Tipus de Textos: Publicitari, Jurídic i Administratiu
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,72 KB
El Text Publicitari
Estructura
Està format per:
- L'eslògan: frase breu i fàcil de recordar que identifica o mira de modificar una actitud ideològica, política, etc.
- El text: expressa breument les qualitats de l'objecte que es publicita.
- La imatge: simbolitza la idea essencial del missatge.
- El logotip: és el distintiu gràfic de l'entitat anunciadora.
Característiques Lingüístiques
Predomina la funció conativa. Els missatges s'han d'adequar als consumidors. Per aquest motiu, hi trobem diferents registres. El missatge ha de ser atractiu i ha de poder ser recordat fàcilment. Els recursos per aconseguir-ho són: la brevetat, la reiteració i la utilització de l'imperatiu. Altres elements que hi juguen un paper molt important són la polisèmia, la metàfora, la rima i els efectes fònics.
Tipus d'Anuncis
- Anuncis cantats: adapten una lletra repetitiva a una melodia enganxosa.
- Anuncis amb veu en off: solen ser textos que es combinen amb la imatge del producte objecte de l'anunci.
- Anuncis dramatitzats: reprodueixen escenes quotidianes o obres del món cultural, o plantegen un pretext qualsevol que origina un problema, el qual es podrà solucionar amb el producte anunciat.
El Text Jurídic
Característiques
- Terminologia i fraseologia pròpies.
- Predomini de cultismes acabats en -at i -ió.
- Ús d'un llenguatge no sexista.
- Ús del present d'indicatiu.
- Estructuració del text.
- Precisió semàntica.
- Llenguatge concís i referencial.
- Repeticions per a deixar clar el contingut.
- Neutralitat afectiva i to impersonal.
- Ordenació rigorosa del contingut.
- Locucions llatines i expressió culta.
El Text Administratiu
Alguns exemples són:
- El contracte: esmenta els drets i els deures a què queden vinculades les parts signants.
- La sol·licitud: és una demanda escrita que fa un particular a l'administració.
- El currículum: conté les dades personals i mèrits professionals o acadèmics que acompanyen una sol·licitud de lloc de treball.
Característiques
- Estil clar i concís.
- Llenguatge adequat i respectuós.
- Ús del present per a donar atemporalitat al text.
- Ús de tractaments protocol·laris.
- Rebuig del llenguatge sexista.
Lèxic
- Paraules tabú: termes que es consideren de mal gust (òrgans sexuals i relacions íntimes).
- Eufemismes: paraules o expressions que els substitueixen (parir --> infantar).
- Disfemismes: utilitzar expressions despectives o negatives amb la voluntat de ridiculitzar l'ús dels eufemismes (lavabo --> anar a veure el senyor Roca).
- Lèxic patrimonial: fruit de l'evolució del llatí (oculu --> ull).
- Cultismes: termes que presenten poca evolució (voluntate --> voluntat).
- Doblets: parells de mots relacionats semànticament pel fet de procedir d'un mateix ètim llatí i que han donat lloc a una paraula culta i una altra de patrimonial.
- Semicultismes: mots d'origen culte que han estat transformats només parcialment (miraculo (mirall) --> miracle).
- Pseudoderivats: paraules relacionades semànticament amb un mot patrimonial que han estat manllevades del llatí culte (linea --> lineal).
- Préstecs o manlleus: element lingüístic que passa d'una llengua a una altra i s'hi integra.
- Neologismes: mots nous que s'integren, però que no tenien cap equivalent a la llengua a la qual s'han incorporat.
- Estrangerismes: paraules integrades malgrat que n'hi hagués una d'equivalent.
- Locucions llatines: provinents del llatí i s'utilitzen en un nivell culte, però són enteses per molta gent (in extremis).
- Aforismes llatins: proposicions breus i enginyoses en llatí (mens sana in corpore sano).
Connectors Discursius
Parlaré en primer lloc de... / Per començar, podem dir que...
Remarquem que... / Així...
D'altra banda... / A més a més...
Reprenent el tema de...
En definitiva... / Així doncs...
En conclusió...