Treball en equip: Etapes, avantatges i inconvenients
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,48 KB
Treball en Equip
Un equip de treball és un conjunt de persones que aporten el seu esforç, coneixement i experiència per arribar a un objectiu comú mitjançant un repartiment de tasques i funcions. Com un engranatge ben greixat, el resultat final supera la simple suma dels esforços individuals. Els membres comparteixen normes, mètodes i metes.
Com han de ser els equips?
Els equips han de ser heterogenis i el nombre de membres ha de ser adequat a l'objectiu. Han d'estar ben coordinats, amb una relació basada en la confiança i el compromís, una comunicació fluida i oberta, i els conflictes s'han d'abordar i resoldre en el moment.
Etapes
- Formació: Fase de disseny de l'equip.
- Conflicte: Els membres encara no es coneixen, no hi ha confiança entre ells i el grau de compromís i identificació és baix.
- Normalització: Fase d'adaptació i consolidació on cadascú comprèn i accepta el seu rol.
- Acompliment: Fase ideal i de més rendiment on l'equip és productiu, els membres es coneixen i se senten identificats amb el grup. Es desenvolupa el sentiment de pertinença i augmenta el compromís. El líder ha de procurar que l'estabilitat duri el màxim possible.
Avantatges
- Més eficàcia i capacitat creativa
- Repartició de la responsabilitat
- Tolerància i flexibilitat
- Esforç individual menor
- Aprenentatge compartit
- Relacions interpersonals
- Integració de grup i compromís
Inconvenients
- Afrontar i resoldre conflictes
- Tendència a l'individualisme
- Temps per començar a ser productiu
Rols de Belbin
El rol és el paper que exerceix cadascun dels membres de l'equip, i pot ser positiu o negatiu. Destaca el model de Belbin, utilitzat en milers d'organitzacions:
- Cervell: Creatiu, imaginatiu, poc ortodox.
- Monitor avaluador: Seriós, perspicaç i estrateg.
- Coordinador: Madur, segur de si mateix.
- Investigador de recursos: Extrovertiti, entusiasta i comunicatiu.
- Implementador: Disciplinat, lleial, conservador.
- Finalitzador: Acurat, conscient, ansiós.
- Cohesionador: Cooperador, plàcid, perceptiu i diplomàtic.
- Impulsor: Reptador, dinàmic, treballa bé sota pressió.
- Especialista: Només li interessa una cosa en cada moment.
Direcció i Lideratge
Dirigir un equip consisteix a planificar, organitzar els recursos, coordinar esforços, motivar els col·laboradors i controlar les desviacions. Es distingeixen els estils de direcció autocràtic, burocràtic, laissez-faire, carismàtic i democràtic. La tendència actual és el lideratge situacional, flexible i adaptat a cada moment i circumstància, que inspira els col·laboradors, transmet motivació i entusiasme, i té en compte el nivell de competència i compromís dels seus col·laboradors per decidir quan dirigir, supervisar, orientar, donar suport o delegar.
Cap i líder no són sinònims. El cap té poder sobre l'empresa, mentre que el líder l'exerceix sobre els seus col·laboradors. Això dóna lloc a una dissociació entre lideratge formal i informal. L'empresa ha de detectar aquestes situacions per fer coincidir ambdós tipus de lideratge i donar opció així que aparegui la figura del directiu amb capacitat de lideratge. Les qualitats del líder són la intel·ligència emocional, habilitats socials i comunicatives, interès per la innovació, capacitat d'adaptació als canvis i autoconfiança.
Reunions i Dinàmiques de Grup
La reunió és una eina del treball en equip. Es convoquen reunions per establir objectius, generar idees, escollir opinions, donar informació, etc. El coordinador desplega totes les seves habilitats per aconseguir que tots els assistents hi participin i respectin l'ordre de les intervencions.
Consells per a què una reunió sigui eficaç:
- Convocar-la només quan sigui necessari.
- Saber els objectius.
- Establir la durada, data i hora.
- Si hi ha menys distraccions, millor.
- El nombre de participants ha de ser operatiu.
- Prendre notes a mà.
- Posar per escrit les decisions o compromisos adquirits.
Les dinàmiques de grup són tècniques i estratègies que s'utilitzen per dinamitzar les reunions i fomentar-hi la participació:
- Autopresentació: Es demana als assistents que es presentin breument, per tenir una primera presa de contacte ràpida.
- Brainstorming: Un clàssic, on es fa una aportació d'idees durant tot l'espai de temps. Una persona ho anota i després es comenten i estudien una a una.
- Phillips 6/6: Ideal per a grups grans. Es divideixen en 6 persones i tenen 6 minuts per posar-se d'acord sobre un tema. Un actua com a portaveu.
- Role-playing: Participants que dramatitzen una situació amb la feina, que altres analitzaran i comentaran.
- Estudi de casos: Exposició d'un cas per a què els assistents l'analitzin i busquin solucions.
- Mètode Neuland: Utilitza diverses estratègies i recursos, facilita l'ús de les habilitats socials i comunicatives, genera idees, resol conflictes, etc.