Voleibol: Etapes d'Aprenentatge, Tàctiques i Sistemes Defensius

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,82 KB

Etapa 2: Pilota al Terreny Contrari

Objectiu pedagògic: Passar la pilota al camp contrari sense que boti.

Comportaments observats: Dificultat per desplaçar-se (espera la pilota, massa proximitat). Manca d'orientació i equilibri i contacte amb la pilota.

Definició objectius:

  1. Relació jugador-espai-pilota: Desenvolupament de la reacció i anticipació, fent veure que és una acció futura que s'ha d'anticipar. Desplaçar-se ràpidament cap a la pilota, reorientació i equilibri.
  2. Relació jugador-jugador: Desenvolupar la posició intentant cooperar entre nosaltres per guanyar l'oposició. Contingut pedagògic: situacions a desenvolupar en situació d'enfrontament entre 2 companys a nivell lúdic-competitiu. Activitats/jugades.

Aspectes de reglament:

  1. Normes a l'inici del joc (serveis, lloc des d'on es fa), obligatori 3 tocs.
  2. Normes per a la finalització: no rematar, incentivar els tocs.
  3. Normes referents a la xarxa: sempre es pot tocar la xarxa.

Etapa 3: Descobriments del Company

El voleibol el proposem convertint-lo definitivament en un joc de col·laboració-oposició. Comportaments observats:

  • Inexistència de responsabilitat personal al camp.
  • Quan la pilota va al propi terreny, els nens i les nenes tenen tendència a anar tots al punt de caiguda (fer el camp petit o gran segons la gent que participa).
  • Utilització fortuïta del company, observa com el company actua sobre la pilota i el primer que fa és tornar-la al camp contrari.
  • Manca d'oferiment de col·laboració de jugadors que estan allunyats.

Definició objectius:

  1. Relació jugador espai: Prendre consciència de l'espai per defensar. Representar les zones d'accions futures, en el voleibol es fa amb 2 jugadors, un que intervé i un que no.

Activitat: Perfeccionament del Bloqueig

Blocar un servei, perquè està més lluny, menys por, blocar de forma definitiva, i és començar l'atac. 2 equips: amb servei lliure construeix l'atac, juga 3x3, per guanyar el punt fer blocatge.

  1. Relació jugador-jugador: Millora la relació comunicació verbal: cada cop que sobrepassa la xarxa i arriba al nostre espai és possible que es doni la confusió entre jugadors, perquè la pilota va a zones compromeses o estan descol·locats. Què hem de fer? Descobrir zones i agafar el compromís de zones, sempre preferència al que li ve de cara. Diferenciar les funcions: intervé amb pilota i sense pilota. El jugador que intervé sense pilota, ha de col·laborar i el que li ve la pilota ha de saber que la trajectòria és inviable i col·locar-nos bé, encadenar 2 tasques diferents.

Coordina elements tècnics:

Coordinar el servei, la defensa, la col·locació i l'atac. Servei-col·locació, servei, recepció i atac.

Servei tou perquè recepcioni un jugador de l'equip contrari, col·loqui a un company i aquest la retorni perquè pugui rematar.

Rei de la Pista:

Grup de 4 alumnes que faran el servei a 4 oponents del camp contrari que en llançar recepció-col·locació i atac (3 tocs) l'altre equip entra a bloquejar, recull bloqueig i ataca, el que guanya el punt segueix.

Etapa 3: Continguts Pedagògics

Situacions de 2x2, aquí podem modificar el reglament (reducció espai, alçada xarxa, nº tocs). Tot això permet treballar els objectius que proposem en l'etapa 3. A més d'aquests objectius hem de saber reconèixer l'espai de l'adversari i dintre del joc 2x2 amb el company, controlar els tocs per desorientar el contrari.

Situacions per Millorar la Comunicació Verbal:

  • Comunicació prèvia amb la pilota.
  • Domini de la comunicació entre tots dos amb la pilota.
  • Anticipació verbal.

Aspectes de Reglament:

  1. Com ens situem en el camp (col·locació).
  2. Rotació.
  3. Jugador que fa el servei ha de dividir el camp en zones laterals.

Sistemes Defensius

Autor: Martin Badman:

3-1-2:

B = Bloqueig zones (4 i 2)

T = Tapa diagonal (3 línia d'atac)

R = Recolzament (6)

D = Defensa (diagonal 1 i 5)

3-2-1:

B = (4, 3, 2)

P = Tapa paral·lela (6) i R/D = al mig de pista

1-3-2 (W):

1 home sol a la xarxa i els altres 3 davant i 2 darrera.

0-3-3:

Defensa de ferradura. Si el servei és molt potent, davant ningú, darrera 3 i primera línia un lliure.

Recepció a Quatre:

  1. S1 (rematadors alts) en zona davantera, F (lliure) zona 4 darrera de la línia de 3m, C2 (5), S2 (6) endarrerit, A (passador = col·locador) (1) avançat i C1 (centrals) endarrerit junt a la A (2).
  2. 5, S2 (4) junt amb A, C2 zona 4 per darrera de la línia de 3m, C1 zona 5, S1 entre (6 i 1) i F (2 darrera de la línia de 3).
  3. 6, F i el lliure a zona 3, C2 zona 4 darrera de la línia de 3 igual que S1 en 2 i S2 en (5) i C1 en (1).
  4. 4, A (4) C2 (3), S2 (4 darrera de la línia de 3) F igual però en 2, C1 i S1 cap a dintre en (5 i 1).

Exercici de Joc Defensiu per un Sol Col·locador (Recepció a 5)

En el camp hi ha d'haver sempre un equilibri, vol dir que si jo tinc 2 davanters, un ha d'estar davant i l'altre darrera.

Tots darrera de la línia de 3 metres: F (lliure) = zona 4, S1 (rematadors) = 3, C1 (centrals) = 2, A (col·locador) = 1, S2 = 6 i C2 = 5.

Entradas relacionadas: