Trastorns del llenguatge en infants: disfèmia, disfàsia i altres

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,8 KB

Disfèmia

Hi ha de tenir certa consciència del domini de mecanismes de correcció lingüística. Tècniques de relaxació difícils d'aplicar a infants.

Mestre EI Treballar actitud grup envers quequeig

Evitar fugida psicològica. Educació respiratòria i relaxació, corporal o rítmica.

Disfàsia

Trastorn general del llenguatge degut a una inadequada adquisició dels mecanismes. Retard del llenguatge recuperable amb reeducació encara que pot suposar un trastorn profund dels mecanismes d'adquisició.

  • Simptomes:
    • Aparició de les primeres paraules abans dels 3 anys
    • Als 5 anys disfàsia en expressió
    • Aparició de les primeres combinacions abans dels 4 anys
    • Als 6 anys progressa cap a una major normalització
    • Compensació del dèficit
  • Seqüeles:
    • Dislèxia
    • Retard escolar

Intervenció

  • Tenir clars els objectius, materials i mètodes
  • Col·laboració familiar
  • Iniciar el més aviat possible en la lectura i escriptura
  • Mestres EI Treballar semàntica, morfologia i sintaxi

Trastorns ocasionats per patologies

Sordesa

Perdua total o parcial de la facultat d'escoltar, les possibilitats d'adquisició del llenguatge depenen del moment en què apareix i del grau de pèrdua auditiva.

  • Sordesa congènita
  • Sordesa adquirida

A partir dels 3 anys desapareixen les adquisicions anteriors i es produeix un deteriorament similar a la sordesa congènita. Entre els 3 i els 6 anys es pot evitar la desintegració amb reeducació. A partir dels 7 anys es pot evitar la desintegració amb la lectura.

Infant tendeix a disminuir els gestos i augmentar la parla (oient), mentre que el sord fa el contrari.

Educació precoç en la construcció del llenguatge durant el període crític (0-3/4 anys) quan la implantació és més fàcil. Objectius:

  • L'educació auditiva quasi sempre deixa restes auditives que s'han d'estimular, sinó s'atrofien
  • Educació de les vies perceptives per fer educació amb altres mecanismes sensorials per harmonitzar el sistema receptor i evitar desajustos

Mètodes educatius:

  • Orals per via auditiva estimulant la producció de paraules
  • Gestuals formació a través del llenguatge de signes combinant amb la lectura labial
  • Globals combinació del llenguatge oral, signes i dactilològic

Paràlisi cerebral infantil (disartria)

Resultat d'una lesió cerebral en un cervell funcional. Desenvolupament retardat o estancat i degeneració.

Principals dificultats motrius: falta d'experimentació, dependència, trastorns de conducta i adaptació.

Disartria: trastorn de l'expressió verbal causat per una alteració en el control muscular dels mecanismes de la parla - disfuncions motores de la respiració, fonació, articulació...

Tractament per aconseguir parlar de manera més o menys intel·ligible amb una trajectòria en 2 nivells:

  • Aconseguir moure el cos relacionat amb la fonació
  • Valoració i domini de les activitats vegetatives

Autisme

Trastorn que resideix en l'absència de resposta emocional.

  • Falta d'afecte cap a altres
  • Desig obsessiu per la invariància d'estímuls
  • Atracció per objectes susceptibles de ser manipulats amb moviments fins
  • Greus anomalies en el llenguatge

Retard mental

Nivell general de funcionament intel·lectual inferior en 2 desviacions de la mitjana poblacional i comportament adaptatiu amb un dèficit.

Manifestacions: retard psicomotor, pobresa mimica i gestual, vocabulari escàs, aparició de les primeres paraules als 6 anys.

Tractar de delimitar objectius i sequenciar accions.

Entradas relacionadas: