Tràmits per a la constitució d'una empresa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 104,19 KB

Tràmits per a la constitució d'una empresa

Tràmits per a la constitució d'una empresa: Sense els tràmits administratius que ha de realitzar tota empresa per adquirir personalitat jurídica. És a dir, aquests tràmits no seran necessaris per les formes jurídiques amb personalitat física, com per exemple, l'empresari individual, la Societat Civil Privada, etc. B. Sol·licitar la Certificació de Negativa del nom o raó social L'objectiu és obtenir un certificat acreditatiu que no existeix cap altra societat amb el mateix nom de la que es pretén constituir. La reserva de la denominació es manté durant un període de sis mesos i el certificat caduca al cap de tres mesos sense haver fet l'escriptura pública. On: - Presencialment al Registre Mercantil Central. - Per correu ordinari enviat al Registre Mercantil Central. - Per via telemàtica a través de la web (www.rmc.es). QUAN? Abans de l'atorgament de l'escriptura pública. Què necessito? - Impres oficial normalitzat complimentat. - Omplir les dades a la pàgina web del Registre Mercantil Central. D. Sol·licitud de qualificació dels Estatuts (Societats Laborals i Societats Cooperatives) És un tràmit voluntari, però molt aconsellable, ja que serveix per comprovar que el projecte d'estatuts s'adapta a la legislació vigent de les Societats Laborals o de les Cooperatives, és a dir, que la societat compleix els requisits per poder ser qualificada Societat Laboral o Cooperativa. F. Sol·licitar el Número d'Identificació Fiscal (NIF) de l'empresa. El NIF permet identificar la societat a efectes fiscals. El NIF provisional : serà assignat per la Delegació o Administració de la AEAT competent en el plazo màxim de 10 dies. La tarjeta del NIF se enviarà per correu ordinari al domicili fiscalde la entitat, salvo que consti un domicili a efectes de notificacions. FEDERATARIS I REGISTRES PÚBLICS. Un fedatari públic és un professional jurídic del qual emanen documents públics, és a dir, documents en els quals es dóna fe de certs fets: via judicial, notarial, o mercantil per legalitzar actes, acords, contractes. Són fedataris públics els notaris, els secretaris judicials, els agents de canvi i borsa actualment Cuerpo de Corredores de Comercio Colegiados i, els registradors de la propietat i mercantils, altres funcionaris públics que tenen atribuïda aquesta potestat, en el seu àmbit específic.

Tenen la missió d'assessorar els ciutadans i empreses i l'Administració

Aconsellar els mitjans jurídics més adequats per a l'assoliment de les finalitats lícites que es proposen aconseguir..

En el nostre sistema legal, pel que fa a la documentació, existeixen diferències entre els documents públics i privats. El document públic té una sèrie de garanties que fan que tingui més força, és a dir, augmenta la seguretat jurídica:

  • En alguns casos, el document públic establirà una presumpció que només podrà ser desmuntada en un judici o permetrà l'accés a determinades institucions, com el Registre de la Propietat, o certs tipus de procediments judicials.
  • En altres casos, té naturalesa constitutiva, és a dir, aquest acte només es pot fer per escrit públic (per exemple, una hipoteca, una expropiació, etc.).


El notari té la facultat d'autoritzar i emetre documents públics, però no és l'únic fedatari públic. Pensem que són documents públics les resolucions judicials (el fedatari seria el Secretari Judicial) o les resolucions de l'Administració Pública (per exemple, les emeses per un secretari de l'ajuntament o per un interventor). El document característic que emet el notari és l'escriptura pública. Aquesta escriptura queda recollida en el protocol (arxiu) de cada notari, emetent, o bé còpies autoritzades (les que porten cartonet i que despleguen tots els seus efectes), o còpies simples (fotocòpies amb un segell, d'efectes més limitats). En cas de constituir una societat, el contingut de l'escriptura s'haurà d'ajustar a la normativa que regula la societat que es vol constituir. A més, haurà d'incloure els Estatuts. EL REGISTRE MERCANTIL. El Registre Mercantil és aquell en el qual s'hi inscriuen els fets i actes relatius als empresaris individuals i a les societats mercantils, amb la finalitat de donar publicitat aquests de manera que puguin ser coneguts per les persones que contractin Es publiquen en el Butlletí del Registre Mercantil (BORME) Els augments i reduccions de capital social.-Les fusions, escissions i absorcions de societats.-Les dissolucions i liquidacions de les societats.-Els nomenaments i cessaments de càrrecs.-Els poders.-Els concursos de creditors.-La legalització dels llibres dels empresaris.-El nomenament d'experts independents i d'auditors de comptes.-El dipòsit i publicitat dels documents comptables. DOCUMENTS BÀSICS DE LES SOCIETATS:

Els gestors de les societats han de conèixer, elaborar i presentar uns documents privats, que es poden elevar a públics. Els documents més importants en la gestió de les societats mercantilssón les escriptures, els estatuts i les actes (tot i que n'hi ha d'altres d'interès, com les autoritzacions, avisos i anuncis, butlletins, convocatòries, memòries, notes internes o sol·licituds).Les escriptures són els documents que pot utilitzar l'empresa com a mitjà de comunicació interna o externa, en els quals es recullen declaracions de voluntat, actes jurídics que impliquin prestació de consentiment i contractes de tota classe. L'escriptura de constitució de la societat és el contracte de constitució de la societat mercantil. Aquesta documentació és el primer graó en la creació d'una societat.Ha d'estar signada per tots els socis fundadors,i s'hi ha d'annexar els Estatuts socials(que són les regles pactades pels socis). Per a les societats de capital com les de responsabilitat limitada o anònimes, l'escripturaexigirà forma pública i inscripció al Registre Mercantil. A l'escriptura s'hi ha d'expressar: -La identitat del soci o socis. -La voluntat de constituir una societat de capital, amb elecció d'un tipus social determinat. -Les aportacions que realitzi cada soci o, en el cas de les anònimes, que s'hagi obligat a realitzar, i la numeració de les participacions o de les accions atribuïdes a canvi. -Els estatuts de la societat. DOCUMENTACIÓ COMPTABLE: El Codi de Comerç estableix els principis bàsics sobre els llibres comptables que ha de portar una empresa. Podem destacar els aspectes següents: L'empresari ha de portar una comptabilitat ordenada, adequada a l'activitat de l'empresa, que permeti un seguiment cronològic de totes les operacions, així com l'elaboració periòdica de balanços i inventaris. Sense perjudici del que estableixen les lleis i altres disposicions, portarà necessàriament un llibre d'Inventaris i Comptes Anuals. Per portar un seguiment cronològic de les operacions econòmico-financeres que es produeixen a l'empresa, cal portarun LLIBRE DIARI.En aquest llibre s'hi anotaran totes les operacions que produeixin


modificacions en el patrimoni de l'empresa. A més, permetrà determinar el resultat de l'empresa (benefici o pèrdua).

La comptabilitat la portaran directament els empresaris o les persones degudament autoritzades (per exemple, una apoderat), sens perjudici de la responsabilitat d'aquests.- Les societats mercantils han de portar, a més, un llibre d'Actes i de Socis. -Per altra banda, els empresaris podran portar qualsevol altre llibre comptable que permeti un seguiment adequat de la seva comptabilitat.

Llibres obligatoris

Llibres potestius

Llibre Diari

Llibre d'Inventaris

Comptes Anuals

Llibres d'Actes

Llibre Major

Llibre de Vendes i Ingressos

Llibre de Compres i Despeses

Llibre de Béns d'Inversió

DOCUMENTS NOTARIALS

Tipus de document notarial

Quin significat té ?

Constitució de societats mercantils

Acte de fundació d'una societat, on es defineixen els aspectes essencials d'aquesta com: capital inicial, domicili, denominació o estatuts.

Poder

Facultat que es dóna a una altra persona per a realitzar certs actes propis del tràfic econòmic-jurídic. Seria el cas del nomenament dels administradors d'una Societat Anònima.

Acta

Document aixecat pel notari on fa constar tot allò succeït durant la celebració d'una assemblea, junta general o reunió de qualsevol naturalesa, i dels acords o decisions que s'han pres. En algunes Juntes Generals d'Accionistes pot assistir-hi un notari per donar fe del que succeeix a la sessió.

Compravenda

Contracte per virtut del qual un dels contractants s'obliga a transferir la propietat d'una cosa o dret i l'altre; per la seva banda, s'obliga a pagar un preu convingut.

Préstec hipotecari

Préstec que té com a garantia de pagament un bé immoble.


Pòlissa

Document mercantil redactat per una de les parts. Si intervé un notari té uns efectes privilegiats, fonamentalment a l’hora d’exigir per via judicial el que s’ha pactat en aquesta.

Protest

Document on es fa constar la negativa d’acceptar o pagar una lletra de canvi, pagaré o xec per a no perjudicar o disminuir els drets i accions de les persones que han intervingut.

jcQ+D8vZ7calBlFNwAAAABJRU5ErkJggg==

 
  
 
  


Tràmit

Per què

Quan

Documentació

a) Tràmits al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques

Alta al Cens d’Empresaris

La Declaració Censal  serveix per a comunicar a l’Administració, a efectes fiscals, el començament de l’activitat empresarial.

Abans de l’inici de l’activitat.

  • Model 036 o 037 complimentat, en el cas de Societats Cooperatives.
  • Fotocòpia del DNI o NIF de l’empresa.
  • Primera còpia de les escriptures en el cas de les societats.

Declaració d’alta a l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE).

Per començar a abonar l’impost local que grava l’exercici d’activitats empresarials, professionals o artístiques (IAE).

Durant els trancurs d’un mes (30) dies, des de l’inici d’activitat 

Perdida de la exempció al mes de desembre en curs.

  • Model 840 complimentat. Quan l’import és major a 1.000.000€
  • Imprès 036/037 d’alta al cens. (Exempts)
  • NIF de l’empresa, DNI de l’empresari-propietari o NIF de la societat.


b) Tràmits a l’ajuntament

Sol·licitud de la llicència d’obres

Per a realitzar qualsevol tipus d’obra al municipi. Acredita que l’ajuntament reconeix que les obres estan d’acord amb les normes urbanístiques del municipi.

Annex 1. Comunicació prèvia d'obres del tipus 1 | Urbanisme - Ajuntament de Girona

Abans 2 mesos per començar

Durant els 6 mesos per finalitzar l’obra als locals.

  • Formulari municipal complimentat.
  • Pressupost de l’obra.
  • Plànol de l’estat actual i del reformat.
  • Memòria descriptiva de les obres.
  • Autorització de representació

Sol·licitud de la llicència d’obertura

Per acreditar que les instal·lacions on es desenvolupa l’activitat empresarial compleixen amb la normativa urbanística del municipi, així com amb els reglaments tècnics que puguin ser d’aplicació.

Durant els 6 mesos anteriors a l’inici de l’activitat.

El plazo de resolución o respuesta del Ayuntamiento suele demorarse varios meses, muy a menudo incluso casi un año

  • Formulari municipal complimentat.
  • Contracte d’arrendament o escriptura de propietat.
  • Fotocòpia d’alta a l’IAE.
  • DNI o NIE del sol·licitant o NIF de la societat i escriptura d’aquesta.
  • Memòria de l’activitat a desenvolupar.
  • Plànols del local i de l’entorn.
  • Pressupost.
  • Si l’activitat és qualificada com a molesta, perillosa o insalubre, projecte de les instal·lacions signat per un tècnic competent i visat pel col·legi professional corresponent.
  • Puede oscilar desde un mínimo de 600 a 1.000 euros

Abonament d’altres tributs municipals

Per exemple, la taxa d’escombraries o l’Impost de Béns Immobles.


c) Tràmits a la Seguretat Social

Afiliació i número de la Seguretat Social dels socis

És un acte administratiu mitjançant el qual la Seguretat Social reconeix la persona física per a qui es sol·licita la condició d’”inclosa” al sistema de Seguretat Social. S’assigna un número amb el qual s’identifica el ciutadà.

Previ a l’alta del soci a qualsevol règim de la Seguretat Social.

  • Complimentació del model TA-1.
  • Fotocòpia del DNI o NIE de la persona per a qui es sol·licita l’afiliació.
  • Incloure Model TA-1 i citar la informació que conté.

Alta al Règim Especial dels Treballadors Autònoms (RETA)

Per donar cobertura a través del Règim Especial de la Seguretat Social, a efectes de drets i obligacions de la modalitat contributiva a:

  • Els empresaris individuals.
  • Els socis col·lectius.
  • Els socis administradors o membres dels òrgans d’administració.
  • Els socis de S.L. o S.A. que desenvolupin càrrecs directius.
  • Els socis cooperativistes, si opten per aquest règim de Seguretat Social.

Durant els 30 dies naturals següents a l’inici de l’activitat.

Cómo darse de alta en el RETA (infoautonomos.com)

Seguridad Social: Herramientas Web (seg-social.es)

Seguridad Social: Cotización / Recaudación de Trabajadores (seg-social.es)

  • Fotocòpia del document d’afiliació a la Seguretat Social (Model TA-1).
  • Document d’alta al RETA.
  • Declaració d’Alta a l’IAE.
  • DNI del sol·licitant.
  • Escriptura de Constitució de la Societat.
  • NIF de la Societat. 
  • Certificat del Registre General de Cooperatives, en el cas de Societats Cooperatives.

Inscripció de l’empresa a la Seguretat Social

La Seguretat Social assigna a l’empresari un número (Codi de Compte de Cotització) per identificar i controlar les seves obligacions relacionades amb el sistema de Seguretat Social. En tot cas, és obligatori per què l’empresa pugui contractar treballadors.

Abans de contractar el primer treballador.

  • Model oficial TA-6 complimentat.
  • Imprès d’alta, d’almenys, un treballador (Model TA-2).
  • Alta a l’IAE.
  • El NIF de l’empresa.
  • Contracte d’associació a una mútua d’accidents de treball concertada amb la Seguretat Social.
  • Dades identificatives de l’empresa: DNI de l’empresari-propietari o còpia de l’escriptura de constitució + DNI del sol·licitant.

Alta al Règim General de la Seguretat Social

Per donar cobertura a través del Règim General de la Seguretat Social a:

  • Els treballadors per compte aliè.
  • Els socis treballadors de determinades formes jurídiques.
  • Els socis de les S.L. o S.A. que no desenvolupin funcions de direcció.
  • Els socis cooperativistes si han optat per aquest règim de la SS.

Abans d’iniciar la relació laboral amb l’empresa.

  • Imprès oficial complimentat. TA2
  • Fotocòpia del DNI o NIE del treballador.
  • Fotocòpia del document d’afiliació del treballador (si no està afiliat per què no ha treballat prèviament, s’afiliarà i donarà d’alta al treballador en un sol acte).


d) Tràmits a la Direcció Provincial de Treball

Comunicació de l’obertura del centre de treball

A efectes de control de les condicions de seguretat i salut.

Durant els 30 dies següents a l’inici de l’activitat. Servicio Territorial correspondiente del Departamento  o a las Oficinas de Gestión Empresarial (OGE).

  • Document complimentat en el que consta les dades de l’empresa, del centre de treball, de la plantilla, i de l’activitat que desenvolupa.

Adquisició i segellat dels llibres de Visites per cada centre de treball i del calendari laboral

Per què els inspectors de treball realitzin les anotacions en cas de visita al centre de treball.

Des de l’any 2015 no fa falta. Els inspectors porten la fitxa.

Abans de l’obertura del centre de treball.

Comunicación de apertura de un centro de trabajo o reanudación de actividades. gencat.cat

  • Presentació del llibre de visites.
  • Fitxa d’empresa complimentada.

(es podrà sol·licitar la substitució del llibre de visites per l’alta en l’aplicació informàtica del llibre de visites electrònic).

Entradas relacionadas: