A Traxectoria do Teatro Galego: Resistencia, Renovación e Legado Cultural (1936-1970s)
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en español con un tamaño de 3,58 KB
O Teatro Galego na Posguerra e Ditadura (1936-1970s)
En Galiza, o desenvolvemento da Guerra Civil (1936-1939) presenta catro características específicas:
- Non existiu unha fronte bélica no territorio galego.
- A represión desatada polo bando franquista foi planificada e brutal, instaurando un réxime de terror.
- Galiza serviu como despensa de alimentos, roupa, soldados, etc., para a zona franquista, o que agravou a situación de enorme penuria.
- A resistencia popular armada, a "guerrilla", mantívose ata os anos 50.
O Partido Galeguista ficou na clandestinidade. O teatro sufriu aínda máis que os outros xéneros as consecuencias da guerra e a posterior ditadura, ao ser impensable un espectáculo público teatral en galego. A penuria editorial entre 1936 e 1952 acompañouse cunha práctica aniquilación da escena galega, que apenas sobrevive da man dos Coros Populares.
Liñas Temáticas do Teatro Galego a Partir dos Anos 50
A partir dos anos 50, o teatro galego vai desenvolver as seguintes liñas temáticas:
- Teatro costumista ou de comedia urbana.
- Teatro que continúa as tendencias modernizadoras.
- Teatro existencialista.
- Teatro histórico e social crítico (como O incerto señor Don Hamlet, de Cunqueiro, que reflexiona sobre a identidade e a existencia humana).
O Teatro da Xeración dos 50
Desenvolveuse no contexto histórico e cultural da ditadura franquista, no que a representación das súas pezas se fixo practicamente imposible, polo que ficaron na maior parte dos casos como teatro para ler. Destaca a figura de Manuel María, con obras como Barriga verde.
O Teatro Independente e a Mostra de Ribadavia
A partir dos anos 60, rexorden as actividades dramáticas grazas ao asociacionismo cultural e ao Teatro Independente, unha constelación de grupos que traballaron por rescatar o teatro das salas convencionais e comerciais para achegalo ao pobo. En 1973, a Agrupación Cultural Abrente, de Ribadavia, presidida por Ernesto Chao, convocou a Primeira Mostra e o Primeiro Certame Abrente de Teatro Galego. Ribadavia transformouse no punto de encontro para todas as persoas interesadas no mundo teatral galego.
Unha serie de dramaturgos logrou renovar profundamente e consolidar o xénero teatral galego nos anos 70, coñecidos como o Grupo ou Xeración Abrente. As súas achegas foron:
- Impulsaron a profesionalización do sector.
- Crearon un teatro actual.
- Incorporaron aspectos da dramaturxia europea contemporánea e dialogaron cos clásicos universais.
- Conseguiron a normalización lingüística no ámbito teatral.
- Serviron de guía a xeracións posteriores.
Vidal Bolaño: Unha Figura Central na Dramaturxia Galega
Vidal Bolaño fíxoo todo no mundo do teatro: foi actor, director, guionista, escenógrafo, iluminista, investigador, tradutor e fundador das compañías Antroido, Teatro do Estaribel e Teatro do Aquí. Combinou elementos da cultura teatral popular galega, da dramaturxia da vangarda e da linguaxe cinematográfica. A súa obra amosa unha visión amarga e pesimista da vida, sen renunciar á denuncia político-social. O seu teatro coñécese co nome do teatro da derrota e dignidade, pola tipoloxía dos seus personaxes: marxinados, perdedores, antiheroes e fracasados (como en Cochos).