Tipus de lideratge i funcions del líder

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,45 KB

Tipus de lideratge

- Líder formal: establert per l'organització. Objectius: grup obtingui metes de l'empresa i necessitats dels membres estiguin satisfetes.
- Líder informal: relació entre els enquestadors pot determinar que un altre sigui el líder.
- Líder autoritari: persona que pren totes les decisions, sense haver de donar explicacions. Es manté distant amb el grup.
- Líder democràtic: persona que pren decisions tenint en compte les opinions del grup, a través d'un debat. És objectiu, es basa en els fets.
- Deixar fer: persona que té un paper passiu, es limita a proporcionar elements necessaris. Els membres del grup actuen lliurement.
- Líder transaccional: els membres reconeixen al líder com a autoritat, facilita recursos al grup (+habitual en grups petits). Sorgeix quan hi ha persones que col·laboren més que altres i adquireixen prestigi i influència.
- Líder transformacional: lider facilita recursos per aconseguir objectius i seguidors proporcionen acumular poder i influència.
- Superlideratge: objectiu convertir als seguidors en autoliders perquè es desenvolupin independentment, sàpiguen dirigir-se.

Altres tipus de lideratge

- Líder Coercitiu: autoritari. Jo mano tu obeeixes, instruccions clares, s'orienta a obtenir resultat, poc flexible: desmotiva.
- Líder Imitatiu: autoritari. Molt exigent, perfeccionista, busca excel·lència, demana que tothom faci com ell.
- Líder Orientatiu: democràtic. És empàtic, consens de l'equip per aconseguir objectius, els implica a tots.
- Líder Capacitador: visionari. Planificador, mai ha d'improvisar, igualtat entre tots, relacions emocionals i afectives entre ells.
- Líder Afiliatiu: confiança. Fa sentir a gust, crea vincles emocionals, molt adequat en situacions de pressió laboral.

Funcions del líder

Funcions Interpersonals

- Funció representació: actuen en activitats legals en nom del departament que dirigeixen. Signen documents oficials, presideixen reunions, representen org.
- Funció lider: desenvolupar tasques administratives, escoltar, donar instruccions, avaluar.
- Funció enllaç: interactuar amb persones externes. Crear xarxa de contactes, fomentar les relacions, obtenir info i acceptació.
Funcions Informatives
- Funció supervisió: recull info i l'analitza = detecta problemes i oportunitats. Part de la info es transmet a persones de la unitat o gen externa.
- Funció difusió: enviar info a la resta de personal de l'equip. Info restringida.
- Funció portaveu: donar info a persones externes al seu dept.
- Funció decisòria: activitats emprenedor, maneig problemes, negociador.
- Funció emprenedor: innovar i iniciar millores. Crear nous productes...
- Funció maneig problemes: accions correctives en crisis o conflictes. EX: vagues, poc marge de temps, retard...
- Funció assignació recursos: programar, sol·licitar autorització i fer pressupostos. EX: qui necessita + salari per mèrits, administrar temps.
- Funció negociador: representa l'equip que lidera i busca tractes per aconseguir recursos. EX: negociar contractes amb clients, fer salaris...

Motivació de l'equip d'enquestadors

- Esforç personal: impulsa un comportament per aconseguir un objectiu.
- Necessitat insatisfeta: carencia que ens mou a actuar.
- Metes o objectius a aconseguir.
- Factors motivacionals:
- Recompensa i rendiment: relacionar recompensa amb rendiment individual.
- Salari: pagament que rep per feina feta. Un dels motius de per què la gent treballa.
- Capacitació del personal: voluntat de millorar, + productivitat, competitivitat.
- Relacions interpersonals: satisfer part de les necessitats col·laborant.
- Condicions ambientals: lloc de treball còmode i acollidor.

Entradas relacionadas: