Trastorn Espectre Autista (TEA): Guia Completa d'Intervenció Educativa i Sensorial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,04 KB

Trastorn de l'Espectre Autista (TEA): Comprensió i Intervenció

El Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) es caracteritza per dificultats en la comunicació, en la comprensió de les relacions socials i en l'enteniment de les emocions i sentiments propis i dels altres (empatia).

Dificultats en la Comunicació i Interacció Social

L'acció educativa amb infants amb TEA té l'objectiu de facilitar la comunicació, construir la confiança i promoure el vincle afectiu. Algunes estratègies inclouen:

  • Activitats simbòliques i d'imitació entre l'educadora i l'infant.
  • Visualització d'imatges facials amb diferents expressions.

Dificultats en la Percepció Sensorial

Els infants amb TEA poden presentar dificultats neurològiques en la percepció sensorial dels estímuls externs.

Entorn Estable i Acollidor

En l'acció educativa, es facilitarà un entorn estable i acollidor, adaptat als seus problemes de percepció. Per exemple, en un infant amb molèsties auditives, s'aïllarà l'aula. Alhora, es duen a terme activitats de dessensibilització cognitiva i conductual per tal d'anar millorant les dificultats.

Tipus de Percepció Sensorial en TEA

A continuació, es detallen diferents aspectes de la percepció sensorial en el TEA:

  1. Repàs de la Definició de Percepció Sensorial

    La percepció sensorial és el procés mitjançant el qual el cervell interpreta la informació rebuda a través dels sentits.

  2. Hipersensibilitat Sensorial (Excés de Sensibilitat)

    Es refereix a un excés de sensibilitat davant estímuls que els produeixen molèstia i dolor.

  3. Hiposensibilitat Sensorial (Poca Sensibilitat)

    Es caracteritza per una poca sensibilitat davant un estímul, amb fixació desproporcionada i un llindar del dolor disfuncional.

  4. Inconsistència de la Percepció

    La percepció pot ser inconsistent, variant en la seva intensitat o qualitat.

  5. Percepció Fragmentada

    Consisteix en processar la informació per parts sense tenir en compte el "tot" d'un objecte, imatge o persona. Quan un infant amb autisme percep les coses per parts, necessita temps per adaptar-se als diferents entorns, ja que no se sent segur.

    Símptomes de Percepció Fragmentada

    Una persona pot presentar percepció fragmentada si mostra els següents símptomes:

    • Es perd amb facilitat.
    • No reconeix persones en les fotografies o que canvien molt de roba; fins i tot familiars.
    • Escolten paraules aïllades i no les frases completes.
    • Es mostren confosos amb el menjar que normalment els agrada.

Poc Control Emocional

El poc control emocional sorgeix sobretot en situacions de sobrecàrrega d'informació i els provoca una sobreexcitació nerviosa.

Manifestacions del Descontrol Emocional

Algunes manifestacions inclouen:

  • Por a les altures, escales, ascensors, ciutats, etc.
  • Es mostra espantadís si algú s’apropa.
  • Problemes de pronunciació.
  • Es dona cops als ulls, nas o orelles.
  • Moviments repetitius de la mà, cap o cos.

Intervenció Educativa Específica

Intervenció per Hipersensibilitat Visual

Quan un infant presenta hipersensibilitat visual, la intervenció educativa específica pot incloure:

  • No utilitzar llums fluorescents.
  • Utilitzar llanternes en llocs foscos.
  • Utilitzar ulleres de colors.
  • Utilitzar bombetes de baix voltatge.

Teràpia d'Integració Auditiva o Sensibilització Cognitiva

En què Consisteix la Teràpia Auditiva?

Des d'un estat de relaxació de l'infant (mitjançant massatge, afecte, estiraments, peluixos), es donen estímuls sonors agradables per familiaritzar-lo amb la sensibilització auditiva.

Per exemple, se li projectaran els sorolls típics del carrer (soroll de moto, clàxon, etc.) perquè s'hi acostumi, relacionant àudio i imatge. Exposant-lo a diferents estímuls auditius, a poc a poc aquests sons seran agradables per a l'infant i anirà perdent aquesta por.

"Atenció Túnel" o Rituals d'Evasió

Què són els Rituals d'Evasió?

La immaduresa neurològica els provoca una percepció caòtica i hostil del món. Reben tots els estímuls sense capacitat per a seleccionar els més importants.

Finalitat dels Rituals d'Evasió

Per allunyar-se del caos, procuren desconnectar i s'evadeixen mitjançant accions sensorials repetitives, cercant un plaer sensorial. Alguns exemples són:

  • Esmicolar paperets (audició).
  • Tocar i escoltar el pas de la sorra per les mans.

Intervenció Educativa Adequada

Com a educadors/es, hem de procurar fer sortir l'infant del seu ensimismament continuat per obrir-se a la comunicació i a la interacció personal, mitjançant:

  • El vincle afectiu.
  • Les activitats d'estimulació multisensorial.
  • La psicomotricitat.
  • El treball en equip.

Entradas relacionadas: