Treball Social Grupal: Desenvolupament i Interacció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,59 KB

El treball social grupal

• Es veu la necessitat que els individus tenen els uns dels altres i la seva interdependència.

El grup com a vehicle de desenvolupament de l’individu.

• El treball social de grup permet a diversos tipus de grup funcionar de manera que l’acció recíproca entre els membres, en activitats programades, contribueixi al desenvolupament del grup i a aconseguir fites desitjables.

• Funció educativa: desenvolupament i creixement cultural dels membres del grup.

• Forma d’acció social realitzada en situació de grup que pot perseguir objectius molt diversos: educatius, terapèutics, correctius, preventius, de promoció social, etc., amb la finalitat de creixement dels individus en el grup i a través del grup. Desenvolupament del grup cap a tasques específiques.

• També com a medi per actuar sobre àmbits socials més amplis, acció curativa i rehabilitadora de les relacions socials.

• Mobilitzar les capacitats de les persones i dels grups.

• Creació de recursos per afavorir les interaccions o la prevenció de problemes.

• Dues idees fonamentals:

  • El creixement i desenvolupament dels individus mitjançant l’experiència del grup.
  • La utilització del grup pels seus membres per a propòsits que ells mateixos considerin desitjables.

• S’utilitzen de forma àmplia:

  • Per solucionar problemes: grups de tractament.
  • Per realitzar tasques: grups d’intervenció orientats cap a l’acció.

• El grup és un medi i un context d’ajuda, ja sigui pels individus que els constitueixen o bé per la consecució de determinats objectius socials.

• Èmfasi en els aspectes educatius, terapèutics (influència de la psicologia dinàmica) i promocionals.

• Les diferents experiències plantegen la necessitat de sistematització.

• Importància d’establir relacions intermèdies entre la persona, la família i la societat, i els grups fan aquesta funció.

• Treball social en grups per superar la fragilització de les xarxes familiars.

• Segons Ander-Egg:

  • Procedimentals: procediments de tècniques grupals, dinàmiques de grup.
  • Interaccionals: implicació personal, forma de relacionar-se i actuar amb els altres, escolta, observació i comprensió.

• Cal saber portar les relacions entre els membres del grup, que tothom participi, treballar els conflictes i els silencis.

• Rol principal:

  • Fer d’animador/a, catalitzador/a, conductor/a o facilitador/a del grup, creant un clima perquè les persones col·laborin en els objectius, sent el grup sense sentir com ells.

• Cal controlar les pròpies opinions, valors, preferències i concentrar-se en que el grup aconsegueixi el que desitja.

• Acceptar, relacionar, capacitar, recolzar, limitar, guiar, interpretar... Models d’intervenció:

  • Dictatorial o autoritari: el líder ordena i els altres obeeixen.
  • Personificació: els membres intenten imitar al treballador/a social en lloc de descobrir les seves capacitats.
  • Preceptiu: el/la treballador/a social dona instruccions als membres del grup que les porten a terme i adquireixen habilitats, però no detecten els seus recursos i capacitats personals.
  • Manipulador: el/la treballador/a social planifica i adopta decisions, el grup accepta un programa dissenyat pel líder i aquest s’enganya en creure que és el propi grup qui adopta la decisió.
  • Capacitador: el/la treballador/a social ajuda als membres a participar amb plena responsabilitat en la vida del grup, en la planificació i programa, en el desenvolupament de les seves pròpies idees, en les habilitats i actituds personals i a adoptar les seves decisions respecte als propòsits del grup (p.e.: assemblees d’usuaris).

• Estadis de desenvolupament del grup:

  • Estadi d’orientació.
  • Fase d’autoritat.
  • Fase de negociació.
  • Fase funcional.
  • Fase de desintegració.

• La i el treballador/a social i la interacció amb el grup:

  • El i la treballadora social influeixen en el grup i en els seus membres de diverses maneres:
  • A través de l’acceptació dels membres.
  • A través de les interrelacions: ajuda.
  • A través de l’estímul i el recolzament.
  • A través de posar límits.
  • A través de l’orientació.
  • A través de la interpretació.
  • A través de l’observació i avaluació.
  • A través de la planificació i preparació.

Entradas relacionadas: