Els Valors Morals: Fonaments, Característiques i Reflexions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,98 KB
Els Valors Morals
Exemple 1: Per què no anem pel món fent mal a les altres persones?
Acceptem que hem de tenir respecte (un valor) per les persones.
Exemple 2: Per què ens enfadem quan algú ens enganya?
Considerem bo dir la veritat; volem confiar en els altres. (Valors: confiança i veracitat).
Si seguim la majoria de les normes, no és perquè sigui obligatori seguir-les, sinó perquè ens sembla obligatori seguir-les.
Assumim un valor implícit a la majoria de les normes.
Relació entre Dret/Legalitat (lleis), Normes/Regles morals i Valors:
Les normes morals fan referència a uns valors que són finalment els que donen sentit a aquestes normes (hi ha una crida dels valors).
Per tant, tenen com a causa i com a finalitat uns valors que, en general, esperem, desitgem, volem que es realitzin i s'apliquin.
Alguns valors: Confiança, igualtat, compassió (empatia), responsabilitat, generositat, esperança, amabilitat, compromís, autonomia, lleialtat, optimisme, etc.
Característiques dels Valors
Tenen polaritat: A cada valor li correspon un valor negatiu o desvalor. Sempre que pensem un valor positiu, en pensem un de negatiu, per parelles de contraris. Exemple: Amabilitat i egoisme.
Tenen caràcter ideal: Són reguladors, és a dir, guien la nostra conducta cap a allò que creiem digne d'assolir, cap a uns objectius, unes finalitats.
L'Anell de Giges i la Justícia
“És millor rebre injustícia que cometre-la”
Context
República de Plató. Discussió sobre la Justícia entre dos filòsofs: Sòcrates i Glaucó (germà de Plató). Glaucó explica la història de Giges.
Discussió
Què és la justícia? Què implica ser una persona justa?
És justa la persona que actua correctament i injusta la persona que actua incorrectament.
Glaucó
Posició: Tant l’home just com l’injust actuarien incorrectament amb la possessió de l’anell.
Raonaments: Actuem bé per por al càstig i per por a ser mal vistos (perjudici), pel “bon nom”, la reputació (imatge/aparença).
Concepte de naturalesa humana: Egoista, recerca del benefici propi (i “dels meus”).
Importància de l’altre:
- Només en tant que puc treure un profit o no és un impediment per al benefici egoista.
- No ens preocupen els altres per ells mateixos, sinó per com ens beneficiarà o perjudicarà.
Sòcrates
Posició: L’home just i l’injust no actuarien de la mateixa manera en possessió de l’anell.
L’home just és aquell que seguirà amb els mateixos comportaments, justos, amb l’anell.
Raonaments: Actuem bé perquè és millor que actuar malament. La justícia és bona en si mateixa (no pel que proporciona). És un fi en si mateixa.
Naturalesa humana:
- Actuem incorrectament perquè no sabem exactament què és el bé.
- Necessitat d’educació, formació, introspecció (“coneix-te a tu mateix”). Adonar-se de què és important per a la pròpia vida (no allò material i utilitari, sinó...), eliminar idees falses (prejudicis).
Importància de l’altre: Empatia = “Sympatheia” / “SENSIBLES”: preocupació pels altres.
Conclusions Socràtiques
Necessitat d’una educació moral:
- Autoconeixement: ser conscients de la nostra naturalesa: som egoistes, però també tendim cap als altres, som sensibles.
- Conèixer el bé i el mal: intuïció moral, exemples.
- Elegir correctament (racionalment, amb METHODOS*). Control de les passions.
*Methodos = camí cap al bé.
"Entre Sadismo y Límites" – Antoni Puigverd
Primer Paràgraf
Fallida dels valors comuns.
- Menyspreu per l’adversari: es converteix en enemic (culpable).
- Menyspreu de la tradició pròpia:
- Cristiana: perdó.
- Il·lustrada: fraternitat.
Respecte / Estimació de l’altre.
Acceptació de l’altre.
Reconeixement de les errades / possibilitat d'equivocació.
Segon Paràgraf
Reconeixement de les opinions diverses.
Construcció de la veritat a partir de totes les mirades.
Acusacions “habituals”: traïdors, totalitaris, colpistes, victimistes, corruptes, abusadors de poder, antidemòcrates, etc.
Tercer Paràgraf
Passar comptes amb cada bàndol (“Desraons”):
- No separació de poders.
- Abús de poder.
- Incapacitat de resoldre problemes (llei sobre voluntat popular, ús de la força policial, populisme: mentides, emotivisme, menyspreu de les institucions, desobediència).
- Menyspreu per l’oposició política.
- Ús partidista / ideològic dels mitjans públics (media).
- Deixadesa de funcions (només preocupar-se pels “seus”).
- Malversació.
Quart Paràgraf
Quin valor hem de donar a la sobirania popular?
Quins són els límits del poder?
Conclusió
No es pot fer política sense ètica.