Trastorns del llenguatge en infants: disfèmia, disfàsia i altres
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,8 KB
Disfèmia
Hi ha de tenir certa consciència del domini de mecanismes de correcció lingüística. Tècniques de relaxació difícils d'aplicar a infants.
Mestre EI Treballar actitud grup envers quequeig
Evitar fugida psicològica. Educació respiratòria i relaxació, corporal o rítmica.
Disfàsia
Trastorn general del llenguatge degut a una inadequada adquisició dels mecanismes. Retard del llenguatge recuperable amb reeducació encara que pot suposar un trastorn profund dels mecanismes d'adquisició.
- Simptomes:
- Aparició de les primeres paraules abans dels 3 anys
- Als 5 anys disfàsia en expressió
- Aparició de les primeres combinacions abans dels 4 anys
- Als 6 anys progressa cap a una major normalització
- Compensació del dèficit
- Seqüeles:
- Dislèxia
- Retard escolar
Intervenció
- Tenir clars els objectius, materials i mètodes
- Col·laboració familiar
- Iniciar el més aviat possible en la lectura i escriptura
- Mestres EI Treballar semàntica, morfologia i sintaxi
Trastorns ocasionats per patologies
Sordesa
Perdua total o parcial de la facultat d'escoltar, les possibilitats d'adquisició del llenguatge depenen del moment en què apareix i del grau de pèrdua auditiva.
- Sordesa congènita
- Sordesa adquirida
A partir dels 3 anys desapareixen les adquisicions anteriors i es produeix un deteriorament similar a la sordesa congènita. Entre els 3 i els 6 anys es pot evitar la desintegració amb reeducació. A partir dels 7 anys es pot evitar la desintegració amb la lectura.
Infant tendeix a disminuir els gestos i augmentar la parla (oient), mentre que el sord fa el contrari.
Educació precoç en la construcció del llenguatge durant el període crític (0-3/4 anys) quan la implantació és més fàcil. Objectius:
- L'educació auditiva quasi sempre deixa restes auditives que s'han d'estimular, sinó s'atrofien
- Educació de les vies perceptives per fer educació amb altres mecanismes sensorials per harmonitzar el sistema receptor i evitar desajustos
Mètodes educatius:
- Orals per via auditiva estimulant la producció de paraules
- Gestuals formació a través del llenguatge de signes combinant amb la lectura labial
- Globals combinació del llenguatge oral, signes i dactilològic
Paràlisi cerebral infantil (disartria)
Resultat d'una lesió cerebral en un cervell funcional. Desenvolupament retardat o estancat i degeneració.
Principals dificultats motrius: falta d'experimentació, dependència, trastorns de conducta i adaptació.
Disartria: trastorn de l'expressió verbal causat per una alteració en el control muscular dels mecanismes de la parla - disfuncions motores de la respiració, fonació, articulació...
Tractament per aconseguir parlar de manera més o menys intel·ligible amb una trajectòria en 2 nivells:
- Aconseguir moure el cos relacionat amb la fonació
- Valoració i domini de les activitats vegetatives
Autisme
Trastorn que resideix en l'absència de resposta emocional.
- Falta d'afecte cap a altres
- Desig obsessiu per la invariància d'estímuls
- Atracció per objectes susceptibles de ser manipulats amb moviments fins
- Greus anomalies en el llenguatge
Retard mental
Nivell general de funcionament intel·lectual inferior en 2 desviacions de la mitjana poblacional i comportament adaptatiu amb un dèficit.
Manifestacions: retard psicomotor, pobresa mimica i gestual, vocabulari escàs, aparició de les primeres paraules als 6 anys.
Tractar de delimitar objectius i sequenciar accions.