As Vangardas Literarias Galegas: Características, Autores e Movementos
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en gallego con un tamaño de 4,71 KB
As Vangardas
Son correntes estéticas internacionais (1910 – 1930). Tamén se coñecen co nome de ismos: futurismo, dadaísmo, surrealismo, creacionismo, cubismo...
Características das vangardas dos séculos XX e XXI
Significación: cambios socio-económicos e políticos / cambio na creación artística.
Características:
- Inexistencia dunha verdadeira escola vangardista galega.
- Non hai unha renuncia ao compromiso coa realidade social e cultural do país.
- Non se produce unha rotura total coa tradición literaria.
- Literatura menos cerebral, non totalmente afastada do sentimentalismo.
Autores:
- Fermín Bouza Brey: Nao semlleira (temática amorosa).
- Álvaro Cunqueiro: Cantiga nova que se chama Riveira (temática amorosa, presenza da sensualidade).
- Manuel Antonio: Manifesto Máis alá.
Tipos de vangardas/ Ismos
FUTURISMO
- Creado polo italiano Marinetti.
- Exalta a modernidade, a velocidade, as máquinas e o progreso.
- En literatura tende á destrución da sintaxe e da puntuación para gañar en dinamismo.
CUBISMO
- Descompón a realidade e recompona de novo mediante formas xeométricas.
- Utiliza a técnica da colaxe.
- En literatura utiliza orixinais disposicións tipográficas (caligramas de G. Apollinaire), alusións a conceptos espaciais...
SURREALISMO
- Liderado por André Breton.
- A arte debe expresar o subconsciente, os soños e as emocións máis íntimas.
- A literatura é un instrumento de liberación: escrita automática liberada da lóxica e da razón, imaxes irracionais e símbolos.
DADAÍSMO
- Nace en Suíza con Tristan Tzara. Movemento moi provocador.
- Negación de todo, concibe a arte como puro xogo. É o azar quen crea unha obra de arte (un cadro, un poema...).
- Pretende plasmar o caos e o absurdo que sente o artista ante a situación mundial.
CREACIONISMO
- O poeta é un pequeno deus que debe crear, coa palabra, unha arte que non imite nin traduza a realidade.
- A imaxe é o centro dese acto de creación. Xustaposición de imaxes, sen un referente claro e sen un fío condutor aparente.
- Suprímense os signos de puntuación.
- Prescíndese do anecdótico, do descritivo.
- Cultivadores: Vicente Huidobro, Manuel Antonio...
ULTRAÍSMO
- Propón a redución da lírica ao seu elemento primordial: a metáfora.
- Prescinde de calquera elemento ornamental: desaparecen os adxectivos superfluos.
- Ausencia de puntuación e rima, espazos en branco.
- Cultivadores: Gerardo Diego, Jorge Luís Borges...
As Vangardas en Galicia
Entre os anos 20 e 30 xorden os pintores que mostran a influencia das vangardas: Carlos Maside, Laxeiro, Luís Seoane, Manuel Colmeiro, Maruja Mallo, Urbano Lugrís...
As Vangardas na Literatura Galega
A xeración da vangarda ou xeración do 25 está constituída por autores nados arredor de 1900: Manuel Antonio, Amado Carballo, Bouza Brey, Cunqueiro, Pimentel... Ademais da influencia dos ismos internacionais, as vangardas galegas están determinadas por:
- O espírito nacionalista herdado das Irmandades da Fala.
- A influencia do saudosismo portugués (Teixeira de Pascoaes).
- A presenza do sentimentalismo (non hai total deshumanización na obra de arte).
As revistas acollen tendencias renovadoras das vangardas.
Revistas: A Fala, Ronsel, Nós, A Nosa Terra, Yunque, Cristal.
Máis Alá:
A rebeldía dos mozos: Mocidade intelectual da nosa terra.
Máis Alá critica outros manifestos.
Intención: ´´Nós tencionamos tan só facer unha protesta forte, densa e implacable contra os vellos´´
´´Non queremos sinalar un camiño determinado. A nosa ruta nos primeiros pasos, que tan só coñecen por onde non debemos ir´´
Nós:
- Non se propón unha nova estética.
- A única estratexia común é o rexeitamento do pasado.
Os vellos:
- Critica os vellos.
Os devanceiros:
- Respecto polos devanceiros (Curros, Rosalía, Pondal).
- Infravaloran aos devanceiros.
A Fala:
- Defensa dunha lingua libre das ataduras da gramática.
Individualismo:
- Exaltación do individualismo.
Temáticas de Catro a Catro:
O mar, a soidade, o tempo, a terra.