Tràmits per a la constitució d'una empresa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 104,19 KB
Tràmits per a la constitució d'una empresa
Tràmits per a la constitució d'una empresa: Sense els tràmits administratius que ha de realitzar tota empresa per adquirir personalitat jurídica. És a dir, aquests tràmits no seran necessaris per les formes jurídiques amb personalitat física, com per exemple, l'empresari individual, la Societat Civil Privada, etc. B. Sol·licitar la Certificació de Negativa del nom o raó social L'objectiu és obtenir un certificat acreditatiu que no existeix cap altra societat amb el mateix nom de la que es pretén constituir. La reserva de la denominació es manté durant un període de sis mesos i el certificat caduca al cap de tres mesos sense haver fet l'escriptura pública. On: - Presencialment al Registre Mercantil Central. - Per correu ordinari enviat al Registre Mercantil Central. - Per via telemàtica a través de la web (www.rmc.es). QUAN? Abans de l'atorgament de l'escriptura pública. Què necessito? - Impres oficial normalitzat complimentat. - Omplir les dades a la pàgina web del Registre Mercantil Central. D. Sol·licitud de qualificació dels Estatuts (Societats Laborals i Societats Cooperatives) És un tràmit voluntari, però molt aconsellable, ja que serveix per comprovar que el projecte d'estatuts s'adapta a la legislació vigent de les Societats Laborals o de les Cooperatives, és a dir, que la societat compleix els requisits per poder ser qualificada Societat Laboral o Cooperativa. F. Sol·licitar el Número d'Identificació Fiscal (NIF) de l'empresa. El NIF permet identificar la societat a efectes fiscals. El NIF provisional : serà assignat per la Delegació o Administració de la AEAT competent en el plazo màxim de 10 dies. La tarjeta del NIF se enviarà per correu ordinari al domicili fiscalde la entitat, salvo que consti un domicili a efectes de notificacions. FEDERATARIS I REGISTRES PÚBLICS. Un fedatari públic és un professional jurídic del qual emanen documents públics, és a dir, documents en els quals es dóna fe de certs fets: via judicial, notarial, o mercantil per legalitzar actes, acords, contractes. Són fedataris públics els notaris, els secretaris judicials, els agents de canvi i borsa actualment Cuerpo de Corredores de Comercio Colegiados i, els registradors de la propietat i mercantils, altres funcionaris públics que tenen atribuïda aquesta potestat, en el seu àmbit específic.
Tenen la missió d'assessorar els ciutadans i empreses i l'Administració
Aconsellar els mitjans jurídics més adequats per a l'assoliment de les finalitats lícites que es proposen aconseguir..
En el nostre sistema legal, pel que fa a la documentació, existeixen diferències entre els documents públics i privats. El document públic té una sèrie de garanties que fan que tingui més força, és a dir, augmenta la seguretat jurídica:
- En alguns casos, el document públic establirà una presumpció que només podrà ser desmuntada en un judici o permetrà l'accés a determinades institucions, com el Registre de la Propietat, o certs tipus de procediments judicials.
- En altres casos, té naturalesa constitutiva, és a dir, aquest acte només es pot fer per escrit públic (per exemple, una hipoteca, una expropiació, etc.).
El notari té la facultat d'autoritzar i emetre documents públics, però no és l'únic fedatari públic. Pensem que són documents públics les resolucions judicials (el fedatari seria el Secretari Judicial) o les resolucions de l'Administració Pública (per exemple, les emeses per un secretari de l'ajuntament o per un interventor). El document característic que emet el notari és l'escriptura pública. Aquesta escriptura queda recollida en el protocol (arxiu) de cada notari, emetent, o bé còpies autoritzades (les que porten cartonet i que despleguen tots els seus efectes), o còpies simples (fotocòpies amb un segell, d'efectes més limitats). En cas de constituir una societat, el contingut de l'escriptura s'haurà d'ajustar a la normativa que regula la societat que es vol constituir. A més, haurà d'incloure els Estatuts. EL REGISTRE MERCANTIL. El Registre Mercantil és aquell en el qual s'hi inscriuen els fets i actes relatius als empresaris individuals i a les societats mercantils, amb la finalitat de donar publicitat aquests de manera que puguin ser coneguts per les persones que contractin Es publiquen en el Butlletí del Registre Mercantil (BORME) Els augments i reduccions de capital social.-Les fusions, escissions i absorcions de societats.-Les dissolucions i liquidacions de les societats.-Els nomenaments i cessaments de càrrecs.-Els poders.-Els concursos de creditors.-La legalització dels llibres dels empresaris.-El nomenament d'experts independents i d'auditors de comptes.-El dipòsit i publicitat dels documents comptables. DOCUMENTS BÀSICS DE LES SOCIETATS:
Els gestors de les societats han de conèixer, elaborar i presentar uns documents privats, que es poden elevar a públics. Els documents més importants en la gestió de les societats mercantilssón les escriptures, els estatuts i les actes (tot i que n'hi ha d'altres d'interès, com les autoritzacions, avisos i anuncis, butlletins, convocatòries, memòries, notes internes o sol·licituds).Les escriptures són els documents que pot utilitzar l'empresa com a mitjà de comunicació interna o externa, en els quals es recullen declaracions de voluntat, actes jurídics que impliquin prestació de consentiment i contractes de tota classe. L'escriptura de constitució de la societat és el contracte de constitució de la societat mercantil. Aquesta documentació és el primer graó en la creació d'una societat.Ha d'estar signada per tots els socis fundadors,i s'hi ha d'annexar els Estatuts socials(que són les regles pactades pels socis). Per a les societats de capital com les de responsabilitat limitada o anònimes, l'escripturaexigirà forma pública i inscripció al Registre Mercantil. A l'escriptura s'hi ha d'expressar: -La identitat del soci o socis. -La voluntat de constituir una societat de capital, amb elecció d'un tipus social determinat. -Les aportacions que realitzi cada soci o, en el cas de les anònimes, que s'hagi obligat a realitzar, i la numeració de les participacions o de les accions atribuïdes a canvi. -Els estatuts de la societat. DOCUMENTACIÓ COMPTABLE: El Codi de Comerç estableix els principis bàsics sobre els llibres comptables que ha de portar una empresa. Podem destacar els aspectes següents: L'empresari ha de portar una comptabilitat ordenada, adequada a l'activitat de l'empresa, que permeti un seguiment cronològic de totes les operacions, així com l'elaboració periòdica de balanços i inventaris. Sense perjudici del que estableixen les lleis i altres disposicions, portarà necessàriament un llibre d'Inventaris i Comptes Anuals. Per portar un seguiment cronològic de les operacions econòmico-financeres que es produeixen a l'empresa, cal portarun LLIBRE DIARI.En aquest llibre s'hi anotaran totes les operacions que produeixin
modificacions en el patrimoni de l'empresa. A més, permetrà determinar el resultat de l'empresa (benefici o pèrdua).
La comptabilitat la portaran directament els empresaris o les persones degudament autoritzades (per exemple, una apoderat), sens perjudici de la responsabilitat d'aquests.- Les societats mercantils han de portar, a més, un llibre d'Actes i de Socis. -Per altra banda, els empresaris podran portar qualsevol altre llibre comptable que permeti un seguiment adequat de la seva comptabilitat.
Llibres obligatoris | Llibres potestius |
Llibre Diari Llibre d'Inventaris Comptes Anuals Llibres d'Actes | Llibre Major Llibre de Vendes i Ingressos Llibre de Compres i Despeses Llibre de Béns d'Inversió |
DOCUMENTS NOTARIALS
Tipus de document notarial | Quin significat té ? |
Constitució de societats mercantils | Acte de fundació d'una societat, on es defineixen els aspectes essencials d'aquesta com: capital inicial, domicili, denominació o estatuts. |
Poder | Facultat que es dóna a una altra persona per a realitzar certs actes propis del tràfic econòmic-jurídic. Seria el cas del nomenament dels administradors d'una Societat Anònima. |
Acta | Document aixecat pel notari on fa constar tot allò succeït durant la celebració d'una assemblea, junta general o reunió de qualsevol naturalesa, i dels acords o decisions que s'han pres. En algunes Juntes Generals d'Accionistes pot assistir-hi un notari per donar fe del que succeeix a la sessió. |
Compravenda | Contracte per virtut del qual un dels contractants s'obliga a transferir la propietat d'una cosa o dret i l'altre; per la seva banda, s'obliga a pagar un preu convingut. |
Préstec hipotecari | Préstec que té com a garantia de pagament un bé immoble. |
Pòlissa | Document mercantil redactat per una de les parts. Si intervé un notari té uns efectes privilegiats, fonamentalment a l’hora d’exigir per via judicial el que s’ha pactat en aquesta. |
Protest | Document on es fa constar la negativa d’acceptar o pagar una lletra de canvi, pagaré o xec per a no perjudicar o disminuir els drets i accions de les persones que han intervingut. |
Tràmit | Per què | Quan | Documentació |
a) Tràmits al Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques | |||
Alta al Cens d’Empresaris | La Declaració Censal serveix per a comunicar a l’Administració, a efectes fiscals, el començament de l’activitat empresarial. | Abans de l’inici de l’activitat. |
|
Declaració d’alta a l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE). | Per començar a abonar l’impost local que grava l’exercici d’activitats empresarials, professionals o artístiques (IAE). | Durant els trancurs d’un mes (30) dies, des de l’inici d’activitat Perdida de la exempció al mes de desembre en curs. |
|
b) Tràmits a l’ajuntament | |||
Sol·licitud de la llicència d’obres | Per a realitzar qualsevol tipus d’obra al municipi. Acredita que l’ajuntament reconeix que les obres estan d’acord amb les normes urbanístiques del municipi. Annex 1. Comunicació prèvia d'obres del tipus 1 | Urbanisme - Ajuntament de Girona | Abans 2 mesos per començar Durant els 6 mesos per finalitzar l’obra als locals. |
|
Sol·licitud de la llicència d’obertura | Per acreditar que les instal·lacions on es desenvolupa l’activitat empresarial compleixen amb la normativa urbanística del municipi, així com amb els reglaments tècnics que puguin ser d’aplicació. | Durant els 6 mesos anteriors a l’inici de l’activitat. El plazo de resolución o respuesta del Ayuntamiento suele demorarse varios meses, muy a menudo incluso casi un año |
|
Abonament d’altres tributs municipals | Per exemple, la taxa d’escombraries o l’Impost de Béns Immobles. |
c) Tràmits a la Seguretat Social | |||
Afiliació i número de la Seguretat Social dels socis | És un acte administratiu mitjançant el qual la Seguretat Social reconeix la persona física per a qui es sol·licita la condició d’”inclosa” al sistema de Seguretat Social. S’assigna un número amb el qual s’identifica el ciutadà. | Previ a l’alta del soci a qualsevol règim de la Seguretat Social. |
|
Alta al Règim Especial dels Treballadors Autònoms (RETA) | Per donar cobertura a través del Règim Especial de la Seguretat Social, a efectes de drets i obligacions de la modalitat contributiva a:
| Durant els 30 dies naturals següents a l’inici de l’activitat. Cómo darse de alta en el RETA (infoautonomos.com) Seguridad Social: Herramientas Web (seg-social.es) Seguridad Social: Cotización / Recaudación de Trabajadores (seg-social.es) |
|
Inscripció de l’empresa a la Seguretat Social | La Seguretat Social assigna a l’empresari un número (Codi de Compte de Cotització) per identificar i controlar les seves obligacions relacionades amb el sistema de Seguretat Social. En tot cas, és obligatori per què l’empresa pugui contractar treballadors. | Abans de contractar el primer treballador. |
|
Alta al Règim General de la Seguretat Social | Per donar cobertura a través del Règim General de la Seguretat Social a:
| Abans d’iniciar la relació laboral amb l’empresa. |
|
d) Tràmits a la Direcció Provincial de Treball | |||
Comunicació de l’obertura del centre de treball | A efectes de control de les condicions de seguretat i salut. | Durant els 30 dies següents a l’inici de l’activitat. Servicio Territorial correspondiente del Departamento o a las Oficinas de Gestión Empresarial (OGE). |
|
Adquisició i segellat dels llibres de Visites per cada centre de treball i del calendari laboral | Per què els inspectors de treball realitzin les anotacions en cas de visita al centre de treball. Des de l’any 2015 no fa falta. Els inspectors porten la fitxa. | Abans de l’obertura del centre de treball. Comunicación de apertura de un centro de trabajo o reanudación de actividades. gencat.cat |
(es podrà sol·licitar la substitució del llibre de visites per l’alta en l’aplicació informàtica del llibre de visites electrònic). |