Tipus de Grups i Desenvolupament Grupal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,08 KB

Què és un Grup?

Un grup és un conjunt de persones que es relacionen entre si, desenvolupant un paper o rol determinat en funció d'uns objectius comuns. A més, interactuen segons unes normes preestablertes. Un grup es diferencia d'un simple conjunt de persones per l'objectiu comú que les integra i la interacció que s'estableix entre elles.

Característiques d'un Grup

  • Consciència de grup: sentiment de pertinença per part dels integrants.
  • Interacció recíproca: relacions regulars sota unes normes concretes. Es forma una estructura interna en la qual cadascú adquireix una posició i un paper respecte als altres.
  • Existència d'objectius comuns: els membres orienten les seves conductes a la consecució dels mateixos.
  • Existència d'activitats compartides: l'essència del grup es concreta en les actuacions que es porten a terme conjuntament.
  • Existència de valors: es comparteixen valors comuns.
  • Existència d'unes normes: el funcionament d'un grup ha d'estar sota unes normes, escrites o tàctiques, que li donin estabilitat.
  • Suficient durada: els grups, per considerar-se com a tals, requereixen d'una continuïtat.

Tipus de Grups

En funció de la relació dels seus components

  • Grups de pertinença: aquells en els quals els seus membres hi pertanyen sense escollir-ho, és a dir, de forma no voluntària (la família, classe, barri, etc.).
  • Grups de referència: grups amb els quals els individus s'identifiquen i adopten els seus valors, normes i comportaments. Esperem formar-ne part adoptant els seus valors, normes o creences (una banda, un club esportiu, etc.).

En funció de la mida

  • Grups primaris:
    • Grups petits.
    • Relacions afectives intenses.
    • Alt grau de cohesió i intimitat.
    • Gran influència en la conducta de les persones (família, amics, grups classe).
  • Grups secundaris:
    • Engloben els primaris.
    • Mitjana/gran dimensió.
    • Relacions interpersonals indirectes i només amb alguns membres.
    • Són el sistema social - grans institucions (l'escola, l'empresa, associacions).

En funció de la seva organització

  • Grups formals:
    • Es formen deliberadament.
    • Tenen unes normes fixes.
    • Normalment estan lligats a una organització, els objectius de la qual estan per sobre dels individuals.
    • Exemples: grups de treball (equips educatius), grups d'acció social (ONG), equips d'investigació...
  • Grups informals:
    • Es formen espontàniament (per simpatia, afinitat).
    • No requereixen d'unes normes escrites o estructura organitzada.
    • Exemples: grup d'amistats, subgrups de companys/es de classe o de feina.

Desenvolupament d'un Grup

1. Etapa d'Orientació

  • Presa de contacte entre els membres.
  • Es parla poc i a mitja veu.
  • El desconeixement provoca inseguretat i preocupació de si serà acceptat per la resta.
  • L'individu es pregunta: què farem? Com serà el tècnic? I els meus companys?

2. Etapa d'Establiment de Normes

  • Poc a poc, hi ha un intent de ser un mateix.
  • Tendència a formar els primers subgrups.
  • Es van establint els rols que desenvolupa cada membre i la lluita pel lideratge.
  • Es comença a treballar conjuntament.
  • No hi ha comunicació total entre tots els membres del grup.

3. Etapa d'Identificació

  • Comença a haver-hi el desig de pertinença.
  • Els membres estan orgullosos de pertànyer al grup.
  • El clima del grup es torna més relaxat.
  • Les opinions del grup ja no són tan homogènies.
  • Els components comencen a ser més empàtics.
  • Els membres comencen a cooperar i no a competir.

4. Etapa de Consolidació

  • S'acaben de definir els rols i l'autoritat del grup (lideratge).
  • Comunicació oberta i fluïda.
  • Poden augmentar els conflictes interpersonals: més confiança = més sinceritat = pot donar lloc a més tensions.
  • Augmenta la cohesió i l'eficàcia a causa de la confiança i als llaços afectius que van sorgint.
  • No desapareixen els conflictes, però el grup els afronta amb més maduresa.
  • El grup sap autogovernar-se i el tècnic passa a un segon pla.
  • Es converteix en un observador-controlador.

5. Etapa Final

Tot grup té una "data de caducitat" i finalitza la seva evolució:

  • Si no hi ha hagut grup: els membres se separen amb un cert sentiment d'indiferència.
  • Si hi ha hagut grup: pot haver-hi un moment de tensió emocional, tant pels components com pel tècnic.
  • Paper del tècnic: animar als components del grup a què busquin i gaudeixin de noves experiències grupals.

Estructures Grupals

Sociomètriques

  • Reflecteixen la configuració de la xarxa de relacions que es creen entre les persones que formen el grup i la posició que ocupa cadascuna d'elles.
  • Es constitueixen sobre el patró de preferència i rebuig que existeix entre les persones del grup.

De Poder

  • Reflecteixen l'estatus de cada persona dins del grup i estan determinades per la influència i el grau d'autoritat que cada una té dins el mateix.
  • Formal: autoritat atorgada (capità, "jefe", professor).
  • Informal: autoritat a partir de la capacitat de lideratge.

De Comunicació

Fan referència a com circula la informació entre els diferents components del grup. Hi ha 4 tipus:

  • Cercle: comunicació descentralitzada. Flueix la comunicació entre tots els membres del grup per igual.
  • Cadena: la comunicació està centralitzada en una persona, i posteriorment es va traspassant a la resta de components.
  • "Y": forma similar a la cadena, però la informació arriba per dues persones, i posteriorment es va centralitzant.
  • Roda o Estrella: forma més centralitzada. Una persona transmet la informació i la resta del grup, gairebé no té comunicació.

Entradas relacionadas: