Visió i visualitat en l'arquitectura i l'escultura

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,28 KB

Visió i visualitat

El procés perceptiu, fisiològic i psicològic, que vam estudiar al tema 2, té la seva contrapartida en la visualitat, la construcció social de la visió. No existeix una visió pura. La comunicació sempre és relacional, comporta una relació. Tot subjecte percep els altres i és percebut per un altre, o les dues coses alhora. Aquests processos també transmeten significat, però no tant pel propi tema o pels seus referents textuals, sinó per les posicions respectives que presuposen o que imposen als espectadors i als models. Poden ser relacions igualitàries o asimètriques, de poder, de domini.

Arquitectura

Art utilitària, que pretén la confirmació plàstica de l'espai existencial dels éssers humans. Ha estat inclosa dins de les Belles Arts, encara que molt més marcada que la resta d'elles per la funció pràctica. És una activitat basada en el projecte. Pot ser implícit en les construccions més senzilles i tradicionals. Explícit en casos de major complexitat. Inclou l'urbanisme:

  • Juxtaposició harmònica d'edificis independents dins d'una ciutat.
  • Ordnació abstracta del territori que requereix una planificació prèvia.

Les infraestructures amb capacitat de conformació espacial comporten un fort component d'enginyeria. L'interiorisme. Jardineria i paisatgisme. Molta arquitectura té un caràcter públic i una dimensió lingüística. Aquesta es manifesta a través de les decoracions interiors i les façanes, que són diferents per a edificis governamentals, militars... Algunes arquitectes tenen un sentit monumental. Marquen un espai com a únic, privilegiat, identitari. Una construcció pot dividir-se en:

  • Estructuras, que garanteixen la seva pròpia estabilitat.
  • Elements sustentadors o portants: mur, pilar, columna...
  • Elements sustentats (i que al seu torn poden ser sustentadors d'altres): coberts (volts, cúpules), llindes, arcs, teulats...
  • Instal·lacions, que la fan habitable: ventilació, il·luminació (natural o artificial), subministraments d'aigua, electricitat, calefacció...
  • Acabats, ornamentals i/o funcionals.

Els elements estructurals bàsics són:

  • Mur
  • Buits o forats, mitjançant diverses tècniques.

Elements del llenguatge arquitectònic:

  • La llum.
  • El color.
  • L'espai (contingut interiorment, referenciat exteriorment).
  • Composició: escala, proporcions, ritmes, equilibri, dinamisme...
  • Unitats estructurals: mur, buit, arc, entaulament, volta, cúpula...
  • Unitats funcionals: façanes, ports, escales, galeries, pòrtics.
  • Tipologies: catedral, palau, estació, plaça, avinguda.

Escultura

Art basat en objectes tridimensionals i sòlids. Dos mètodes fonamentals: addició (modelat) i substracció (talla). Pes i volum la condicionen fonamentalment. Més duradora que la pintura. La textura assolix una gran importància. La policromia ha estat la norma. Percepció és visual i tàctil. Percepció congelada del temps, moviment suggerit. Escultures exemptes o de ple relleu. Relleus: tensió entre bidimensionalitat i tridimensionalitat. Recursos “pictòrics”:

  • Alt relleu
  • Mig relleu
  • Baix relleu
  • Rebaixat.

Entradas relacionadas: