Transport a Espanya: Funcions, Problemàtiques i Mitjans
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB
Transport a Espanya: Funcions, Problemàtiques i Mitjans
1. Funcions del Transport
Les infraestructures són necessàries per a la circulació dels mitjans de transport. Els transports tenen tres funcions principals:
- Responen a la necessitat o desig de desplaçament de les persones, la qual cosa ocasiona una gran intensitat de circulació. La mobilitat obligada crea greus problemes, sobretot en les hores punta.
- Satisfan les necessitats econòmiques, ja que posen en contacte la producció amb el mercat.
- Contribueixen a integrar els diferents grups socials i a la difusió d’idees, tècniques i cultures. La televisió o Internet, per exemple, han suposat una revolució en aquest sentit.
2. Problemàtiques Ambientals del Transport
El transport és el principal sector consumidor d’energia final a Espanya i supera la mitjana europea, igual que les emissions de gasos contaminants. La carretera és la gran responsable del consum energètic del transport i de les seves emissions, seguida pel transport marítim i l’aeri. Per a desenvolupar tots els mitjans de transport de manera més sostenible, s’opta per la intermodalitat.
Mitjans de Transport a Espanya
1. Transport Terrestre
a. Xarxa de Carreteres
La xarxa de carreteres és un element fonamental de l’organització de l’espai i de l’economia, però ha generat diverses conseqüències:
- Alta congestió de circulació, sobretot en les zones més poblades.
- Demanda constant de noves vies.
- Gran impacte ambiental, tant acústic com de contaminació atmosfèrica.
Aquesta xarxa ha estat tradicionalment radial per permetre una connexió fàcil de la perifèria amb Madrid.
La Xarxa d’Alta Capacitat canalitza itineraris d’interès general i connecta fluxos de tràfic interregionals i internacionals, comunicant capitals. No obstant això, hi ha parts interiors amb poc trànsit i àrees amb una sobrecàrrega enorme.
b. Xarxa Ferroviària
La xarxa ferroviària no és tan radial com la de carreteres. El 1941 es van crear la majoria d’empreses ferroviàries, però la xarxa espanyola presenta problemes:
- L’amplada de la via és més ampla que l'estàndard europeu, la qual cosa obliga a fer transbords costosos a les fronteres.
- Molts trams són de via única.
- A causa del mal estat i la poca demanda de passatgers, hi ha trams antics infrautilitzats.
2. Transport Aeri
Els avions són un mitjà de transport en gran expansió, sobretot després de l’aparició de les companyies de low cost, però necessiten unes instal·lacions adequades. Bàsicament ha estat un transport de passatgers, però actualment creix el transport de mercaderies. Són freqüents les fusions o compres de línies aèries, i s’han construït companyies molt poderoses.
La Xarxa d’Aeroports espanyola: la construcció d’aeroports ha incrementat el turisme. L’aeroport de Madrid és molt important perquè comunica amb tots els aeroports regionals i actua com a hub (centre de connexions per a vols directes cap a aeroports nacionals i continentals).
3. Transport Marítim
El transport marítim és rendible per desplaçar grans volums de càrrega a llarga distància. Les empreses marítimes han d’utilitzar grans vaixells per augmentar la rendibilitat, i això condiciona les infraestructures. Es creen zones d’activitat logística on s’emmagatzemen i redistribueixen els contenidors.
El Model Portuari Espanyol: l’obertura de mercats emergents més llunyans fa que el mode marítim sigui l’única opció fiable. El volum més important correspon als líquids a doll (productes petroliers en ports propers a refineries), i els segueixen:
- Sòlids a granel (carbó, minerals...).
- Mercaderia general (automòbils, fruites...).
- Contenidors.