La veritat filosofía
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,46 KB
Modernització reflexiva. Progressiu abandonament de la racionalitat instrumental. Experts que saben i públic profà. “Desmonopolització del coneixement expert”. -Abans hi havia unes institucions i unes persones que tenien el poder del coneixement. Ara aquest monopoli de coneixement expert el tenim a l’abast tothom, perquè s’ha desmonopolitzat arrel de que cada cop tenim mes probabilitats d’accedir a més fonts d’informació. Aquets grups vulnerables es troben en aquesta situació perquè tenen menys accés a tota aquesta informació, per això es crea aquesta desigualtat. Sub-política: Transformar la política des de a baix, fora de les institucions. L’Estat ja no es qui dona nomes les respostes a les dubtes i al desconeixement. Cada cop qüestionem mes el coneixement expert i científic (metges, professors..), perquè tenim mes accés a la informació. Això genera un canvi en la societat des de a baix. El paper de subjecte social: Touraine. Aquest autor, es centra en l’acció, en la capacitat que tenim les persones per generar un canvi en la societat. 3 moviments: Primera fase. El moviment obre: Moviment que vol canviar tot el sistema. Segona fase (moviment amb caràcter hereditari, moviment per la identitat de la persona). Pretenen un canvi, per dins del model social hi ha en el moment. L’acció es hereditària. Moviment ecologista, feminista.. Tercera fase. Aquesta es focalitza en els subjectes, en les persones individuals. El subjecte quant te aquesta una problemàtica, la rep de manera individual, amb la voluntat d’actuar. Quan porta a l’acció alguna acte, passa a ser actor social.El paper del subjecte i del diàleg. Habermas. Pretensions: de validesa/ de poder. Totes les persones tenim la capacitat del llenguatge i de les decisions (podem crear diàleg amb altres persones, aquests diàlegs han d’estar basats en arguments, i aquests poden ser e dos tipus. Pretensions de poder. La voluntat d’imposar una acció per la força (física o simbòlica).Pretensions de valides. La voluntat d’arribar a un acord a traves de la força dels arguments. Veritat (ciència: v/f). ???? Normes socials establertes. Rectitud (ètica: bo/dolent). ???? Normes socials establertes. Estàndards de valors (estètica: bonic/lleig). ???? No cal establir res en concret. Força dels arguments. Teòric post-estructuralista, post-modernista, post-relativista.1.Les pretensions de validesa han de ser independents entre si. El caràcter crític i científic de la sociologia.Post-estructuralista (Derrida, Foucault).La desconstrucció de la ciència social. Origen postmodernisme.1.Finals del 60-70. Moviments socials progressistes que lluiten per l’augment de la democràcia, la igualtat, contra l’opressió. Però l’esquerra política no dona resposta. 2.La desil·lusió política: Onada neoliberal. 3.Ciència com a blanc (s’identifica amb el poder): contra la racionalitat, és a dir contra tot allò que tingui relació amb la ciència.4.Es nega l’existència d’una realitat objectiva, de la veritat i es posen en dubte l’existència d’universals. 5.No estan interessats en el desenvolupament científic, perquè no creuen en la ciència. Jacques derrida ???? La desconstrucció Lo important es el relat, no el concepte.La desconstrucció. Tot depèn de l’espai i del temps. No hi ha significats universals i permanents al llarg del temps. -El text escrit es pot interpretar de mil formes diferents, no hi ha una veritat literal: absoluta independència del context i de l’escriptor. No hi ha veritats absolutes: La ciència no existeix. Destruir en llos de critica. -Postura critica: en contra de “x”, i a favor de “y”. Desconstrucció: “x” val, “y” val.. Depèn. Tot es vàlid, i tot es mentida al mateix temps: -Impossibilitat d’avenç científic i millora social. -No es pronuncia sobre la bondat o maldat d’una opinió. Revisionisme històric ???? Qüestionar els fets històrics. Genealogia del poder (origen): Michel foucault ???? No te sentit la recerca de la veritat (el subjecte desapareix). Tot és poder/ Les relacions de poder configuren la nostra humana, es l’únic mitja de regulació de les relacions entre individus. Tot esta generat pel poder.