Trastorn Espectre Autista (TEA): Guia Completa d'Intervenció Educativa i Sensorial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,04 KB
Trastorn de l'Espectre Autista (TEA): Comprensió i Intervenció
El Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) es caracteritza per dificultats en la comunicació, en la comprensió de les relacions socials i en l'enteniment de les emocions i sentiments propis i dels altres (empatia).
Dificultats en la Comunicació i Interacció Social
L'acció educativa amb infants amb TEA té l'objectiu de facilitar la comunicació, construir la confiança i promoure el vincle afectiu. Algunes estratègies inclouen:
- Activitats simbòliques i d'imitació entre l'educadora i l'infant.
- Visualització d'imatges facials amb diferents expressions.
Dificultats en la Percepció Sensorial
Els infants amb TEA poden presentar dificultats neurològiques en la percepció sensorial dels estímuls externs.
Entorn Estable i Acollidor
En l'acció educativa, es facilitarà un entorn estable i acollidor, adaptat als seus problemes de percepció. Per exemple, en un infant amb molèsties auditives, s'aïllarà l'aula. Alhora, es duen a terme activitats de dessensibilització cognitiva i conductual per tal d'anar millorant les dificultats.
Tipus de Percepció Sensorial en TEA
A continuació, es detallen diferents aspectes de la percepció sensorial en el TEA:
Repàs de la Definició de Percepció Sensorial
La percepció sensorial és el procés mitjançant el qual el cervell interpreta la informació rebuda a través dels sentits.
Hipersensibilitat Sensorial (Excés de Sensibilitat)
Es refereix a un excés de sensibilitat davant estímuls que els produeixen molèstia i dolor.
Hiposensibilitat Sensorial (Poca Sensibilitat)
Es caracteritza per una poca sensibilitat davant un estímul, amb fixació desproporcionada i un llindar del dolor disfuncional.
Inconsistència de la Percepció
La percepció pot ser inconsistent, variant en la seva intensitat o qualitat.
Percepció Fragmentada
Consisteix en processar la informació per parts sense tenir en compte el "tot" d'un objecte, imatge o persona. Quan un infant amb autisme percep les coses per parts, necessita temps per adaptar-se als diferents entorns, ja que no se sent segur.
Símptomes de Percepció Fragmentada
Una persona pot presentar percepció fragmentada si mostra els següents símptomes:
- Es perd amb facilitat.
- No reconeix persones en les fotografies o que canvien molt de roba; fins i tot familiars.
- Escolten paraules aïllades i no les frases completes.
- Es mostren confosos amb el menjar que normalment els agrada.
Poc Control Emocional
El poc control emocional sorgeix sobretot en situacions de sobrecàrrega d'informació i els provoca una sobreexcitació nerviosa.
Manifestacions del Descontrol Emocional
Algunes manifestacions inclouen:
- Por a les altures, escales, ascensors, ciutats, etc.
- Es mostra espantadís si algú s’apropa.
- Problemes de pronunciació.
- Es dona cops als ulls, nas o orelles.
- Moviments repetitius de la mà, cap o cos.
Intervenció Educativa Específica
Intervenció per Hipersensibilitat Visual
Quan un infant presenta hipersensibilitat visual, la intervenció educativa específica pot incloure:
- No utilitzar llums fluorescents.
- Utilitzar llanternes en llocs foscos.
- Utilitzar ulleres de colors.
- Utilitzar bombetes de baix voltatge.
Teràpia d'Integració Auditiva o Sensibilització Cognitiva
En què Consisteix la Teràpia Auditiva?
Des d'un estat de relaxació de l'infant (mitjançant massatge, afecte, estiraments, peluixos), es donen estímuls sonors agradables per familiaritzar-lo amb la sensibilització auditiva.
Per exemple, se li projectaran els sorolls típics del carrer (soroll de moto, clàxon, etc.) perquè s'hi acostumi, relacionant àudio i imatge. Exposant-lo a diferents estímuls auditius, a poc a poc aquests sons seran agradables per a l'infant i anirà perdent aquesta por.
"Atenció Túnel" o Rituals d'Evasió
Què són els Rituals d'Evasió?
La immaduresa neurològica els provoca una percepció caòtica i hostil del món. Reben tots els estímuls sense capacitat per a seleccionar els més importants.
Finalitat dels Rituals d'Evasió
Per allunyar-se del caos, procuren desconnectar i s'evadeixen mitjançant accions sensorials repetitives, cercant un plaer sensorial. Alguns exemples són:
- Esmicolar paperets (audició).
- Tocar i escoltar el pas de la sorra per les mans.
Intervenció Educativa Adequada
Com a educadors/es, hem de procurar fer sortir l'infant del seu ensimismament continuat per obrir-se a la comunicació i a la interacció personal, mitjançant:
- El vincle afectiu.
- Les activitats d'estimulació multisensorial.
- La psicomotricitat.
- El treball en equip.