El Treball Social: Intervenció i Avaluació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,18 KB
Canvi en la Mirada d'Intervenció
Institucionalització de la Beneficència Privada
Saber pràctic, compromís...
Ampliació de Funcions de l'Estat
Control laboral.
Desenvolupament de les Ciències Socials
Teories i metodologies.
Abans, les persones eren responsables de la seva situació. La mirada culpabilitzadora era des de la moral i la religió?
Ara, hi ha més incidència del sistema social mitjançant nous models explicatius, una posició més científica i el treball social utilitza mètodes d'intervenció de caire més racionalitzador.
Objectius del Treball Social
- Respondre a les necessitats de les persones (individual i familiarment).
- Analitzar les relacions entre individus i societat.
- Aplicar mètodes individuals, grupals i comunitaris.
Models de Treball Social de Casos
Models: humanista, radical, conductista, ecosistèmic, cognitivista, funcionalista, psicodinàmic.
Model Humanista
Importància de l'individu, potencia les capacitats, busca un canvi, subjectes actius, importància del context-entorn, empatia, autorealització. Autor: Kant.
Model Radical
Importància de l'estructura social, desigualtats socials i oportunitats, aspectes macrosocials, consciència social, model infrautilitzat. Autors: Marxistes, feministes i anarquistes (Bakunin, Marx, Egg).
Model Conductista
"Som el que aprenem", causa-efecte, control de la conducta, subjecte actiu, reforç positiu. Autor: Pavlov.
Model Ecosistèmic
Interacció del sistema, interdependència de les parts, importància de l'individu, sistema obert.
Model Cognitivista
El pensament determina la conducta, percepció de la realitat, canvi de conducta, valors, creences, prejudicis.
Model Funcionalista
Societat com un tot, institucions socials, visió biologicista, cada part té una funció, autoregulació de la societat. Autors: Durkheim, Parsons.
Model Psicodinàmic
Determinat pel passat, importància de les vivències del passat, importància en l'individu, mecanismes de defensa, no influència del professional.
Sistemes Implicats en la Relació d'Ajuda
Ambient Social
Nivell geogràfic, nivell d'administració política, nivell ocupacional, nivell de població, nivell de recursos. Suprasistema.
La Institució
Marc d'actuació del Treball Social, sistemes oberts (societat), estil propi de comunicació, posició del treballador social (aliances, obligacions, recursos, etc.), imatge social.
Imprescindible conèixer: política general, requeriments de la direcció, història del servei, evolució, organigrames, comunicació interna.
El Client
Característiques del seu context de pertinença, projecta una imatge de la institució, influència de l'entorn físic (espai, mobiliari, interrupcions, etc.), inici de la relació (distància professional, cordialitat, empatia, complicitat, acord), sentiments ambivalents (temors, desitjos, etc.).
Tipus de Demanda
Demanda Mínima
(Ex. Beca de menjador): No existeix una crisi prèvia. Contacte esporàdic que es realitza per aconseguir alguna cosa de forma puntual (suavitzar el dia a dia, si no s'aconsegueix no hi haurà desestabilització familiar).
Demanda Externa al Sistema
(Ex. Maltractament infantil): El símptoma i el sofriment es presenten a l'interior del sistema familiar, però no hi ha al·legació o protesta per cap membre de la família, sinó que sol trobar-se una negació dels fets (fins que algú truca i fa saber el problema). L'al·legació se situa fora del sistema, actua sota principis legals i es concreta en forma de denúncia.
Demanda Massiva
(Ex. Situació d'alcoholisme en una parella): Persones diferents amb acusacions mútues. Crisis que solen ser periòdiques i de difícil intervenció. Intervenció a nivell de sistema familiar.
Demanda Concreta
(Ex. Pèrdua de parella o treball): La crisi es desencadena en perdre, o creure perdre, un recolzament important. Desestabilització del precari equilibri anterior. Promoure un context de consulta que permeti la derivació o col·laboració professional. Intervenció a nivell individual.
Avaluació
Està present des del primer contacte amb l'usuari i dura fins al final del cas.
Es tracta d'elaborar objectius de treball i un projecte d'acció que podrà ser discutit i negociat amb l'usuari en el moment del contracte. És una gestió operativa: desemboca en un projecte d'intervenció.
Objectius + projecte d'acció = projecte d'intervenció
Objectius de l'Avaluació
- Proporcionar al Treballador Social una hipòtesi de treball sobre la qual recolzar la seva intervenció.
- Conèixer, comprendre, formular hipòtesis.
- Donar una opinió aproximada sobre una situació (com a experts).
Característiques de l'Avaluació
- Es centra en les dificultats que s'han de resoldre: informació útil.
- Procés continu i dinàmic, sempre provisional: reajustaments.
- Lligada a la subjectivitat del professional.
- És compartida amb l'usuari.