Transport Terrestre: Avantatges, Inconvenients i Característiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,12 KB
Avantatges i inconvenients del transport per carretera. Esmenteu-los i poseu exemples.
AVANTATGES
Penetració: és l'únic mitjà de transport capaç de realitzar el servei porta a porta per si sol i sense dependre de cap altre.
Flexibilitat: els vehicles de carretera tenen capacitat per transportar des de paquets petits fins a grans volums.
Rapidesa: encara que tècnicament no es pot dir que el transport per carretera sigui el més ràpid, la facilitat de càrrega i descàrrega, la llibertat d'organització d'horaris i la velocitat fan que sigui molt adequat per a enviaments urgents.
Facilitat de coordinació amb altres mitjans: la seva facilitat d'accés als diferents nusos de transport (port, aeroport, terminal ferroviari) facilita el transbordament de la mercaderia.
INCONVENIENTS
Contaminació: es tracta d'un mitjà molt contaminant (emissions i residus).
Infraestructures: les carreteres i autopistes per on es circula necessiten un manteniment constant i es troben sotmeses a restriccions de trànsit.
Sinistralitat: hi ha un alt volum d'accidents en relació amb les tones transportades per quilòmetres realitzats
Avantatges i inconvenients del transport ferroviari. Esmenteu-los i poseu exemples.
AVANTATGES
Contaminació: és poc contaminant en relació amb la quantitat de càrrega que pot portar.
Sinistralitat: té una taxa de sinistralitat baixa, és un transport amb poca accidentalitat.
Càrrega: admet una bona capacitat de càrrega, ja que els trens poden disposar de múltiples vagons que equivalen a molts camions i, en conseqüència, hi ha una reducció de costos.
INCONVENIENTS
Infraestructures: necessita elevades inversions en infraestructures: ponts, talussos, moviments de terres, túnels.
Trànsit: el temps de trànsit és relativament alt. La complexitat del transport ferroviari (temps d'espera en el canvi de vies, limitacions del nombre de vies, etc.) fa que un trajecte de transport de mercaderies duri bastant més temps que un transport per carretera. El circuit ferroviari és limitat: el tren no arriba a tot arreu i moltes vegades hi ha únicament una via.
Distribució: no està adaptat per a distàncies curtes. No totes les estacions tenen les infraestructures de càrrega i descàrrega. A més, tot el procés de càrrega i descàrrega és lent. Per a distàncies curtes no té sentit.
Tipologia i característiques tècniques del vehicles de transport per carretera.
El transport per carretera és aquell desplaçament realitzat en una carretera oberta al públic amb un vehicle, ja sigui amb motor (combustió o elèctric) o sense, on s'inclouen les bicicletes o ciclomotors, camions, furgonetes, remolcs o semiremolcs, o bé vehicles agrícoles com els tractors. El transport per carretera, de mercaderies o persones, conviu amb els altres usuaris de la via. Per poder circular, aquests vehicles han de complir una sèrie de limitacions en relació amb les dimensions i les càrregues.
Documents utilitzats en transport per carretera. Quants n'hi ha i per què serveixen.
- Cuaderno TIR: se recull la relació de mercaderia que viatja en el vehicle. El Cuaderno TIR viatja amb la mercaderia i és diligenciat en les aduanes de sortida, de pas i de arribada, conforme no hi ha irregularitats en el transport.
- Certificado de Agreement TIR: expedida per la Direcció General d'Aduanes i Impostos Especials, que declara l'aptitud d'un vehicle per efectuar transport internacional de mercaderies en règim TIR
- Certificado de recepción: justificant conforme el carregador ha entregat mercaderia en els magatzems del transportista internacional, perd el seu sentit en quant el carregador rep del transportista internacional el seu exemplar del CMR.
- El document CMR: carta de porte que recull les condicions de transport i responsabilitats. Amb el document CMR es confirma que el transportista ha rebut la mercaderia i que s'ha subscrit un contracte entre l'empresa contractant del transport i el transportista. El CMR no és un document de títol, no dóna al seu titular ni a l'empresa de transport el dret de propietat dels béns transportats
Pes, longitud, amplada i alçada dels vehicles de transport per carretera i classificació dels vehicles en funció d'aquests paràmetres.
Les dimensions màximes dels vehicles, incloent-hi la seva càrrega, així com el pes màxim que poden tenir, estan limitades per les normatives legals que cada país estableix dins del marc que prèviament ha fixat la UE mitjançant les seves directives. Si un vehicle excedeix aquests límits, haurà de circular emparat amb una autorització especial i específica.
Els elements del transport ferroviari: quins són, per què serveixen i quines empreses els gestionen.
Els elements del transport ferroviari són aquells que permeten el desplaçament de trens sobre una via fèrria, així com la seva gestió, regulació i seguretat. Els elements principals del transport ferroviari són:
- La via fèrria: és el conjunt de rails, travesses, balast, agulles i senyals que conformen el camí per on circulen els trens. La via fèrria pot ser de diferents tipus, segons la seva amplada, electrificació, velocitat, etc. La via fèrria es gestiona per les administracions públiques o per empreses concessionàries, com ara Adif a Espanya o SNCF Réseau a França.
- El material rodant: és el conjunt de vehicles que es mouen sobre la via fèrria, com ara locomotores, vagons, cotxes, automotors, etc. El material rodant pot ser de diferents tipus, segons la seva funció, potència, capacitat, etc. El material rodant es gestiona per les empreses operadores de transport ferroviari, com ara Renfe a Espanya o SNCF a França.
- Les estacions: són els llocs on els trens s'aturen per permetre l'entrada i sortida de viatgers o mercaderies, així com per realitzar operacions de manteniment, neteja, avituallament, etc. Les estacions poden ser de diferents tipus, segons la seva grandària, serveis, ubicació, etc. Les estacions es gestionen per les administracions públiques o per empreses concessionàries, com ara Adif a Espanya o SNCF Gares & Connexions a França.
- El sistema de senyalització i comunicacions: és el conjunt de dispositius i equips que permeten regular el trànsit dels trens sobre la via fèrria, així com transmetre informació i ordres entre els agents implicats en el transport ferroviari, com ara els maquinistes, els controladors, els interventors, els viatgers, etc.
Organismes i entitats relacionats amb el transport terrestre: quins són i quines són les seves competències.
Els organismes i entitats relacionats amb el transport terrestre són aquells que tenen competències o funcions en l'àmbit del transport públic de viatgers o de mercaderies per carretera o per ferrocarril. Alguns d'aquests organismes i entitats són: -El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana: és el departament del Govern d'Espanya que té com a objectiu la proposta i execució de la política del Govern en els àmbits de les infraestructures de transport terrestre, aeri i marítim de competència estatal, així com de la planificació i programació de les inversions relatives a les infraestructures d'aquests serveis1. - El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya: és el departament de la Generalitat de Catalunya que té com a objectiu la proposta i execució de la política del Govern en els àmbits de la política i planificació territorial, urbanisme, polítiques de sòl, obres públiques, infraestructures, transport, mobilitat, habitatge, medi ambient i canvi climàtic2. - La Unió Europea: és l'organització supranacional que agrupa 27 estats membres i que té com a objectiu garantir la circulació uniforme, eficaç, segura i lliure de persones i béns a la UE a través de xarxes integrades amb tots els mitjans de transport, així com fer front a problemes com el canvi climàtic, els drets dels passatgers, els combustibles nets i la reducció de la burocràcia relacionada amb les duanes als ports3. - El Consorci Regional de Transports de Catalunya: és l'entitat pública que té com a objectiu la planificació, coordinació i gestió dels serveis de transport públic de viatgers per carretera i per ferrocarril a Catalunya, així com la definició i aplicació de les tarifes integrades i dels sistemes de pagament i informació als usuaris. - L'Associació de Transport Internacional per Carretera (ASTIC): és l'entitat que representa i defensa els interessos dels empresaris de transport internacional per carretera a Espanya, així com que ofereix serveis i assessorament als seus associats en matèria de normativa, fiscalitat, seguretat, formació, etc. - La Federació Catalana d'Empreses de Transport de Viatgers (FETRAVI): és l'entitat que representa i defensa els interessos dels empresaris de transport de viatgers per carretera a Catalunya