Tipus d'Aprenentatge i Teories Clau: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,58 KB

Aprenentatge Social

Aquest aprenentatge consta dels processos següents:

  • Atenció: el subjecte observa un model i reconeix els trets característics de la seva conducta.
  • Retenció: les conductes del model s’emmagatzemen a la memòria de l’observador.
  • Execució: si el subjecte considera que la conducta del model és apropiada i té conseqüències positives per a ell, reprodueix aquesta conducta.
  • Conseqüències: imitant el model, l’individu pot ser reforçat per l’aprovació d’altres persones.

Aprenentatge Cognitiu: Teoria de David Ausubel

David Ausubel distingeix quatre formes d’aprendre a l’aula:

  • Aprenentatge receptiu: l’estudiant rep els continguts de forma definitiva, només necessita comprendre’ls per a poder-los reproduir, però no realitza cap descobriment.
  • Aprenentatge per descobriment: l’estudiant descobreix els conceptes i les seves relacions, i els reordena per a adaptar-los al seu esquema cognitiu previ.
  • Aprenentatge repetitiu: es produeix quan l’alumne memoritza continguts sense comprendre’ls o relacionar-los amb els seus coneixements previs.
  • Aprenentatge significatiu: és l’aprenentatge en què l’alumne, des del que sap i gràcies a la funció mediadora del professor, reorganitza el seu coneixement del món i transfereix aquests coneixements a noves situacions o realitats.

Taxonomia de l'Aprenentatge

Aprenentatges Conductuals

  • Successos: suposa adquirir informació de les relacions entre esdeveniments que tenen lloc a l’ambient.
  • Conductes: implica adquirir respostes eficients per a modificar les condicions ambientals, provocant que siguin satisfactòries i evitant les desagradables.
  • Teories implícites: una teoria és una representació de la realitat i sol ser incompleta, fal·lible i limitada.

Aprenentatges Socials

  • Habilitats socials: són pautes de comportament que adquirim en la nostra interacció amb els altres.
  • Actituds: impliquen la tendència a comportar-se d’una manera determinada en presència de certes persones o situacions.
  • Representacions socials: són creences, les idees i els valors socialment compartits, que inclouen les nostres suposicions i ideologies culturals, i ens ajuden a comprendre el sentit del món.

Aprenentatges Verbals

En els aprenentatges de tipus verbals es pot considerar la informació següent:

  • Informació verbal de fets i dades sense dotar-los necessàriament d’un significat.
  • Aprenentatge i comprensió de conceptes.
  • Canvi conceptual o reestructuració dels coneixements previs.

Aprenentatges Procedimentals

Aquests aprenentatges consisteixen en l’adquisició i millora de les nostres habilitats, destreses i estratègies per a fer les coses.

  • Tècniques: representen la seqüència d’accions complexes realitzada per a assolir un objectiu.
  • Estratègies: serveixen per a planificar, decidir i aplicar les tècniques necessàries en cada tasca.
  • Estratègies d’aprenentatge: són procediments que permeten planificar, regular i avaluar els processos cognitius implicats en l’adquisició, organització i utilització de la informació.

Entradas relacionadas: