Vies Romanes i Infraestructura: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,93 KB
Vies i Infraestructura Romana
A Roma hi havia el mil·liari daurat (punt quilomètric 0), on hi havia escrites en milles les distàncies que separaven Roma de les principals ciutats del món romà. Al llarg de les vies es van instal·lar hostatgeries per menjar i passar la nit, ja que els desplaçaments es feien a peu, en carros, etc., i es tardaven dies a arribar.
Les Grans Vies Romanes
Via Augusta: De Roma sortia una via cap al nord anomenada Via Aurèlia i, en arribar a la Gàl·lia, canviava el seu nom per Via Domitia, que anava dels Alps als Pirineus. Allà començava la Via Augusta (la calçada romana més llarga d'Hispània, de 1500 km, que arribava fins a Cadis, vorejant la mar Mediterrània). Anteriorment es deia Hercúlia o Via Anníbal, però l'emperador August la va reconstruir.
Via del Capsacosta: Via secundària la funció de la qual era la comunicació amb unes mines de plata i ferro existents a l'actual Catalunya Nord.
L'Itinerari d'Antoní
L'Itinerari d'Antoní és un dels itineraris romans més famosos. Itinerarium: conjunt de descripcions de carreteres i camins de l'imperi, on figurava la llista de poblacions que s'havien de travessar, la durada del trajecte i els llocs on el viatger es podia aturar i trobar allotjament.
Construccions Romanes Clau
Quan els constructors de les vies romanes es trobaven amb un riu o barranc, havien de fer un pont. Si trobaven un rierol, feien un gual amb fusta.
Construcció de Ponts Romans
- Buscar el pas del riu més estret, amb menys fondària i amb un terreny sòlid.
- Es marcava el lloc on anirien els pilars i es començava a fer els fonaments.
- S'aixecaven els pilars amb grans contraforts.
- Els fusters feien arcs que es recobrien amb blocs de pedra.
Aqüeductes
Aqüeducte: Canal obert de pedra que permetia transportar l'aigua des de les fonts on brollava fins a les ciutats. (Exemple: Pont du Gard, prop de Nimes, construït el 19 aC).
Fars Romans
Fars: Construïts en punts estratègics del seu territori, assenyalaven als mariners la presència de la costa.
- Far de Chipiona: El més important de la seva època a Hispània, situat a la desembocadura del Guadalquivir. No se'n conserven restes.
- Far d'Alexandria: Una de les 7 meravelles del món antic, construït al segle III aC.
- Torre d'Hèrcules: És l'únic far al món, d'origen i base romana, que encara està en funcionament.
Conceptes Lingüístics Relacionats
Toponímia
Toponímia: Ciència que estudia els noms propis de lloc. Els topònims catalans són sovint descriptius: retraten el paisatge i el nom mateix ens dóna informació de com és o era el lloc.
Gentilicis
Gentilicis: Noms amb què designem les persones i els objectes amb relació al nom de procedència.
Llengües Romàniques
Llengües Romàniques: Són l'evolució del llatí (com el català, castellà, portuguès, francès, italià...).
Exercicis i Preguntes
Preguntes sobre Vies Romanes
- Els romans obrien un camí per arribar a un lloc concret sense planificar l'accés més fàcil. (Fals)
- Es construïen molts tipus de camins en funció de les poblacions que unien. (Cert)
- Les vies romanes tenien una fondària d'1 m, seccionada en capes. (Cert)
- La Via Augusta era la més important de tot l'Imperi Romà. (Cert)
- Els noms de les vies els escollien els habitants de les poblacions properes. (Fals)
Altres Preguntes
- A què correspondria en l'actualitat l'Itinerari d'Antoní? A un conjunt de mapes de carretera (amb indicacions de gasolineres, serveis, similar a un GPS...).
- En quin moment històric sorgeixen els topònims o noms de llocs geogràfics? Al Neolític.
- Què són les llengües romàniques i on es parlen? Són l'evolució del llatí (com el català, castellà, portuguès...).
Preguntes sobre Llengües
- Cada setmana moren 2 llengües al món. (Cert)
- El llatí va desaparèixer totalment en zones europees com Alemanya. (Fals)
- Una llengua desapareix només quan és substituïda per una altra. (Fals)
- De vegades les llengües no coincideixen amb un país o estat concret. (Cert)
- L'evolució i la mort de les llengües es considera un fet natural. (Cert)
Afirmacions
- La Via Augusta és la més llarga de tot l'Imperi Romà.
- Els aqüeductes eren construccions que portaven aigua a les ciutats.
- El Pont del Diable de Martorell va ser construït per August per travessar el riu Llobregat.
- La Torre d'Hèrcules és un far encara en funcionament, situat a la Corunya.