Transport, Comunicació i Comerç: Anàlisi Estratègica a Europa, Espanya i Catalunya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,54 KB
Política Europea del Transport
Objectius Clau de la Política Europea de Transport
- Equilibrar els diversos sistemes de transport.
- Garantir una circulació viària més segura.
- Millorar la congestió del trànsit i reduir els efectes mediambientals.
Projectes Prioritaris d'Interès Europeu que Afecten Espanya
- Eix ferroviari d'alta velocitat del sud-oest d'Europa.
- Eix multimodal Portugal-Espanya amb la resta d'Europa.
- Eix ferroviari de mercaderies Sines-Madrid-París.
- Interoperabilitat de la xarxa ferroviària d'alta velocitat de la Península Ibèrica.
Transport Intermodal i Autopistes del Mar
La Unió Europea (UE) impulsa l'extensió del sistema intermodal, que requereix la millora de les infraestructures i un sistema d'informació eficient.
Les Autopistes del Mar
Aquest concepte implica l'embarcament de camions amb la seva càrrega per realitzar un trajecte per mar.
- Espanya:
- Forma part de l'autopista del mar d'Europa Occidental.
- Forma part de l'autopista d'Europa del Sud-est.
Política Espanyola del Transport
Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport (2005)
Aquest pla es va centrar en els següents pilars:
- Mobilitat sostenible.
- Accessibilitat equitativa.
- Intermodalitat.
Mitjans de Comunicació
Gran Influència Social dels Mitjans
Els mitjans de comunicació exerceixen una gran influència en diversos aspectes socials:
- Conducta.
- Valors socials.
- Preferències de consum.
Podem distingir entre:
- Mitjans tradicionals: Premsa, ràdio, cinema i televisió.
- Revolució digital: Tecnologies de la informació.
Comunicació i Publicitat
Desenvolupament de les Agències de Mitjans
Les agències de mitjans han evolucionat significativament, realitzant tasques com:
- Estudis de mercat exhaustius.
- Definició d'estratègies i selecció del mitjà de comunicació adequat.
- Creació d'espot publicitari i posterior seguiment de la campanya.
Comerç Interior i Exterior a Catalunya
L'activitat comercial a Catalunya es concentra principalment en el mercat intern (Catalunya i Espanya), amb una presència creixent a Europa i la resta del món.
- S'ha observat un lleuger descens a causa de la crisi econòmica.
- El sector exterior té un pes significatiu en el conjunt de l'Estat.
- Les exportacions principals són els béns intermedis.
Transports a Catalunya
Transport Terrestre a Catalunya
- Carreteres catalanes: S'ha impulsat la construcció d'eixos transversals.
- Transport públic: S'han implementat millores en l'àmbit ferroviari, incloent serveis de rodalies i el tren d'alta velocitat (eix BCN-Tarragona-Lleida amb connexió a Saragossa i Madrid).
Transport Marítim a Catalunya
Ports que depenen de l'Estat
- Port de Barcelona (20 km de línia d'aigua): És un port molt complex, amb zones dedicades a:
- Creuers i línies regulars de passatge.
- Contenidors.
- Automòbils.
- Magatzems especialitzats (fruites, cacau i cafè, minerals no ferrosos).
- Instal·lacions frigorífiques.
- Càrregues líquides a doll i sòlids a granel.
- Port de Tarragona (11,5 km de línia d'aigua): Especialitzat en:
- Hidrocarburs, productes químics i matèries primeres.
- Transport de contenidors.
- En un futur, creuers turístics.
Ports que depenen de la Generalitat de Catalunya
Aquests ports han millorat les seves instal·lacions:
- Port de Palamós (mercaderies i passatgers).
- Port de Vilanova i la Geltrú.
- Port de Sant Carles de la Ràpita.
Transport Aeri a Catalunya
Aeroports gestionats per AENA
- Aeroport del Prat de Llobregat: El segon aeroport més important de l'Estat.
- Aeroport de Girona-Costa Brava: Orientat principalment al turisme.
- Aeroport de Reus: Utilitzat per vols xàrter, activitat privada i de lleure.
- Aeroport de Sabadell: Destinat a urgències, escola de pilots i vols d'aerotaxis.
Aeroports no gestionats per AENA
- Aeroport de Lleida-Alguaire.