Velázquez: Obres Essencials i Evolució Artística
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,19 KB
Velázquez: Etapa Sevillana
L'etapa sevillana de Velázquez es caracteritza per un naturalisme accentuat, amb personatges d'ambients humils i escenes de la vida quotidiana. Predomina el tenebrisme, amb un dibuix precís i colors foscos i terrosos. Les escenes solen ser estàtiques, amb figures de vegades amb actituds forçades.
L'Aiguader de Sevilla (c. 1623)
- Es desconeix el seu destí original.
- Exemple clar del naturalisme de l'època, amb personatges d'ambients humils.
- Tenebrisme accentuat, dibuix precís i colors foscos i terrosos.
- Escena sense dinamisme, amb figures que representen les tres edats de l'home.
La Vella Fregint Ous (1618)
- Qualitat gairebé fotogràfica en la representació.
- Incorpora elements de natura morta amb gran mestratge.
- Representació magnífica dels detalls i textures.
- La relació entre la vella i el nen és estranya, sense comunicació aparent, suggerint un significat més profund que l'escena representada.
L'Adoració dels Mags (1619)
- Probablement un retrat de la família del pintor.
- Absència d'idealització absoluta, característica del seu estil.
- Composició diagonal.
- Tècnica de colors foscos i terrosos, tret distintiu de l'etapa sevillana.
Retrat de Felip IV (1623)
- Un dels gèneres més freqüents en l'obra de Velázquez.
- Mostra el distanciament i la rigidesa de la família reial.
- El rei va vestit de negre, sense joies ni vestits luxosos.
- Amb la mà esquerra subjecta l'espasa i a l'altra un paper.
- Sensació de profunditat malgrat l'absència de fons.
La Farga de Vulcà (1630)
- Tema mitològic, realitzat sense encàrrec.
- Apol·lo informa Vulcà que la seva dona l'està enganyant amb Mart.
- Escena quotidiana, amb un tractament naturalista dels déus.
- Encara presenta trets de l'etapa sevillana, com actituds estàtiques i relaxades.
Els Borratxos (El Triomf de Bacus) (1629)
- Colors càlids i lluminosos en les figures, contrastant amb els tons freds del paisatge de fons.
- Poques línies, amb una llum que procedeix de l'esquerra.
- Composició en gran aspa, amb la intersecció al cap del soldat agenollat, organitzada al voltant de Dionís.
- Tractament naturalista dels protagonistes, que són personatges populars.
- El seu significat és difícil de transmetre, ja que Velázquez no va deixar testimonis escrits.
Velázquez: Etapa Madrilenya
L'etapa madrilenya de Velázquez es caracteritza per una major lluminositat, l'ús de la perspectiva aèria i una gamma cromàtica més àmplia. Continua amb el seu mestratge en els retrats i s'endinsa en temes mitològics amb un enfocament innovador.
La Rendició de Breda (Les Llances) (1635)
- Representa l'entrega de les claus de Breda.
- Tractament elegant amb una actitud cavalleresca entre els generals.
- Composició en aspa amb el centre a la clau.
- Segon pla lluminós amb llum matisada.
- Ús de la perspectiva aèria i una gamma cromàtica freda.
El Príncep Baltasar Carles a Cavall (1636)
- Col·locat sobre una porta, creant una il·lusió de perspectiva.
- Retrat eqüestre que simbolitza la destresa i el domini sobre l'animal com a signe de bon comandament.
- Destaca per la lluminositat, la perspectiva aèria i la importància del paisatge.
Francisco Lezcano, "El Nen de Vallecas" (1636)
- Un dels cèlebres retrats de bufons de Velázquez.
- L'artista evita ressaltar els defectes físics i els dota de gran humanitat.
- Era el nan del príncep Baltasar Carles.
- Inspira la tendresa que Velázquez sentia cap a ell.
- El malnom "de Vallecas" li va ser afegit mig segle després.
La Venus del Mirall (1648)
- Representa el tocador de Venus amb Cupido aguantant el mirall.
- Tema insòlit en la pintura barroca espanyola.
- Ofereix diferents lectures: Cupido encadenat per la bellesa, o la bellesa que oculta la vulgaritat del rostre.
Las Meninas (La Família de Felip IV) (1656)
- Velázquez simula estar retratant els reis, reflectits al mirall del fons.
- Crea un diàleg de mirades entre els personatges i l'espectador.
- L'artista s'autoretrata a l'esquerra; la creu de Sant Jaume va ser afegida posteriorment.
- Obra mestra de la perspectiva aèria i la profunditat espacial.
Les Filadores (La Faula d'Aracne) (1657)
- Velázquez es va servir d'una escena quotidiana per tractar un tema mitològic.
- Representa el càstig de Minerva a Aracne, a qui converteix en aranya.
- Cinc filadores en primer pla i al fons el tapís amb l'escena mitològica.
- Figures inspirades en les de la Capella Sixtina.
- Destaca per la perspectiva aèria, la pinzellada lliure i la representació del moviment de la roda filosa.