Tipus de documents i usos de la documentació en l'àmbit sanitari
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,68 KB
Document: qualsevol tipus d’objecte material que registra alguna informació i permet transmetre-la en l’espai i en el temps. Tota la informació es recull en document, paper o electrònic. És també una prova legal de que un acte ha estat o no executat, tot i que no tots els documents estan regulats per la llei.
- Informació: el contingut
- Suport: element físic que guarda la informació (RX, ecografies...)
TIPUS DE DOCUMENTS:
- Segons com es registra la informació els documents poden ser
- De text (manuscrits, impresos... - D’imatge (fotografies, diapositives...)
- De so (discs, vinil...) - Imatge i so (vídeo, pel·lícula)
- Segons el tipus de suport utilitzat:
- Paper (llibres, revistes, dc...) - Pel·lícula
- Electrònics - Àudio, vídeo, llocs web...
- Segons l’origen de la informació
- Primaris: documents que contenen la informació original, íntegra, d’una investigació o treball científic. Ex: llibres, publicacions seriades, tesis doctorals, HC, patents, normes, literatura grisa.
- Secundaris: documents que contenen informació de referència que s’obté després del processament analític sintètic de la informació continguda en els doc. primaris. Ex: abstracts, referències bibliogràfiques, índex, sumaris, bases de dades mèdiques.
HC: el conjunt de documents, ordenats i detallats cronològicament, que fan referència als episodis de salut i malaltia d’una persona. Es genera amb les dades, valoracions i informacions. Document legal. Utilització:
- Assistència i/o atenció de la salut: garantir la qualitat de les prestacions sanitàries donades.
- Docència i formació continuada: revisions, sessions clíniques, reunions de servei, reunions de comissions...
- Planificació, organització, gestió i avaluació sanitària de l’activitat assistencial dels diferents serveis i unitats d’un centre.
- Aspectes jurídics-legals, relacionats amb l’atenció del pacient.
- Fons històric documental.
- Recerca o investigació, sempre que hi hagi autorització de la direcció assistencial i del comitè de bioètica.
Usuaris: Els professionals en la seva tasca assistencial, docent, d’investigació i de gestió. A cada tipus d’usuari li caldrà un detall, un nivell d’agregació de les dades, una immediatesa i un tractament diferent.
- Usuaris interns: professionals sanitaris, equip directiu del centre, comissions de qualitat, investigadors-epidemiòlegs, salut laboral, atenció al client.
- Usuaris externs: administracions sanitàries, de justícia, educació i altres institucions amb algun interès en la salut de la ciutadania; l’usuari extern més important, però, és el pacient i la seva família.
La font documental principal és l’arxiu, on s’emmagatzema i custodien les HC. Una altra font és la biblioteca hospitalària (llibres, revistes, docs. mèdic-científics...).
Per dur a terme l’assistència sanitària dels pacients, cal una sèrie de funcions generals que tot i estar relacionades amb l’assistència del pacient, no es refereixen al seu procés de salut-malaltia, sinó a les seves necessitats administratives. Aquesta informació es recopila en una base de dades (suport electrònic, programes connectats amb la HC del pacient).
L’assistència sanitària genera diferents tipus de documents, a partir de:
- L’activitat assistencial (documentació clínica).
- Dades del usuari (documentació administrativa/no clínica).
- Dades amb regulació normativa: parts, actes de defunció... (documentació medico-legal). Utilitzada per professionals sanitaris. Legals davant autoritats sanitàries, administratives o judicials.
- Cost de l’assistència (informació econòmica).
Usuaris de la info. als centres sanitaris:
- Productors: generen la informació, actuen a nivell de l’entrada al sistema
- Usuaris: reben la informació i la fan servir per prendre decisions professionals
- Gestors: tracten la info. des del punt de vista material i en fan difusió de manera selectiva.