Nor trinkoa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en
vasco con un tamaño de 7,53 KB
BAZKALTZERA
fonetika/fonologia
*soinu gatazkatsuenak- txistukariak z s x il rr
*adierazkortasuna- s x (gozo>goxo)
Erregistro hurbila
*Oh: GRAFIAz: ipuina letra larriz idatzita dago.
Lexikoa/lexikogintza
*Hitz elkarketa (adierazkortasuna eta erregistro hurbila) - goxo-goxoa, adur zapia (akatsa, hitz elkarketa gidoiarekin; adur-zapi)
*eratorpena (erregistro hurbila)- aulkitxo (-txo atxiskigarria)
*mailegua- jogurta, basoa, koilara, platera oh: txaloak jo=txaloak egin
Morfositaxia
*aditza-aspektua: ez-burutua (-tzen), puntukaria (trinkoa eta ari), burutua eta betikotasuna (-ta), -0 (ahalera)...-aditz trinkoa eta perifrastikoa: dago, eusten diot...
*Morfemak: -txo
*Deklinabidea: instrumentala, inesiboa, genitiboa, datiboa eta nominatiboa (akatsa:plateran-> platerean?
Sintaxia
*Itzulpenaren eragina: azpimarraturikoa, erakutsi beharrezkoa ez dago galdegaiaren lekuan: "hau da nire aulkitxoa" hau nire aulkitxoa edo nire aulkitxoa hau da.
*Batzuetan elipsiak eta besteetan hitz errepikatuak: "hau da nire koilara, O koilaraz janaria har dezaket. Nire koilaraz jogurta jaten ari naiz" zein da nire" hitzaren funtzioa azken esaldian?
*Sintaxi sinprea, baina mintzagai/galdegai funtziorik gabe
*Aditz sinpleen artean edo indikatibozko aditzen artean DEZAKET (da, nago, dago, daukat, naiz, diot, ditut, dut)
*Azpimarratuta dagoena, galdegaia beharko lukeena mitzagaiaren lekuan dago.
*Behin ikas-helburua aurkeztuta hurrengo esaldietan mintzagai hanpatuaren lekuan dago. Azkenean izan ezik, bertan elipsia dago.
*Bigarren esaldian deskribapena: nolakoa da, zer dago, zertarako den. Hirugarrenean irakasobjeturekin egiten duena aipatzen du.
Konexioa
ez da agertzen konexiorik, justaposizio hutsa.
koherentzia
*itzulpenaren eragina?
->"Nire eskuez txaloak jotzen ditut" zer lotura du aurrekoarekin? Atzizkia instrumentala erabiltzen duela. Lotura hurrengoarekin, asko?
->"Nire eskuez txaloak jotzen ditut. Oso ongi bazkaldu dut" oso ongi bazkaldu dudanean, amak txaloak jotzen ditu/dizkit.
KAMILE
fonetika/fonologia
*soinu gatazkatsuenak:
-> Fonemak bereizten denean: txistukariak: z-s-x eta afrikatuak: tz-ts-tx
->Bustidura(ez adierazkorrra) in (baina) eta il (nabilean)
->Adieraren arabera: RR (zakarrak) j > y edo "dx", baina ez "x" (joaten)
*adierazkortasuna: s >x (musu zakarrak > muxu goxo- goxoak) Z>X (gozo> goxo-goxoak)
*grafia: ipuina minuskulaz idatzita dago (jabekuntzati dagokionez)
Lexikoa
*Aditza -> aspektua: Geroaldia (-KO), ez burutua (-TZEN), puntukaria (trinkoa) eta betikotasuna (-TA) [buruturik ez]
*Atzizkiak -> -kor -tsu -txo
*deklinabidea -> Ergatiboa (nork); genitiboa (noren); ablatiboa (medikuarenera)
sitaxia
*Bokatiboa: -> Adi, hartz txiki, sekretutxo batzuk kontatuko dizkizut.
*puntuazioa, mendekoak koma batez bereizi: -> oinen gainean nabilenean , goian dut burua.
*egitura errepikakorra: mendeko esaldia (zirkunstantzia edo baldintza) + esaldi nagusia.
->Aotaren ondoan jartzen banaiz, oso txikia naiz oraindik
*Galdegaia aditz aurrean nabarmendurik. Aurkaritza ikasi nahi direlako, horri garrantzia emanez.
->Oinen gainean nabilenean, goian dut burua. Baina eskuen gainean nabilenean, burua behean daukat!
*elipsia: mintzagaiaren (begiak) eta adizaren (ditu!) elipsia, narrazioaren erritmoa azkarttzeko
->begiratzen zaitudanean, zabalik ditut begiak. Baina lotan nagoenean, itxita ditut!
Diskurtsoa
konexioa: -> juntagailuak -> menderagailuak
koherentzia:
*hasiera: irakurlea kokatzeko formula erabiltzen du, bokatiboarekin eta diminutiboarekin hurbiltasuna lortzen du.
*bukaera: egitura errepikakorra epurtzen du emendiozko juntagailuarekin amaiera zoriontsua ezarriz.