Unitat didàctica
Enviado por Pedro Ferrandiz y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 70,17 KB
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 18
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
La fotografia digital i el GIMP
CONTINGUTS
Les càmeres digitals
Els elements de les càmeres digitals: l’objectiu, el sensor digital, el visor LCD, el flaix I el
programari
El retoc fotogràfic: reenquadrament d’una fotografia, redreçament d’una fotografia, ajust
automàtic I manual dels colors, eliminació d’objectes, escriptura de text i disminució de la mida
d’una fotografia
Les funcions del programari.
Les tècniques de la fotografia digital: composició fotogràfica, regla dels terços, ús del trípode I
el disparador automàtic, fotografies diürnes a contrallum amb suport del flaix, el contrallum I la
fotografia del moviment
El GIMP
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Descriure els elements d’una càmera.
Explicar la funció de cada element de la càmera digital.
Modificar el format de fotografies digitals.
Conèixer les possibilitats del laboratori fotogràfic digital.
Aprendre a editar I modificar les imatges digitals amb el programa GIMP
Buscar, seleccionar, I descarregar recursos del programari lliure disponibles a la xarxa per
incorporar-los als propis treballs.
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Competència en comunicació lingüística I audiovisual.
Competència matemàtica.
Competència artística I cultural.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en el coneixement I la interacció amb el món físic.
CRITERIS D'AVALUACIO
Aplicar tècniques d’edició digital a imatges fotogràfiques I diferenciar-les de les imatges
generades per ordinador.
Dissenyar I elaborar presentacions destinades a donar suport al discurs verbal en l’exposició
d’elements multimèdia
Realitzar fotografies en format digital, editar-les I modificar-ne el format.
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 18
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
La fotografia digital i el GIMP
Fer fotografies amb una càmera digital, identificar els seus elements bàsics i modificar els
paràmetres segons les condicions de la fotografia desitjada (grup classe en diferents
ubicacions i lluminositats)
Posar en comú les fotografies fetes pels alumnes, judici crític i valoració de la experiència.
Aprendre mitjançant tutorials les eines del GIMP.
Aplicar els coneixements adquirits a les fotografies fetes a classe, practicar el retoc fotogràfic.
Editar imatges pròpies amb les eines del GIMP.
Desar les imatges en diferents formats, conscienciar-se del seu “pes” digital i adequar les
extensions a les seves utilitats posteriors.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 9
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Programes de dibuix vectorial (l'Inkscape)
CONTINGUTS
Característiques dels programes de dibuix de tipus vectorial.
Dibuix de línies rectes, corbes, polígons.
Les corbes de Bézier.
L’emplenament i el contorn. Les formes geomètriques.
L’Inkscape.
La transformació d’imatges
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Identificar i saber utilitzar els elements de la pantalla principal de L’Inkscape.
Utilitzar una aplicació de dibuix vectorial (L’Inkscape) per dibuixar formes geomètriques, formes
fetes amb corbes de Bézier I adaptar text a corbes. Compartir coneixements
Modificar elements dibuixats amb l’Inkscape.
Treballar en capes.
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència matemàtica.
Competència artística I cultural.
Competència en comunicació lingüística I audiovisual
Competència en el coneixement I la interacció amb el món físic.
CRITERIS D'AVALUACIO
Dissenyar I elaborar presentacions destinades a donar suport al discurs verbal en l’exposició
d’idees I projectes mitjançant la integració d’elements multimèdia
Identificar els models de distribució de continguts a Internet I respectar-ne les particularitats a
l’hora d’utilitzar-los I compartir-los
Integrar diferents elements (text, imatge, so) en un mateix contingut a través d’una aplicació
multimèdia
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
Aprendre mitjançant tutorials les eines del l'Inkscape
Aplicar els coneixements adquirits a les activitats guiades del llibre de text La Galera
Transformar imatges, mitjançant la importació des de altres formats.
Descompondre imatges i dibuixos en formes bàsiques de corbes de Bézier per poder
modificar-les i obenir els resultats requerits
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 9
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Programes de dibuix vectorial (l'Inkscape)
Modificar formes geomètriques, canviant el seu emplenat i contorn
Crear composicions lliures, pròpies i personalitzar-les amb les eines d'adaptació de text.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 6
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Programes de mapes de bits (El paint)
CONTINGUTS
Programes de dibuix de mapes de bits
Dibuix de línies rectes, corbes, polígons.
L’emplenament I el contorn. El color i el contorn de les formes.
Repetició, estirament I reflexió d’imatges.
Les formes geomètriques
La transformació d’imatges.
Les composicions amb diferents dibuixos I els títols de tipus artístic
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Diferenciar les característiques d'un programa de mapa de bits d'un vectorial
Identificar i saber utilitzar els elements de la pantalla principal de L’Inkscape.
Utilitzar la aplicació aint per dibuixar formes geomètriques. Compartir coneixements
Modificar elements dibuixats amb el Paint
Experimentar amb les eines de dibuix del Paint: mà alçada, formes geomètriques, eines de
transformació, text i color
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència matemàtica.
Competència artística I cultural.Competència en comunicació lingüística i audiovisual
Competència en el coneixement I la interacció amb el món físic.Competència d'autonomia i
iniciativa personal
CRITERIS D'AVALUACIO
Dissenyar I elaborar presentacions destinades a donar suport al discurs verbal en l’exposició
d’idees I projectes mitjançant la integració d’elements multimèdia
Identificar els models de distribució de continguts a Internet I respectar-ne les particularitats a
l’hora d’utilitzar-los I compartir-los
Integrar diferents elements (text, imatge, so) en un mateix contingut a través d’una aplicació
multimèdia
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
Aprendre mitjançant tutorials les eines del Paint
Aplicar els coneixements adquirits a les activitats guiades del llibre de text La Galera
Transformar imatges, mitjançant la importació des de altres formats.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 6
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Programes de mapes de bits (El paint)
Diferenciar les utilitats dels programes de dibuix vectorial en front dels de mapes de bits i
saber elegir el programa adecuat per cada ús específic
Modificar formes geomètriques, canviant el seu emplenat i contorn
Crear composicions lliures, pròpies i personalitzar-les amb les eines d'adaptació de text.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 15
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Confecció de pàgines Web amb el flash
CONTINGUTS
La finestra del Flash
Els objectes del Flash
Els fotogrames i la linia de temps
Capes, animacions i accions
Realització de dibuixos vectorials amb el Flash
Procediment: Creació d'una pel·licula amb el Flash.
Creació de fotogrames de pel·licula.
Encadenament de fotogrames per fer petites escenes de pel·licula
Creació d'animacions d'objectes.
La interacció en les escenes d'una pel·licula
Incorporació de so i imatges d'altres programes en les pel·licules
Reportatge: L'Action Script.
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Fer dibuixos vectorials amb el Flash.
Crear fotogrames de pel·licula.
Aprendre a maquetar, és a dir : Encadenar fotogrames per fer petites escenes de pel·licula.
Crear animacions d'objectes.
Donar interacció a les escenes de pel·licules pròpies.
Incloure so en els fitxers Flash.
Crear clips (animacions independents).
Aprendre a publicar les creacions en la web, desar els treballs amb el Flash en els diferents
formats que permet el programa.
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en el coneixement I la interacció amb el món físic.
Competència en comunicació lingüística i audiovisual.
Competència matemàtica.
Competència d'autonomia i iniciativa personal.
CRITERIS D'AVALUACIO
Desenvolupar continguts per a la xarxa Internet mitjançant la incorporació de recursos
multimèdia i l'aplicació d'estàndards d'accesibilitat.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 15
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Confecció de pàgines Web amb el flash
Dissenyar I elaborar presentacions destinades a donar suport al discurs verbal en l’exposició
d’idees I projectes mitjançant la integració d’elements multimèdia
Integrar diferents elements (text, imatge, so) en un mateix contingut a través d’una aplicació
multimèdia
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
Practicar i experimentar amb les eines de dibuix vectorial per crear fons de fotogrames i
objectes per a la biblioteca
Crear animacions mitjançant la inserció de fotogrames.
Utilitzar els simbols i objectes de la biblioteca i aprendre a importar-los des de altres fitxers
Flash.
Crear animacions interpolant moviments. Crear animacions mitjançant el canvi de mides i
colors dels objectes inicial i final.
Escriure text i assignar-los moviments. Interpolar moviments a una guia, adaptar el moviment
d'objectes a una trajectòria.
Crear capes màscara, utilitzar les finestres per aconseguir efectes divertits. Crear text6s i
animar-los i visualitzar-los.
Utilitzar imatges i gràfics que no son fets amb el Flash.
Aprendre les utilitats de les accions directes del Flash i aplicar-les als fotogrames i als
objectes com els botons.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 10
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
L'edició d'audio (l'Audacity)
CONTINGUTS
El so en el sistema informàtic.
La targeta de so.
Tipus de fitxers i programes reproductors d'àudio.
Les ràdios a Internet
L'enregistrador de so del Windows.
L'Audacity: la barra d'eines de control, els fitxers i els efectes.
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Saber diferenciar els senyals elèctrics analògics d'àudio i els senyals elèctrics digitals d'àudio
Identificar les formes diferents de codificació digital i els formats digitals d'emmagatzematge i
de compresió anomenats codecs.
Conèixer els programes reproductors d'àudio més utilitzats.
Experimentar amb les utilitats dels programes senzills d'edició i gravació d'àudio. L'Audacity.
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en el coneixement I la interacció amb el món físic.
Competència en comunicació lingüística i audiovisual.
Competència matemàtica.
Competència en comunicació lingüística I audiovisual.
CRITERIS D'AVALUACIO
Dissenyar I elaborar presentacions destinades a donar suport al discurs verbal en l’exposició
d’idees I projectes mitjançant la integració d’elements multimèdia
Identificar els models de distribució de continguts a Internet I respectar-ne les particularitats a
l’hora d’utilitzar-los I compartir-los
Integrar diferents elements (text, imatge, so) en un mateix contingut a través d’una aplicació
multimèdia
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
Comprovar i identificar els elements mínims per la gravació i reproducció d'àudio, maquinari,
programari i la seva correcta connexió.
Buscar ràdios per Internet, escoltar-les, inserir discs d'àudio en el CD i escoltar-los, utilitzar el
CD del llibre per localitzar titxers en format MP3 i reproduir-los amb el programa Windows
Media Player.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 10
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
L'edició d'audio (l'Audacity)
Executar una peça del CD del llibre amb l'Audacity, escoltar la peça, identificar els elements
de l'entorn d'edició i gravació.
Capturar música de la ràdio, capturar música d'un CD, enregistrar la veu de l'alumne,
experimentar amb el efectes de veu gravada, editar i desar les cançons capturades a la
intranet del Centre, carpeta de l'alumne unitat 5
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 8
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
L'edició de video (Pinnacle studio)
CONTINGUTS
El vídeo digital
Les càmeres de vídeo digital
Tècniques de filmació
El muntatge
El Pinnacle: la zona de muntatge, l'edició de vídeo.
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Coneixer els diferents tipus de càmeres de vídeo digital i els seus components bàsics.
Familiaritzar-se amb els diferents formats de vídeo digital.
Aprendre les tècniques utilitzades en la filmació de vídeo digital i experimentar amb les utilitats
del Pinnacle Studio.
Aprendre a separar plans d'escenes, a afegir-los a altres escenes; afegir títols, afegir sons i
música de fons, etc.
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència matemàtica.
Competència d'autonomia i iniciativa personal.
Competència en comunicació lingüística i audiovisual.
Competència en el coneixement I la interacció amb el món físic.Competència d'autonomia i
iniciativa personal
CRITERIS D'AVALUACIO
Desenvolupar continguts per a la xarxa Internet mitjançant la incorporació de recursos
multimèdia i l'aplicació d'estàndards d'accesibilitat.
Dissenyar I elaborar presentacions destinades a donar suport al discurs verbal en l’exposició
d’idees I projectes mitjançant la integració d’elements multimèdia
Integrar diferents elements (text, imatge, so) en un mateix contingut a través d’una aplicació
multimèdia
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
Comprovar i identificar els elements mínims per la gravació i reproducció de vídeo, tant
maquinari com del programari i la seva correcta connexió i configuració.
Buscar vídeos per Internet, visualitzar-los, inserir CD del llibre i visualitzar videos de mostra,
comprovar quines extensions d'arxiu tenen i què pot visualitzar i què no pot visualitzar el
reproductor de Windows Media.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 8
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
L'edició de video (Pinnacle studio)
Realització del muntatge d'un vídeo: canvi de plans entre escenes, introducció de títols i de
so, el control de so i procediments de muntatge d'un videoreportatge
Carregar en el programa Pinnacle, el video del CD del llibre anomenat Filar Costa d'Ivori;
separar plans d'escenes i afegir-los a altres escenes, aplicar veu en off, etc.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 9
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Xarxes d'ordinadors
CONTINGUTS
Identificació dels diferents elements d'una xarxa d'ordinadors
Descripció dels tipus de xarxes existents i de la mabnera com hi circula la informació
Les xarxes d'àrea local (LAN): descripció física i elements que les componen.
Funcionament técnic de la xarxa Internet.
Els protocols TCP i IP
Serveis d'Internet.
La xarxa de satel·lits de posicionament global (GPS)
Connexió de l'ordinador personal amb l'encaminador. Cables als connectors en paral·lel
Connexió entre dos PC's. Cables als connectors en posició d'encreuaments.
Connexió entre mòbils.
Utilització dels GPS.
Reportatge: El teletreball
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Identificar els diferents elements que identifiquen una xarxa genèrica i una xarxa informàtica.
Conèixer els diferents tipus de xarxews informàtiques existents
Saber explicar com funciona l'organització de la circulació de la informació per les xarxes; els
protocols, els programes i els serveis.
Explicar el funcionament tècnic de la xarxa de internet de manera elemental
Conèixer altres xarxes de comunicació; la xarxa de satèl·lits de posicionament global (GPS) i
lrs xarxes de telefonia mòbil cel·lular
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència matemàtica.
Competència en el coneixement I la interacció amb el món físic.
Competència d'autonomia i iniciativa personal.
CRITERIS D'AVALUACIO
Connectar dispositius sense fil a la xarxa.
Identificar els models de distribució de continguts a Internet i respectar-ne les psrticularitats a
l'hora d'utilitzar-los i compartir-los
Treballar com a usuaris en xarxes locals. Instal·lar aplicacions i compartir documents
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 9
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Xarxes d'ordinadors
Conèixer l'origen de les xarxes d'ordinadors, l'evolució, les necessitats de comunicació entre
ells i amb les empreses usuàries.
Fer veure la necessitat de la normalització de les xarxes, normes ISO per als fabricants
d'ordinadors.
Descriure els elements de connexió a les xarxes: Les targetes de xarxa i els elements de
connexió.
Conèixer els tipu de xarxes, els protocols de comunicació i la funció del servidor de xarxa.
Analitzar el perquè de la creació de la xarxa de xarxes anomenada Internet
Conèixer els programes per verificar els codis IP del nostre ordinador i per saber per quins
camins passen els paquets de la nostra connexió, familiaritzar-se amb els serveis a la xarxa.
Aprendre els sistemes i aparells utilitzats en les comunicacions per satèl·lits i el funcionament
de les xarxes de telefonia mòbil.
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 12
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
La web 2.0
CONTINGUTS
Definició de la web 2.0
Tecnologia de la web 2.0, maquinari i programari.
Coneixement i utilització de l'enciclopedia Wikipedia
Les fotografies a Internet. Els Fotoblogs.
Procediment: Creació d'un àlbum.
El programa Picasa 3.
Coneixement i utilització de la web de fotografies
Les pel·lícules a Internet. Els videoblogs.
Coneixement i utilització de la web de videos
Reportatge: El Google.
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Conèixer el llenguatge "html" i generar pàgines web senzilles. Identificar els serveis de web
passius i els interactius, valorar els serveis web 2.0
Utilitzar els serveis web 2.0 d'una manera lliure i responsable i generar coneixements i
compartir-lo.
Aprendre què es una wiki i com buscar informació en la Wikipèdia, conèixer què sòn els
fotblogs, els àlbums i la reserca de fotografies a la xarxa. Aprendre a usar el programa Picasa.
Utilitzar la web YouTube per incluore vídeos en els blogs i webs personals mitjançant les
etiquetes "embed" i les URL's. Aprendre a utilitzar servidors especialitzats en presentacions
tipus PowerPoint, com el lloc SlideBoom.
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Compètencia comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència d'autonomia i iniciativa personal.
Compètencia social i ciutadana.
CRITERIS D'AVALUACIO
Identificar els models de distribució de continguts a Internet i respectar-ne les particularitats a
l'hora d'utilitzar-los i compartir-los
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 12
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
La web 2.0
Participar en comunitats virtuals, interactuant de manera activaen les webs, adoptant actituds i
conductes adequades i respectant els drets, els intercanvis de continguts i els entorns de
treball.
Prova pràctica:Confeccionar un blog, és a dir, una web personal i afegir-li tots els recursos
multimèdia i disponibles a la web 2.0 que hagin descobert.
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
Desenvolupar les activitats i exercicis dels tutorials sobre generació de pàgines web de les
eines de l'XTEC (D-72)
Buscar informació sobre paraules i conceptes de la web 2.0 tan a la Wikipèdia com en el
Google i conèixer les tecnologies que fan possible la web 2.0, el maquinari, els programes
servidors i clients, el llenguatge dels navegadors.
Donar-se d'alta com usuari a diferents serveis web 2.0 i crear un àlbum web amb el programa
Picasa i un blog amb el Bloger.
Cercar fotografies de temàtiques especifiques mitjançant el Picasa.
Cercar vídeos de temàtiques específiques al YouTube.
Cercar presentacions de temàtiques específiques al SlideBoom
Cercar articles sobre el treball cooperatiu al Docstoc
MATERIA DURADA
INFORMÀTICA (optativa 3) 9
PROFESSOR PERIODE
Carlos Castellón Masalles 1r trimestre
CURS ESCOLAR GRUP CLASSE
2010-2011 4rt ESO
Blog sobre tema desconegut
CONTINGUTS
Unitat sense continguts, s'hauran d'utilitzar els desenvolupats a les unitats anteriors
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
Fer servir tots els coneixements adquirits al llarg del curs.
Adquirir estratègies per cercar i classificar la informació
Posar a l'abast de tothom la informació obtinguda mitjançant les tecnologies de la informació.
Saber fer un treball de síntesi desl continguts d'aquest curs i aplicar-los al tema en qüestió
COMPETÈNCIES BÁSIQUES
Compètencia digital i en el tractament de la informació
CRITERIS D'AVALUACIO
Identificar els models de distribució de continguts a Internet i respectar-ne les particularitats a
l'hora d'utilitzar-los i compartir-los
Participar en comunitats virtuals, interactuant de manera activa en les webs, adoptant actituds
i conductes adequades i respectant drets, intercanvis de continguts i els entorns de treball
SEQÜENCIA D'ACTIVITATS D'ENSENYAMENT APRENENTATGE
Desenvolupar les activitats i exercicis dels tutorials sobre generació de pàgines web de les
eines de l'XTEC (D-72)