Tractament Integrat de Llengua i Continguts (TILC)

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,64 KB

El tractament integrat de llengua i continguts (TILC), o AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres), consisteix en l'aprenentatge dels continguts d'una o més àrees no lingüístiques (ANL) - ciències, història, matemàtiques... – conjuntament amb els recursos lingüístics necessaris per a construir-los. Es tracta d'aprendre una llengua mitjançant el seu ús vehicular en l'aprenentatge de matèries no lingüístiques.

Exemples d'activitats TILC

Aquestes activitats mostren com es treballen els continguts del llenguatge acadèmic:

  • Llenguatge: Revisar un treball d'història des d'un punt de vista de l'adequació normativa.
  • Gèneres de text: Conèixer l'estructura d'un treball monogràfic.
  • Tipus de discurs: Descripció d'un monument en una classe d'història de l'art.
  • Habilitats de lectura i escriptura: Revisar l'estructura de l'esborrany d'un informe sobre un experiment que s'ha fet al laboratori.
  • Altres llenguatges: Preparar la música de fons que acompanya una presentació sobre l'obra de Joaquim Sorolla.
  • Tècniques de treball i d'estudi: Prendre apunts durant una classe magistral.
  • Habilitats de lectura i escriptura: Integrar la informació d'un gràfic amb la informació d'un text sobre la demografia del segle XX.

Modalitats de TILC

Modalitats amb èmfasi en l'aprenentatge d'una nova llengua:

Ensenyament / aprenentatge de la llengua estrangera a través de continguts.

Modalitats de TILC al sistema educatiu valencià:

  • Ensenyament/aprenentatge de continguts a través de la L2: Modalitat adequada per a llengües en què encara no es té una competència suficient (per exemple, l'àrea de Ciències Naturals o la de Ciències Socials impartida en valencià per a l'alumnat castellanoparlant del PPEC).
  • Ensenyament de llenguatge acadèmic a través del currículum: Modalitat adequada per a llengües en què es té una competència elevada (per exemple, valencià com a llengua vehicular per a alumnat valencianoparlant o castellà per a tot l'alumnat).
  • Ensenyament de la llengua relacionada amb els continguts: Modalitat emprada quan els aprenents tenen una competència molt baixa en la llengua i es disposa de poc de temps. Els continguts són el recurs per a l'aprenentatge lingüístic.
  • Ensenyament/aprenentatge integrat de llengua i continguts: Modalitat adequada per a llengües en què encara no es té una competència suficient. L'atenció didàctica es reparteix entre llengua i contingut de manera equilibrada (p. ex., els programes d'immersió lingüística).

Factors a tenir en compte en el TILC

  • La distribució dels continguts de les àrees no lingüístiques entre les diferents llengües.
  • La separació de llengües per continguts.
  • La proporció de l'ús vehicular de les diferents llengües.
  • La facilitació de l'accés als continguts de la competència acadèmica en les diferents llengües.

Cas pràctic: Alumne nouvingut

Situació: "Un alumne nouvingut, que prové del nord d'Àfrica (Algèria) arriba a una escola de la ciutat d'Elx. L'alumne té 5 anys i s'escolaritza en educació infantil. Parla àrab i francès, però no coneix cap de les llengües oficials del sistema educatiu valencià."

Modalitat TILC més adequada: Ensenyament / aprenentatge integrat de llengua i continguts.

Entradas relacionadas: