Valors Relacionals i Educació en Drets Humans: Una Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,37 KB
Valors Relacionals Essencials per a la Convivència
Els valors relacionals són fonamentals per a una convivència harmoniosa i el desenvolupament personal i social. A continuació, es detallen els més rellevants:
Tolerància: Respecte i Comprensió Mútua
És el respecte i la comprensió de la llibertat dels altres. Implica renunciar a imposar els criteris personals i acceptar els altres com a cooperadors en la cerca del bé i de la veritat.
Justícia: Equilibri i Igualtat per al Desenvolupament
És el procediment que ordena la convivència, l'equilibri que consisteix a donar a cadascú el que és seu i que fa possible que cada persona pugui dur a terme el seu projecte personal. La justícia té com a propietat fonamental exigir “igualtat” o “proporcionalitat”.
Solidaritat: Compromís Actiu pel Bé Comú
Suposa la vinculació de diverses persones per uns valors comuns i que es comprometen i sacrifiquen activament per a un bé comú.
La Pau: Una Visió Holística i Multidimensional
El concepte de pau s'aborda des d'una visió holística i té en compte les diferents dimensions de la pau: a nivell personal, social i amb la natura. La construcció de la pau implica:
- La cerca individual de l'harmonia interior (pau interior).
- L'harmonia amb els altres (pau social).
- L'harmonia amb la natura (pau ecològica).
Tot això ha de treballar-se en diferents àmbits: personal, familiar, escolar, social, nacional i internacional.
Coratge Cívic: Fidelitat a les Conviccions
El “coratge cívic” és la fortalesa d'ànim per mantenir-se fidel a les pròpies conviccions. És el valor necessari per actuar d'acord amb les nostres idees. La fortalesa és necessària per aconseguir coherència entre el que es pensa i el que es fa.
Diàleg: Reconeixement i Raonament Constructiu
El diàleg té com a fonament el reconeixement dels altres com a interlocutors vàlids. Suposa disposició al raonament, a la crítica i a l'argumentació.
Dimensions de la Concepció Holística de la Pau
La concepció holística de la pau es configura a través de diverses dimensions:
- Educació cognitivafectiva: Educació per al desenvolupament personal, educació en valors, resolució pacífica de conflictes.
- Educació sociopolítica: Educació per a la comprensió internacional, educació intercultural, educació en Drets Humans.
- Educació ecològica: Educació ambiental, educació per al desenvolupament humà sostenible, educació per a la salut i el consum.
Metodologia per a l'Ensenyament dels Drets Humans
És una metodologia que ha de permetre un treball dialògic a l'aula, que ha d'incorporar els elements crítics, l'anàlisi dels sistemes de comunicació i l'ús de la capacitat creativa dels alumnes. Finalment, tenim en compte la dimensió acurada del pensament per generar valors com l'empatia i la capacitat de posar-se al lloc de l'altre.
Consells Metodològics Clau per a l'Aula
- Educació moral: Centrada en els valors ètics que sustenten la Declaració Universal. L'alumne ha de comprendre les raons de les regles per a una moralitat superior o inclusiva.
- Transversalitat: No ha de ser una assignatura del currículum escolar, sinó una dimensió transversal que impregni el currículum de qualsevol matèria, ja que qualsevol d'elles pot suscitar qüestions relacionades amb els valors.
- Ambient de Justícia: Hem d'afavorir un alt nivell de justícia institucional i d'atmosfera moral dins l'aula. L'escola ha d'estar organitzada de manera que els drets humans siguin permanentment respectats.
- Mètodes Dialògics: Hem d'emprar mètodes dialògics com el diàleg reflexiu, la “participació guiada”, la tècnica de “clarificació de valors”, els “pràcticums morals” i el “role playing”. Plantejar dilemes morals és una tècnica primordial. El conflicte cognitiu és necessari per a la reflexió moral. Per altra part, la interacció i exposició dels diferents punts de vista dels alumnes, possiblement situats en diferents estadis de desenvolupament cultural, intel·lectual i moral, estimula processos de reestructuració cognitiva.