Trastorns del Llenguatge: Dislàlia, Disfèmia i Disfàsia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,16 KB

Trastorns del Llenguatge Infantil

Dislàlia: Trastorn d'Articulació

És un trastorn de l'articulació dels fonemes, ja sigui per absència o alteració d'alguns sons concrets, o per la substitució d'uns per uns altres.

Resulta difícil de diagnosticar abans dels sis anys.

Disfèmia o Tartamudesa

La disfèmia o tartamudesa és un trastorn en la fluïdesa de la parla que es caracteritza per una expressió verbal interrompuda en el ritme, d'una manera més o menys brusca.

Categories de Disfluència i Risc

  • Nenes i nens amb disfluència verbal normal (disfèmia fisiològica).
  • Nenes i nens amb risc de desenvolupar un trastorn disfèmic.
  • Nenes i nens amb una clara simptomatologia de tartamudesa.

Si ho determina el diagnòstic, cal un programa de reeducació.

Relació amb l'Infant amb Disfèmia

  • Evitar situacions de tensió en els moments d'interacció.
  • No fer observacions sobre la seva manera de parlar, censurar-lo o ridiculitzar-lo.
  • Donar-li el temps que necessita perquè acabi les frases, sense interrompre’l.
  • Només interrompre’l quan sigui estrictament necessari i fer-ho adequadament.
  • Donar-li conversa i animar-lo a parlar.

Actuacions a l'Aula

  • Afavorir una actitud d'integració del grup cap a la tartamudesa.
  • Potenciar una educació d'hàbits respiratoris saludables.
  • Afavorir l'hàbit de la relaxació, mitjançant l'educació corporal.
  • Potenciar el treball d’activitats rítmiques i musicals.

Disfàsia: Trastorn Generalitzat del Llenguatge

La disfàsia és un trastorn generalitzat de la llengua a causa d'una adquisició inadequada dels seus mecanismes.

Graus de Disfàsia

  • Existeixen diferents graus de disfàsia: des de lleu a greu.
  • El més greu és l'afàsia congènita o absència de llenguatge.
  • Segons cada cas:
    • Pot ser un retard del llenguatge recuperable amb la reeducació adequada.
    • Pot ser un trastorn profund.

Símptomes i Diagnòstic de la Disfàsia

  • Retard en l'aparició de les primeres paraules:
    • Aparició de les primeres paraules després dels 3 anys.
    • Aparició de les primeres combinacions després dels 4 anys.
  • Persistència d'un llenguatge esquemàtic més enllà dels 6 anys.
  • Vocabulari reduït, llenguatge telegràfic i completament agramatical.
  • Superproducció gestual i una mímica exagerada.
  • Aquestes dificultats es manifestaran a nivell d'escriptura i de lectura.
  • Seqüeles: retard escolar i, en molts casos, dislèxia.

Reeducació i Estratègies d'Intervenció

  • Objectiu: assoliment màxim del llenguatge que sigui possible adquirir.
  • Iniciar el més aviat possible l'aprenentatge de la lectura i, també, de l'escriptura. Això és especialment rellevant en casos de:
    • Discapacitat auditiva severa
    • Paràlisi cerebral infantil
    • Trastorns de l'espectre autista (TEA)
    • Discapacitat intel·lectual

Entradas relacionadas: