Tipologies textuals i gèneres literaris

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,04 KB

Tipologia textual

1. Introducció:

  • Descriptiu
  • Narratiu
  • Argumentatiu
  • Expositiu
  • Instructiu
  • Conversacional

Text descriptiu

Quasi sempre apareix dins d'altres textos. L'autor pot ser objectiu o subjectiu. Característiques del llenguatge:

  • Adjectius
  • Comparacions
  • Metàfores
  • Temps verbals: present i passat
  • Enumeracions

Text narratiu

  • Tipus:
    • Heterodiegètic (3a persona)
    • Homodiegètic (1a persona)
  • Punt de vista:
    • Intern (protagonista, testimoni)
    • Extern (narrador objectiu)
  • Elements:
    • Acció
    • Temps
    • Espai
    • Personatges

Text argumentatiu

  • Estructura:
    • Introducció
    • Desenvolupament
    • Conclusió
  • Tipologies:
    • Exemple i cas
    • Autoritat
    • Experiència personal
    • Analogies
    • Raonaments:
      • Causa/efecte
      • Deducció/inducció

Text expositiu

Presentació clara i organitzada.

Text instructiu

Ordres, prohibicions, autoritzacions. Progressió discursiva i lògica.

Text conversacional

Interaccions entre diversos interlocutors.

Gèneres textuals

Gènere literari

  • Poesia:
    • Lírica
    • Èpica
  • Prosa
    • Narrativa: Conte, Novel·la
    • Teatre

Gènere no literari

  • Acadèmic (classes, seminaris, TFG)
  • Administratiu (demanda, declaració)
  • Mitjans de comunicació: revistes, notícies, xarxes socials

Seqüències textuals

  • Narrativa: Verbs en passat, Connectors temporals
  • Descriptiva: Adjectius, Connectors espacials
  • Expositiva: Connectors ordenadors, Verbs en present
  • Argumentativa: Connectors causals i conclusius
  • Instructiva: Verbs en imperatiu, Connectors personals

Aspectes discursius

  • Tipus de text descriptiu: Objectiu/subjectiu
  • Tipus de text expositiu: Generalitzador

Aspectes lingüístics

  • Llenguatge: Formal/col·loquial
  • Temps verbal: Present, Passat, Futur, Condicional
  • Recursos estilístics: Metàfores, Comparacions, Enumeracions, Repeticions, Ironia, Hipèrboles, Personificació, Anàfores
  • Coherència del text: Claredat d'idees, Progressió temàtica
  • Cohesió del text: Ús de connectors

Exemple d'anàlisi textual

El fragment següent de l'obra Triomfador pertany al gènere de la novel·la i hi predomina la tipologia textual narrativa, ja que es representen diverses accions que succeeixen en un eix temporal concret, en aquest cas, durant un entrenament. En algun punt del text, també apareixen algunes seqüències textuals descriptives que es troben integrades dins de la narració. En són exemples els adjectius que es fan servir.

Quant als aspectes discursius que podem destacar d'aquest fragment, podríem esmentar que es tracta d'una narrativa literària, el personatge de la qual té un paper actiu, ja que hi predominen els verbs en veu activa. El punt de vista presentat és una omnisciència neutral, ja que en cap moment hi ha indicis de valoració per part de l'autor, i la tipologia de narració és heterodiegètica, pel fet que és una història en tercera persona.

En relació amb les característiques lingüístiques d'aquest text, hi abunden les oracions predicatives i un conjunt ampli de verbs d'acció, que estan en present d'indicatiu. També cal destacar la inserció de connectors temporals com "durant breus instants" o consecutius com "com a resultat", que afavoreixen la successió cronològica dels fets. Pel que fa a la progressió temàtica que se segueix, hi predomina la de tema constant, en què apareix un mateix tema, el protagonista de la narració, en forma de subjecte el·líptic, i els remes van canviant. Faltaria esmentar la modalització.

En definitiva, penso que les frases simples i en veu activa insereixen el lector dins del desenvolupament dels fets amb molta traça. Considero que aquests recursos lingüístics permeten a la persona que llegeix adoptar el rol d'espectador de tot allò que li passa al protagonista.

Vigilem amb les grafies, l'accentuació i l'apostrofaci

  • Agudes: Acabades en vocal, vocal + s, -en, -in (regla dels dotze dits)
  • Planes: Quan NO acaben en vocal, vocal + s, -en, -in
  • Esdrúixoles: SEMPRE

Quan fem servir "per a"?

Amb el significat de para en castellà. Sempre amb sintagmes nominals!

Entradas relacionadas: