Tipus de Textos: Publicitari, Jurídic i Administratiu

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,72 KB

El Text Publicitari

Estructura

Està format per:

  • L'eslògan: frase breu i fàcil de recordar que identifica o mira de modificar una actitud ideològica, política, etc.
  • El text: expressa breument les qualitats de l'objecte que es publicita.
  • La imatge: simbolitza la idea essencial del missatge.
  • El logotip: és el distintiu gràfic de l'entitat anunciadora.

Característiques Lingüístiques

Predomina la funció conativa. Els missatges s'han d'adequar als consumidors. Per aquest motiu, hi trobem diferents registres. El missatge ha de ser atractiu i ha de poder ser recordat fàcilment. Els recursos per aconseguir-ho són: la brevetat, la reiteració i la utilització de l'imperatiu. Altres elements que hi juguen un paper molt important són la polisèmia, la metàfora, la rima i els efectes fònics.

Tipus d'Anuncis

  • Anuncis cantats: adapten una lletra repetitiva a una melodia enganxosa.
  • Anuncis amb veu en off: solen ser textos que es combinen amb la imatge del producte objecte de l'anunci.
  • Anuncis dramatitzats: reprodueixen escenes quotidianes o obres del món cultural, o plantegen un pretext qualsevol que origina un problema, el qual es podrà solucionar amb el producte anunciat.

El Text Jurídic

Característiques

  • Terminologia i fraseologia pròpies.
  • Predomini de cultismes acabats en -at i -ió.
  • Ús d'un llenguatge no sexista.
  • Ús del present d'indicatiu.
  • Estructuració del text.
  • Precisió semàntica.
  • Llenguatge concís i referencial.
  • Repeticions per a deixar clar el contingut.
  • Neutralitat afectiva i to impersonal.
  • Ordenació rigorosa del contingut.
  • Locucions llatines i expressió culta.

El Text Administratiu

Alguns exemples són:

  • El contracte: esmenta els drets i els deures a què queden vinculades les parts signants.
  • La sol·licitud: és una demanda escrita que fa un particular a l'administració.
  • El currículum: conté les dades personals i mèrits professionals o acadèmics que acompanyen una sol·licitud de lloc de treball.

Característiques

  • Estil clar i concís.
  • Llenguatge adequat i respectuós.
  • Ús del present per a donar atemporalitat al text.
  • Ús de tractaments protocol·laris.
  • Rebuig del llenguatge sexista.

Lèxic

  • Paraules tabú: termes que es consideren de mal gust (òrgans sexuals i relacions íntimes).
  • Eufemismes: paraules o expressions que els substitueixen (parir --> infantar).
  • Disfemismes: utilitzar expressions despectives o negatives amb la voluntat de ridiculitzar l'ús dels eufemismes (lavabo --> anar a veure el senyor Roca).
  • Lèxic patrimonial: fruit de l'evolució del llatí (oculu --> ull).
  • Cultismes: termes que presenten poca evolució (voluntate --> voluntat).
  • Doblets: parells de mots relacionats semànticament pel fet de procedir d'un mateix ètim llatí i que han donat lloc a una paraula culta i una altra de patrimonial.
  • Semicultismes: mots d'origen culte que han estat transformats només parcialment (miraculo (mirall) --> miracle).
  • Pseudoderivats: paraules relacionades semànticament amb un mot patrimonial que han estat manllevades del llatí culte (linea --> lineal).
  • Préstecs o manlleus: element lingüístic que passa d'una llengua a una altra i s'hi integra.
  • Neologismes: mots nous que s'integren, però que no tenien cap equivalent a la llengua a la qual s'han incorporat.
  • Estrangerismes: paraules integrades malgrat que n'hi hagués una d'equivalent.
  • Locucions llatines: provinents del llatí i s'utilitzen en un nivell culte, però són enteses per molta gent (in extremis).
  • Aforismes llatins: proposicions breus i enginyoses en llatí (mens sana in corpore sano).

Connectors Discursius

Parlaré en primer lloc de... / Per començar, podem dir que...

Remarquem que... / Així...

D'altra banda... / A més a més...

Reprenent el tema de...

En definitiva... / Així doncs...

En conclusió...

Entradas relacionadas: