Trastorns del Llenguatge: Dislàlia, Disfèmia i Disfàsia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,16 KB
Trastorns del Llenguatge Infantil
Dislàlia: Trastorn d'Articulació
És un trastorn de l'articulació dels fonemes, ja sigui per absència o alteració d'alguns sons concrets, o per la substitució d'uns per uns altres.
Resulta difícil de diagnosticar abans dels sis anys.
Disfèmia o Tartamudesa
La disfèmia o tartamudesa és un trastorn en la fluïdesa de la parla que es caracteritza per una expressió verbal interrompuda en el ritme, d'una manera més o menys brusca.
Categories de Disfluència i Risc
- Nenes i nens amb disfluència verbal normal (disfèmia fisiològica).
- Nenes i nens amb risc de desenvolupar un trastorn disfèmic.
- Nenes i nens amb una clara simptomatologia de tartamudesa.
Si ho determina el diagnòstic, cal un programa de reeducació.
Relació amb l'Infant amb Disfèmia
- Evitar situacions de tensió en els moments d'interacció.
- No fer observacions sobre la seva manera de parlar, censurar-lo o ridiculitzar-lo.
- Donar-li el temps que necessita perquè acabi les frases, sense interrompre’l.
- Només interrompre’l quan sigui estrictament necessari i fer-ho adequadament.
- Donar-li conversa i animar-lo a parlar.
Actuacions a l'Aula
- Afavorir una actitud d'integració del grup cap a la tartamudesa.
- Potenciar una educació d'hàbits respiratoris saludables.
- Afavorir l'hàbit de la relaxació, mitjançant l'educació corporal.
- Potenciar el treball d’activitats rítmiques i musicals.
Disfàsia: Trastorn Generalitzat del Llenguatge
La disfàsia és un trastorn generalitzat de la llengua a causa d'una adquisició inadequada dels seus mecanismes.
Graus de Disfàsia
- Existeixen diferents graus de disfàsia: des de lleu a greu.
- El més greu és l'afàsia congènita o absència de llenguatge.
- Segons cada cas:
- Pot ser un retard del llenguatge recuperable amb la reeducació adequada.
- Pot ser un trastorn profund.
Símptomes i Diagnòstic de la Disfàsia
- Retard en l'aparició de les primeres paraules:
- Aparició de les primeres paraules després dels 3 anys.
- Aparició de les primeres combinacions després dels 4 anys.
- Persistència d'un llenguatge esquemàtic més enllà dels 6 anys.
- Vocabulari reduït, llenguatge telegràfic i completament agramatical.
- Superproducció gestual i una mímica exagerada.
- Aquestes dificultats es manifestaran a nivell d'escriptura i de lectura.
- Seqüeles: retard escolar i, en molts casos, dislèxia.
Reeducació i Estratègies d'Intervenció
- Objectiu: assoliment màxim del llenguatge que sigui possible adquirir.
- Iniciar el més aviat possible l'aprenentatge de la lectura i, també, de l'escriptura. Això és especialment rellevant en casos de:
- Discapacitat auditiva severa
- Paràlisi cerebral infantil
- Trastorns de l'espectre autista (TEA)
- Discapacitat intel·lectual