Vermeer: Al·legoria de la Pintura - Composició i Iconografia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,37 KB
Al·legoria de la Pintura
(1) Catalogació: Aquesta obra està situada al Kunsthistorisches Museum de Viena. Va ser pintada pel pintor holandès Jan Vermeer de Delft.
Aspectes Bàsics: Aquesta pintura està feta amb oli sobre tela.
(2) Composició: L’obra està dividida en tres parts: una primera zona seria la del cortinatge, una segona seria l’espai de la dona i la tercera la part del pintor que treballa d’esquena a l’espectador. Altres línies de força organitzen altres elements del quadre, com la disposició de les formes geomètriques del terra.
Espai-Volum: L’afany naturalista el porta a representar amb gran fidelitat la tercera dimensió. La sensació de perspectiva es reforça també amb la il·luminació, les formes geomètriques del terra i la superposició d’objectes. El volum dels objectes i figures s’aconsegueix amb el clarobscur suggerit pels colors.
Aspectes Plàstics: Els aspectes plàstics són tractats amb gran afany perfeccionista. El dibuix és precís i segur, però la gamma cromàtica es manifesta amb gran diversitat de pigments i tonalitats, freds i càlids, en funció dels efectes d’il·luminació.
Tractament de les figures: És una obra naturalista, amb un gran detallisme en els objectes i personatges.
Estil: Es tracta d’una obra barroca representativa del corrent realista holandès. És barroc per la importància de la llum, el color, la profunditat, la perspectiva aèria, etc. És realisme holandès per la minuciositat, el detallisme, l'espai real reproduït amb fidelitat, sense fantasies, exaltant la realitat.
(3) Iconografia: Un pintor d’esquenes (el propi Vermeer, en el seu taller), vestit a la manera borgonyona de l’època, està representant sobre una tela a una jove que porta uns atributs concrets: una trompeta o trombó, un llibre a les mans i coronada amb fulles de llorer. Aquest model s’identifica amb Clio, filla de Zeus i musa de la història. Darrera la noia hi ha un mapa dels Països Baixos. Al voltant del mapa, vistes urbanes de ciutats dels Països Baixos. I sobre la taula a l’esquerra del pintor, un llibre obert, una màscara, etc.
Iconologia: No hi ha una única interpretació del quadre. Per a uns, voldria simbolitzar el desig del pintor d’aconseguir la fama i la glòria i ocupar un lloc en la història com a creador, un artista. Altres entenen l’obra com a mostra de la tradicional comparació i rivalitat entre les diferents arts i quina és superior a la resta. Una última interpretació, més política, diria que aquesta obra és un homenatge a la dinastia dels Habsburg.
Encàrrec: Desconeixem l’encàrrec.
Funció: També es desconeix la seva funció original, però Vermeer va conservar el quadre fins a la seva mort. Se li poden atribuir funcions diverses, des de decorativa fins a al·legòrica.
Marc històric i cultural: És una visió realista d’un ambient molt representatiu de l’Holanda del moment. Un país i un poble satisfets del seu esforç, treball i lluita, i que travessa per un període d’expansió econòmica amb el comerç i la flota naval del segle XVII, que permet un benestar econòmic i una satisfacció generalitzada.