Treball: concepte i característiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,81 KB

El treball és el conjunt de tasques i activitats que les persones desenvolupen dins l'empresa, constituint una aportació humana fonamental i un factor productiu essencial.

Característiques

  • Voluntariat: la persona decideix si treballa, on i de quina manera.
  • Per compte d'altri: treballa per una altra persona i rep una recompensa (salari).
  • Remuneració: el treball ha de ser retribuït.
  • Subordinació: dins de la relació laboral, el treball de la persona està subjecte a les decisions de l'empresari.

Marc normatiu laboral

La legislació laboral és el conjunt de lleis i normes legals que determinen l'entorn del treball. Hi ha una jerarquia normativa laboral que inclou la Constitució espanyola, les normes laborals de la UE, les convencions de l'OIT, l'estatut dels treballadors, la llei de llibertat sindical, els convenis col·lectius i el contracte de treball.

Facultats de l'empresari

  • Poder de direcció: organitza la producció i pren les decisions necessàries per al bon funcionament de l'empresa.
  • Poder disciplinari: pot sancionar els treballadors per les faltes comeses dins de la relació laboral.

Representació dels treballadors i dels empresaris

Els sindicats són organitzacions on les persones treballadores s'associen lliurement per defensar els seus drets laborals. A més, hi ha la representació dels treballadors a l'empresa, amb competències bàsiques com rebre informació sobre l'activitat de l'empresa, conèixer els estats financers, vetllar pel compliment de la normativa laboral i representar els treballadors en processos de negociació col·lectiva i resolució de conflictes.

Negociació col·lectiva

És el procés per assolir un acord entre treballadors i empreses sobre les condicions en què es desenvoluparà l'activitat laboral. Aquest acord es reflecteix en el conveni col·lectiu, que pot ser d'empresa o sectorial.

Conflictes laborals

Es produeixen quan l'empresa i els treballadors presenten discrepàncies en algun aspecte de la relació laboral. Aquests conflictes es poden solucionar a través de l'acord, la conciliació, l'arbitratge, la vaga o el tancament patronal.

Contracte de treball

És l'acord on es reflecteixen les voluntats d'una empresa i el treballador, i ha de ser totalment disposat a l'empresa.

Salari

És la totalitat de les percepcions econòmiques dels treballadors per la prestació de serveis, i inclou el salari mínim interprofessional (SMI) i la composició del salari, que pot incloure antiguitat, coneixements especials, penositat, hores extraordinàries, gratificacions extraordinàries, entre altres.

Entradas relacionadas: