Ventilació Assistida i Oxigenoteràpia: Guia Completa d'Infermeria
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,86 KB
Ventilació Assistida
La ventilació assistida s'utilitza si els pacients són incapaços de ventilar de forma suficient. Consisteix en: 1r temps: insuflar l'aire als pulmons a una pressió superior a la de l'atmosfera, expansió toràcica (inspiració). 2n temps: el ventilador es para, disminució de la capacitat toràcica (expiració).
Ventilació Automàtica: Indicacions
Casos: Insuficiència respiratòria greu (IR greu), intervencions quirúrgiques, sedació intensa, intoxicacions greus, MPOC, coma profund.
Ventiladors o Respiradors
Són aparells que substitueixen la funció ventilatòria del pacient. Es connecten al pacient a través de: tub endotraqueal (poc temps), cànula de traqueostomia (molt temps).
Tipus de Respiradors
Respiradors manomètrics: Són aparells senzills de poca potència. S'utilitzen en períodes curts que no precisen intubació dels pacients.
Respiradors volumètrics: Es pot regular el volum corrent, la FR (freqüència respiratòria), el % d'oxigen, el temps dedicat a la inspiració i expiració. Són més potents, disposen d'alarmes, cal tenir al pacient intubat, s'utilitzen en períodes llargs.
Respiradors cronometrats: Similars als volumètrics, permeten controlar el temps de la inspiració, la pausa i l'expiració.
Cures d'Infermeria en Pacients Connectats a Ventiladors
- Preparar els ventiladors per al seu ús.
- Ajudar als infermers a preparar el material per a la col·locació del ventilador.
- Netejar les tubuladures.
- Netejar l'exterior dels ventiladors.
- Ajudar als infermers a canviar diàriament totes les tubuladures, filtres i l'humidificador.
- Netejar i aspirar el tub.
- Realitzar gasometries.
- Observar al pacient i vigilar el correcte funcionament de l'aparell.
- Especial higiene a la boca.
Oxigenoteràpia
Conjunt de tècniques per administrar oxigen a les persones que ho necessiten a una concentració superior al 21%.
Indicacions de l'Oxigenoteràpia
MPOC, xoc, insuficiència cardíaca, hemorràgies, intoxicacions.
Concentració d'Oxigen a Administrar
A la indicada pel metge. Si s'administra a concentracions molt elevades quan no és necessari, produeix depressió respiratòria.
Determinació de la Concentració d'Oxigen a la Sang
A) Gasometria arterial
B) Pulsioximetria
Gasometria Arterial
Consisteix en punxar una artèria, generalment la radial, i extreure la sang per mesurar les concentracions d'oxigen i diòxid de carboni.
Material: Guants d'un sol ús, guants estèrils, tovallola, gasses estèrils, antisèptic, xeringa de gasometria, esparadrap, pinces per pressió. Tot això es fica dintre d'una safata.
Pulsioximetria
Es realitza amb un pulsioxímetre. És un aparell que mira la saturació/concentració d'oxigen en els capil·lars.
Consta de: Didal, un monitor amb una pantalla digital.
Informa de: FC (freqüència cardíaca), saturació d'oxigen a l'hemoglobina.
Avantatges: No és traumàtic, ens dona valors contínuament, porta una alarma incorporada que avisa quan els valors no són normals.
Observacions: Vigilar al pacient que no es tregui el didal, vigilar la pell del dit, en extremitats fredes dona problemes d'error.
Sistemes de Subministrament d'Oxigen
Dipòsit central (hospital), bombones o bales d'oxigen, concentradors, recipients.
Elements Necessaris per Administrar Oxigen
Manòmetre o manoreductor, cabalímetre o fluxòmetre, humidificador.
Procés que Segueix l'Oxigen
Dipòsit - manòmetre - cabalímetre - humidificador.
Cures en Pacients Traqueotomitzats
Punts clau: És important humidificar l'aire, treballar en condicions d'asèpsia, eliminar les secrecions mitjançant aspiració i netejar la cànula.
Indicacions de la Traqueotomia
Per obstrucció repentina de la via aèria superior: trauma maxil·lofacial, cos estrany, tumor a la glotis, impossibilitat de tub endotraqueal. Actualment en desús degut a broncoscopis flexibles i maniobres d'intubació.
Preparació de la Traqueotomia
Posició del pacient: Decúbit supí, coll en hiperextensió, via aèria assegurada.
Límits de camp quirúrgic: Del maxil·lar inferior al 2n espai intercostal, de les espatlles als trapezis. Cal anestesiar al pacient per evitar el reflex de la tos (local i general).
Cures de la Traqueotomia
Aspiració de les secrecions bucofaríngies i traqueobronquials, neteja de la cànula. Cal netejar la cànula i vigilar que no hi hagin incrustacions.