Tipus de Textos: Argumentatiu, Predictiu i Expositiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,28 KB

Text Argumentatiu

Què és un Text Argumentatiu?

Consisteix a exposar opinions de manera raonada i lògica per tal de convèncer algú.

Planificació

Per planificar un text argumentatiu, cal:

  • Aclarir l'objectiu.
  • Determinar quina tesi es vol que accepti el receptor.
  • Escollir les premisses i els arguments més adequats per convèncer el receptor.

L'objectiu és que el receptor es cregui allò que s'exposa i, si escau, canviï d'opinió.

Estructura

Es divideix en:

  • Introducció: Exposa les intencions del text argumentatiu i presenta el tema.
  • Exposició (o Tesi): Presenta la tesi al voltant de la qual s'articula el text, anunciada de manera explícita al principi o al final.
  • Desenvolupament: Aporta els arguments que l'emissor utilitza per defensar el seu plantejament.
  • Conclusió: És la síntesi del que s'ha exposat. Pot reforçar la tesi inicial o afegir-ne una de nova.

Exemples

Són exemples de textos argumentatius:

  • Els discursos polítics.
  • Els assaigs.
  • Els articles d'opinió.
  • Els editorials.
  • Els sermons.
  • Les queixes.

Tipus d'Arguments

  • Arguments d'exemplificació: Exposen fets, dades o testimonis que avalen la tesi defensada.
  • Arguments d'autoritat: Fan referència a un autor prestigiós, una obra cèlebre o un especialista reputat en la matèria.
  • Arguments sobre la pròpia experiència: Es basen en una experiència personal viscuda. Exigeixen que la persona que els empra tingui una elevada credibilitat, ja que no sempre són generalitzables.
  • Arguments ètics: Apel·len a valors assumits per la societat, com la llibertat, la solidaritat, l'honestedat, etc.
  • Arguments de la majoria: Invoquen com a argument la quantitat de persones que fan seva una determinada presa de posició.
  • Arguments de persuasió: Són aquells que no van dirigits a la intel·ligència del receptor, sinó als seus sentiments o a les seves pulsions primàries (propis del llenguatge publicitari).
  • Fal·làcia: És un raonament basat en premisses errònies que condueix a conclusions no vàlides, tot i que manté l'aparença de veritat.

Recursos Lingüístics

Morfosintaxi

  • Ús de la primera persona del plural per incloure el receptor.
  • Modalitat oracional enunciativa i interrogativa.
  • Connectors que permeten una articulació lògica dels arguments:
    • Classificadors (en conclusió).
    • Causa (com que).
    • Conseqüència (per tant).
    • Oposició (però).
  • Interrogacions retòriques per atreure l'interès de l'interlocutor.
  • Oracions extenses amb subordinades adjectives i adverbials.
  • Presència d'oracions impersonals i passives pronominals.

Lèxic

  • Verbs que expressen causa i conseqüència: causar, originar, produir, esdevenir, generar, etc.
  • Verbs referits al coneixement: opinar, proposar, demostrar, deduir, discrepar, concloure, etc.
  • El lèxic pot ser denotatiu (objectivitat) o connotatiu (posició de l'emissor):
    • Lèxic pejoratiu.
    • Lèxic afectuós.
    • Lèxic agressiu.
    • Lèxic bèl·lic, etc.

Text Predictiu

Què és un Text Predictiu?

Té com a funció predir o anunciar allò que succeirà en un futur.

Hi ha textos predictius orals i escrits.

Exemples

Són textos predictius:

  • Les previsions meteorològiques.
  • Les previsions econòmiques.
  • Els programes electorals.
  • Els pronòstics.
  • Els horòscops.
  • Les profecies.

Estructura

  • Hipòtesis: Suposicions que es fan per tal de treure'n unes deduccions.
  • Arguments: Basats en dades observables o teories científiques.
  • Conclusions: Pronòstic, descripció de la realitat que es preveu i situació en el temps futur.

Planificació

Cal determinar el tema en l'àmbit que s'inscriu i seleccionar les bases que permeten fer la previsió.

Recursos Lingüístics

  • Formes verbals en futur i condicional.
  • Formes d'incertesa (probabilitat o possibilitat): potser, probablement, és probable, pot ser, és possible, segurament...
  • Marques de temps: demà, la setmana que ve...
  • Oracions condicionals: si..., posat que..., en cas que...

Text Expositiu

Què és un Text Expositiu?

El text expositiu pretén transmetre i fer comprendre una informació relacionada amb algun aspecte de la realitat o de la ficció. La funció lingüística predominant és la referencial (informativa o denotativa).

Gèneres

Alguns gèneres expositius són:

  • Conferències.
  • Exposicions.
  • Informes.
  • Articles científics.
  • Definicions.
  • Apunts.
  • Llibres de text.

Classificació segons el Destinatari

Textos Divulgatius

Informen, amb un llenguatge planer i entenedor, sobre un tema d'abast general. S'adrecen a un públic ampli i els podem trobar en revistes, guies, etc.

Textos Especialitzats

Informen sobre aspectes o fenòmens que exigeixen uns coneixements previs elevats. Són textos elaborats per gent especialitzada en la matèria i s'adrecen a un públic restringit, que també ha de tenir un bon coneixement del tema. En són exemples els tractats i les revistes científiques.

Classificació segons l'Estructura

  • Introducció: S'hi presenta el tema de l'exposició i, de vegades, s'expliquen els motius del seu tractament, el marc temporal, etc.
  • Desenvolupament: Aporta informació, exemples i dades sobre les diferents parts del tema.
  • Conclusió: Recull una valoració de la informació aportada i se n'extreu una conclusió, que pot contribuir a resituar el tema tractat.

Entradas relacionadas: