua…
- Bizimodu bazterrekoagoa eta araugabeagoa bilatzen zuten: bakardadea, abentura, alkohola eta drogak…
- Ondorioz, bohemia jaio zen, askatasunean oinarrituz. Honek bi aurpegi ditu:
Dandismoa
- Pentsamolde eta estetika bat da, artistak iseka egiten dio burgesiari eta hobeak sentitzen dira.
- Oscar Wilde eta Charles Baudelaire (sinbolismoaren AITA, frantsesa).
- Janzkeraren bidez adierazten zuten.
Malditismoa
- Kontzeptu bat da, poeta ezin du edozeinek izan, jainkoak emandako talentu bat da.
- Beren buruak madarikatutzat dituzte artistek.
- Jarrera sozial eta moralengatik gizarteak baztertu dituztelako ustea dute.
- Rimbaud eta Verlaine.
Gaiak
- Idazleek atmosfera idealistago batean islatzen dira, Paris eta Londres bezalako hiriak artistikotzat hartzen dituzte. Literaturan hiri handi hauetako gertakariak aipatzen dituzte, lapurretak, kutsadura, kaosa…
- Spleen-a, poetak sentitzen duen huts betezina da; melankolia eta tristura.
- Mementoa, memoriari lotuta dago eta errealitatea islatzen zuen. Munduan horretako bizimoduari aztarna utzi nahi diote poesia bidez.
- Sormen artistikoaren bilakaera. Poesia teknika, forma, errimak… egingo dira, artea egiteko modu berriak.
Dekadentismoaren Oinarrizko Ezaugarriak
- Tristuraren eta melankoliaren adierazpena da. Baita neke eta asperduraren adierazlea. Heriotzaz ere oso gertutik hitz egiten zuten.
- Jarrera dekadentista (mundua ulertzen ez dugun sentsazioa, dena iluna dela).
- Idazle askok jarrera harroa hartzen zuten, besteen gainetik egongo balira bezala, horren adibide: Oscar Wilde (dandismoa).
- Ezkortasuna: bertako idazlea pertsona galdua eta kondenatua dago.
Dekadentismoa (kontzeptu bat)
Gizartea
- Klase sozial berriak sortu eta haien artean desberdintasunak handitu.
- Boto eskubidea ez zen unibertsala (emakumeek eta hainbat langilek ez).
Politika
- Gizartearen planteamendua aldatu beharra, pobrezia eta injustizia desagertzeko.
- Herrialde batzuk demokraziari heldu baina beste batzuk eredu politiko berriak sortu.
Ekonomia
- XIX. mende amaieran krisialdiak egon ziren.
- Ekonomia oso azkar aldatzen zen, ez zuen egonkortasunik.
Zientzia
- Gauzak azkar aldatzen ziren eta zientzia ere bai.
- Zihurtzat hartzen zituzten teoriak ordezkatu ziren, erlatibitatearen teoria ezagunena.
Teknologia
- Asko garatu zen teknologia baina honek asko kutsatu eta suntsitu zuen natura.
- Tresna arriskutsuak sortzeko ahalmena: tankeak, hegazkin bonbardatzaileak…
Pentsamendua
- Balioak desagertzen joan ziren eta honekin batera positibismoa ere bai.
- Arrazionalismoa desagertzen hasi eta gauza irrazionalagoetara zabaldu ziren.
- Mundua gauza konplexu gisa ikusten zuten.
Marxismoa
- XIX. mende erdian sortu eta XX. mendean lehen pausoak.
- Beti zapaltzaile eta zapalduen artean borroka (enpresariak eta langileria).
- Mugimendu bat, langileriaren diktadura bultzatzen duena.
- Langileen kondizioak aldarrikatu zituen.
Psikoanalisia
- Gizakiaren barrenak ulertzea planteatzen duen arlo bat da.
- Jendeak bere plazerra bilatu nahi du, baina gizartean arauek mugatu egiten zituzten.
- Jendeak zein plazer nahi zuen jakiten saiatu, kultura sexualitatearekin lotuz.
Existentzialismoa
- Korronte filosofiko bat da, Bigarren Mundu Gerra ostean Frantzian sortu.
- Hauek pesimistak dira, bizitzari ez diote zentzua bilatzen.
- Patua hiltzea denez onartzea besterik ez zaie geratzen.
Kultura
- Klasikoak alde batera utzi eta gauza berriak sortuko dituzte.
- Artista pedanteak, hau da, artistek aprezio handia zioten beren obrei, beraiek bazekiten beren lanak bikainak zirela.
Literatura
- Aldaketa sozial eta filosofikoen eragin nabarmena literaturan.
- Klasikoak alde batera utzi eta arte berria egiten dute (modernoa).
- Idazleak pedanteak, gainera ikasketak zituzten eta adituak ziren.
- 98ko belaunaldiak garrantzi handia izan zuten Espainian.
- Federico García Lorca eta Miguel Unamuno.
XX. Mendeko Poesia
Poesia: sinbolismoaren jarraitzaileak
- William Butler Yeats (Irlanda).
- Sinbolismoa (mitologiaren inguruan) bestalde okultismoa (etorkizuna irakurtzea).
- E. E. Cummings (Amerikako Estatu Batuak).
- XX. mendean, abangoardiek “literaturak mundua aldatzeko tresna izan behar du” azaldu.
- Garaiko poeta idazleak, aldi berean iraultzaileak izan behar.
- Marxismoaren alde gehienak baina faxismoaren alde gutxi batzuk.
Poesia Abangoardistaren Ezaugarriak
- Tradizioaren aurka, antierrealistak. Ez daude hitzak ekintzak deskribatzeko. Arte absurdoa egiten zuten, literala ez zena. Hizkuntza ez da gai errealitatea harrapatzeko. Artistaren askatasuna da garrantzizkoena.
- Arte intelektuala zen. Irakurleak jarrera aktiboa izan behar du. Norberak interpretatu beharko du, nolabaiteko analisia eginez.
- Kontraesanez beteta. Kontraesan ugari egoten ziren; batzuk mundu modernoaren berrikuntzen aldekoak dira (futurismoa) eta besteak kontrakoak (espresionismoa edo surrealismoa).
Poesia Abangoardisten Baliabideak
- Umorea: desdramatizatzeko (irakurritakoari barre egin).
- Metaforaz betea: ulertzeko konplexua.
- Bat-batekotasuna eta hurbiltasuna: engantxatzea bilatzen du, enpatia.
Jakin Beharreko Poetak
Espainia
- 27ko belaunaldia: Federico García Lorca: Poeta en Nueva York.
AEB
- E. E. Cummings (abangoardista).
EH (Euskal Pizkundea)
- Xabier Lizardi: Biotz-Begietan.
- Lauaxeta: Bide-barrijak.
XX. Mendeko Narratiba
- Eleberria ez zen gai errealitate osoa jasotzeko, eta horrek aldaketa handiak ekarri zituen.
- Eleberria errealismo tradizionaletik urrundu eta esperimentazioan nagusituko dira.
- Idazleak eleberriaren oinarria emango du eta irakurleak berak atera beharko du bestea.
- Irakurketa aktiboagoa eskatuko dute garai honetako obrek.
- Batzuei biziki gustatuko zaizkie obra batzuk eta besteei ez.
Narrazioaren Elementuak
Istorioa eta argumentua
- Garrantzi txikiagoa argumentuak, askotan esperimentatzeko aitzakia.
- Egiazkotasunak garrantzia galtzen du.
- Elementu ez narratiboen erabilera (eleberri batekoak ez diren elementuak daude).
Narratzailea
- Orojakile gutxiago, helburua ez da guztia bere horretan kontatzea; barne-narratzaile gehiago.
- Narratzailea minuszientea (istorioaren zatiak bakarrik ezagutzen dira).
- Narratzaile ekizientea (pertsonaiak bezain beste dakiena).
- Bakarrizketen erabilera, monologo luzeak narratzailearen partetik.
- Prespektibismoa: istorio bera kontatzen du ikuspuntu desberdinetatik.
Pertsonaiak
- Protagonista arrunta eta xumea: antiheroia.
- Protagonista gatazkatsua da, arazoak dituena, konplexuak eta barne mundu bat dutenak.
- Nortasuna ekintzen bidez definitzen da, ez hitzez bakarrik. Ez da adjektiboekin azaltzen, pertsonaiak egoera horien aurrean zein ekintza egingo dituen kontatzen du.
Egitura
- Zatikako egitura, pertsonaia desberdinek beren ikuspegia kontatu eta puntu batean elkartu egingo dira.
- Hiru zatiko egitura klasikoa (hasiera, korapiloa, bukaera) hautsi.
Espazioa eta denbora
- Egun eta leku bakarrean gertatzen dira istorio batzuk.
- Ez-linealak: denboran saltoak…
Tipografia eta puntuazioa
- Jolastu egiten dute. Letra tamaina eta idazteko koloreak nahastu. Desberdinak puntuazio ikurrik gabeko pasarteak, maiuskulak eta minuskulak nahastea.