Treball Social Grupal: Desenvolupament i Interacció
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,59 KB
El treball social grupal
• Es veu la necessitat que els individus tenen els uns dels altres i la seva interdependència.
El grup com a vehicle de desenvolupament de l’individu.
• El treball social de grup permet a diversos tipus de grup funcionar de manera que l’acció recíproca entre els membres, en activitats programades, contribueixi al desenvolupament del grup i a aconseguir fites desitjables.
• Funció educativa: desenvolupament i creixement cultural dels membres del grup.
• Forma d’acció social realitzada en situació de grup que pot perseguir objectius molt diversos: educatius, terapèutics, correctius, preventius, de promoció social, etc., amb la finalitat de creixement dels individus en el grup i a través del grup. Desenvolupament del grup cap a tasques específiques.
• També com a medi per actuar sobre àmbits socials més amplis, acció curativa i rehabilitadora de les relacions socials.
• Mobilitzar les capacitats de les persones i dels grups.
• Creació de recursos per afavorir les interaccions o la prevenció de problemes.
• Dues idees fonamentals:
- El creixement i desenvolupament dels individus mitjançant l’experiència del grup.
- La utilització del grup pels seus membres per a propòsits que ells mateixos considerin desitjables.
• S’utilitzen de forma àmplia:
- Per solucionar problemes: grups de tractament.
- Per realitzar tasques: grups d’intervenció orientats cap a l’acció.
• El grup és un medi i un context d’ajuda, ja sigui pels individus que els constitueixen o bé per la consecució de determinats objectius socials.
• Èmfasi en els aspectes educatius, terapèutics (influència de la psicologia dinàmica) i promocionals.
• Les diferents experiències plantegen la necessitat de sistematització.
• Importància d’establir relacions intermèdies entre la persona, la família i la societat, i els grups fan aquesta funció.
• Treball social en grups per superar la fragilització de les xarxes familiars.
• Segons Ander-Egg:
- Procedimentals: procediments de tècniques grupals, dinàmiques de grup.
- Interaccionals: implicació personal, forma de relacionar-se i actuar amb els altres, escolta, observació i comprensió.
• Cal saber portar les relacions entre els membres del grup, que tothom participi, treballar els conflictes i els silencis.
• Rol principal:
- Fer d’animador/a, catalitzador/a, conductor/a o facilitador/a del grup, creant un clima perquè les persones col·laborin en els objectius, sent el grup sense sentir com ells.
• Cal controlar les pròpies opinions, valors, preferències i concentrar-se en que el grup aconsegueixi el que desitja.
• Acceptar, relacionar, capacitar, recolzar, limitar, guiar, interpretar... Models d’intervenció:
- Dictatorial o autoritari: el líder ordena i els altres obeeixen.
- Personificació: els membres intenten imitar al treballador/a social en lloc de descobrir les seves capacitats.
- Preceptiu: el/la treballador/a social dona instruccions als membres del grup que les porten a terme i adquireixen habilitats, però no detecten els seus recursos i capacitats personals.
- Manipulador: el/la treballador/a social planifica i adopta decisions, el grup accepta un programa dissenyat pel líder i aquest s’enganya en creure que és el propi grup qui adopta la decisió.
- Capacitador: el/la treballador/a social ajuda als membres a participar amb plena responsabilitat en la vida del grup, en la planificació i programa, en el desenvolupament de les seves pròpies idees, en les habilitats i actituds personals i a adoptar les seves decisions respecte als propòsits del grup (p.e.: assemblees d’usuaris).
• Estadis de desenvolupament del grup:
- Estadi d’orientació.
- Fase d’autoritat.
- Fase de negociació.
- Fase funcional.
- Fase de desintegració.
• La i el treballador/a social i la interacció amb el grup:
- El i la treballadora social influeixen en el grup i en els seus membres de diverses maneres:
- A través de l’acceptació dels membres.
- A través de les interrelacions: ajuda.
- A través de l’estímul i el recolzament.
- A través de posar límits.
- A través de l’orientació.
- A través de la interpretació.
- A través de l’observació i avaluació.
- A través de la planificació i preparació.