Turisme a Espanya: situació actual i reptes de futur
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,05 KB
La oferta turística
La oferta turística és bàsicament litoral al Mediterrani i a les illes, encara que darrerament ha crescut molt la d’interior en allotjament rurals. Els establiments hotelers són de mitjana o baixa categoria (gran potència mundial) així com l’oferta en càmpings, apartaments i segones residències.
No es poden oblidar les ofertes de manutenció i les de lleure
(esportives, parcs temàtics, camps de golf i instal·lacions nàutiques).
Demanda turística internacional i nacional
La demanda turística internacional ha crescut de manera ininterrompuda i procedeix de l’Europa occidental i del nord: alemanys, britànics, francesos, etc. Dirigint-se fonamentalment cap a les zones de sol i platja i fent pernoctacions en hotels. Per la seua banda, la demanda nacional procedeix de les àrees més industrialitzades (Madrid i Catalunya), mostra un repartiment al llarg de l’any i va cap a les zones litorals i en menor mesura cap a les zones de l’interior, emprant més l’oferta fora dels hotels.
Problemes de la temporada alta
Existeix massa estacionalitat de la demanda; la temporada alta és l’estiu, excepció feta de la zona de Canàries i les estacions d’esquí. Els estrangers es concentren entre juny i setembre, mentre que els espanyols es concentren al mes d’agost. Aquest fet provoca la saturació en determinades èpoques, la pèrdua de qualitat de l’oferta i l’augment dels problemes mediambientals.
Crisi del model tradicional
És veritat que continua creixent el número de visitants i els ingressos que generen, però hi ha una certa crisi en el model tradicional.
Causes de la crisi
- Existeix un predomini del turisme de nivell econòmic mitjà i baix
- La competència existent i l’augment dels preus no sempre va relacionada amb la millora de la qualitat dels serveis oferts
- Continua existint una marcada estacionalitat en el turisme espanyol. Encara existeix també una forta dependència dels tour-operators internacionals
- Es veu algun deteriorament mediambiental i alteracions paisatgístiques en determinades àrees turístiques.
Cap a una nova política turística
Davant la situació, la política turística es planteja els següents objectius:
- Potenciar el turisme de qualitat, el de major poder adquisitiu.
- Millorar l’oferta fomentant noves modalitats de turisme:
Turisme de la 3a edat
Turisme esportiu (nàutic o de golf) Turisme rural,
Ecoturisme (parcs naturals)
Turisme urbà, cultural, de congressos, etc. Disminuir la dependència de l’exterior creant tour-operators nacionals. - Compatibilitzar turisme i qualitat mediambiental.
Àrees turístiques i llur tipologia
Àrees turístiques i llur tipologia
Al mapa del llibre apareixen les àrees turístiques espanyoles, diferenciant se espais d’alta densitat (turisme de sol i platja i Madrid), mitjana, baixa i alguns punts de l’interior de manera aïllada.
Les zones de sol i platja se situen bàsicament a les Illes Balears, Canàries i el litoral mediterrani. En comú tenen una important aportació turística basada en la climatologia i les platges. Ara bé també mostren diferències en funció de:
- L’accessibilitat (aeroport i autopista)
- El model d’ocupació de l’espai a base d’ampliar la xarxa existent o bé creant noves àrees ex novo.
- Els tipus, qualitat i clients dels allotjaments: hotels/apartaments, blocs/vivendes unifamiliars, turisme nacional/estrangers; categoria alta/mitjana/baixa, etc.
Altres àrees turístiques han entrat en jocs des dels anys 90 aram de varis factors:
- L’augment del turisme de proximitat
- El desenvolupament de les àrees prelitorals
- El desenvolupament del turisme d’interior. Així trobem altres espais turístics com poden ser:
o Madrid, per ser capital, tenir turisme cultural i de congressos
o El litoral gallec i cantàbric, menys massificat i amb grans paisatges o El turisme rural, d’oci i de natura
o Les estacions d’esquí
o Les ciutats històriques i artístiques.