Les Xarxes de Transport Global i el seu Impacte
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,58 KB
Grans Xarxes de Transport Global
Transport Terrestre
Canalitza la major part dels desplaçaments a curtes distàncies i és un dels principals mitjans de circulació de mercaderies i, per tant, de connexió de mercats. És l’únic mitjà que permet arribar fins a la destinació final. En general, és un transport més dens i regularitzat als països desenvolupats, però encara presenta deficiències en moltes àrees mundials.
Transport Aeri
Concentra la major part dels desplaçaments de passatgers a llarga distància i també una part significativa del transport de mercaderies. S’estructura a partir d'una xarxa mundial d'aeroports, alguns dels quals actuen com a grans centres de distribució de vols (hubs).
Transport Marítim
Ha deixat de ser important en el transport regular de passatgers, excepte activitats com els creuers turístics, però continua sent la via més important de transport de mercaderies, a partir de grans ports que són alhora centres de distribució de contenidors, en els quals viatgen la major part de les càrregues. Per facilitar el tràfic marítim s’amplien vells canals, com el de Suez o el de Panamà, o se n'obren de nous, com ara el de Nicaragua.
Impacte Ambiental del Transport
Impacte del Transport Aeri
Les emissions dels avions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) contribueixen de manera important a la pol·lució atmosfèrica. A més, el rastre de vapor d’aigua de les aeronaus (deixants de condensació) pot contenir partícules de sutge en suspensió. La concentració de sorolls a prop dels aeroports fa que es pugui parlar de pol·lució sònica.
Impacte del Transport Terrestre
Impacte Atmosfèric
La combustió dels motors genera monòxid de carboni, que és una de les principals causes de l’escalfament global. Els gasos produïts pels vehicles tenen una forta incidència en aquest fenomen, juntament amb els industrials.
Impacte de les Infraestructures
La construcció i el manteniment d’autopistes i carreteres, així com les xarxes ferroviàries, incideixen en l’entorn natural i el modifiquen, ja que fan que s’alterin camins i carreteres locals –cosa que dificulta la comunicació entre els dos costats d’on passen– i disminueixi el territori agrícola.
La Terciarització Econòmica
Les societats desenvolupades viuen un procés de terciarització econòmica, que implica un augment destacadíssim de la importància del sector terciari (augmenta el nombre de treballadors i la seva aportació al PIB).
És a dir, és la transformació econòmica i social que afecta els països desenvolupats des de l’última fase de la revolució industrial. És un fenomen que desequilibra la mà d’obra ocupada i passa a ser majoritàriament del sector terciari; a més, els altres sectors es veuen influenciats pel terciari.
Transport a Espanya
La xarxa de transport terrestre es caracteritza per autopistes i autovies amb una concepció radial que té per centre Madrid. Els aeroports principals són a Madrid i a Barcelona.
Transport a Catalunya
El transport terrestre es caracteritza per una xarxa de carreteres i autopistes que connecta la frontera de França amb Barcelona i la resta de l’Estat i una malla interior en la qual destaca l’Eix Transversal, que connecta Girona, Vic, Manresa i Lleida. L’aeroport és a Barcelona.