Tipologies de Necessitats, Planificació i Metodologies d'Anàlisi

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,2 KB

Tipologies de Necessitats i la seva Avaluació

Segons el procediment de satisfacció de les necessitats

  • Necessitats formatives: Manca de coneixement, habilitats o actituds per a l'execució de la tasca.
  • Necessitats no formatives: Altres necessitats que poden estar relacionades amb les necessitats formatives.

Segons la font de les necessitats

  • Necessitats socials: Demandes que provenen d'un grup de persones (generals).
  • Necessitats individuals: Demandes que provenen d'una persona o d'un grup petit de persones (col·lectiu concret).

Segons la complexitat del seu anàlisi (Bradshaw, 1972)

  • Necessitats Normatives: Són els nivells teòrics de satisfacció: com diuen els experts que haurien de ser. Una necessitat relacional.
  • Necessitats Expressades: Allò manifest, són les demandes fetes.
  • Necessitats Percebudes: Percepcions i sensacions sobre les situacions. Les persones noten que passa alguna cosa, però no saben com definir la necessitat.
  • Necessitats Comparatives: Resultat de comparar situacions o grups.

Segons si l'impacte recau en les persones o la societat

  • Necessitats Reals: Són les que les persones o grups senten o expressen (similars a les necessitats expressades).
  • Necessitats Sentides: Persones i societat les senten, però no les poden descriure (és com un malestar) (similars a les necessitats percebudes).
  • Necessitats Potencials: Són aquelles necessitats que existeixen, però la societat i les persones no les senten ni les expressen.

Dimensions Clau per a la Planificació de l'Anàlisi de Necessitats

QUÈ: L'objecte d'estudi

És l'objecte d'estudi, què és el que s'ha d'analitzar, sobre què s'ha de recollir informació. L'anàlisi prospectiu inclou aspectes necessaris dels quals les persones encara no són conscients, ja que són aspectes de futur, necessitats de futur.

QUI: Els actors implicats

Hi ha dues dimensions: qui, com a professional, farà cadascuna de les tasques (qui realitzarà les entrevistes, qui elaborarà l'informe, etc.), i a qui li preguntarem els diferents aspectes per a recollir la informació (col·laborador: a qui li preguntarem sobre...).

ON? QUAN? COM? El context i el procediment (Mòdul III)

Planificar el context, el moment, la circumstància i el procediment. Cal assegurar condicions iguals en totes les entrevistes perquè les respostes no siguin esbiaixades.

AMB QUÈ? Els instruments

Fa referència als INSTRUMENTS, el seu tipus i les seves característiques tècniques. No es poden canviar durant el procediment.

Exemple: Tècnica Delphi.

Els instruments han de tenir:

  • Validesa interna: Que mesura allò que volem mesurar, amb precisió (recull informació sobre el que volem analitzar).
  • Fiabilitat: Grau de constància dels resultats, és a dir, que si s'aplica l'instrument avui i d'aquí una setmana, els resultats siguin els mateixos, i que si hi ha canvis, hi hagi constància.
  • Objectivitat.

Diferents Metodologies per a l'Anàlisi de Necessitats

Les metodologies es poden organitzar en funció d'on provenen les demandes, és a dir, qui ens aportarà la informació: si ens les aportaran els llocs de treball, els col·lectius, els problemes que es donen, les previsions de futur, etc.

Demandes sorgides dels col·lectius: Estudi de necessitats de formació

En primer lloc, cal identificar els informants clau (qui són els referents dins de l'empresa que ens poden indicar quines són les necessitats de formació). Cal centrar-se en els tres sabers (ja que són necessitats de formació). Per tant, tots els instruments que s'identifiquen han d'anar encaminats a analitzar els tres sabers.

Demandes sorgides dels llocs de treball: Anàlisi de tasques

Analitzar quines són les tasques que s'han de realitzar. Quins són els sabers relacionats amb cadascuna de les tasques a desenvolupar.

Demandes sorgides dels problemes: Identificació i anàlisi de problemàtiques

Cal identificar les problemàtiques i analitzar les causes i conseqüències per a poder plantejar solucions.

Mètode Delphi: Anticipació de necessitats futures

És una metodologia que s'avança al futur. Cal identificar els experts sobre aquella temàtica (són una font d'informació normalment externa) i demanar previsions sobre aquell àmbit (quines són les necessitats que hi haurà en aquest sector).

Es demana un número concret d'aportacions, es recullen, es llisten per ordre en funció de les vegades que han estat citades pels experts, es reenvia i es torna a llistar... i així, al final del procés, es poden identificar els cinc aspectes més importants. Per tant, l'objectiu principal és anticipar-se a les necessitats.

Entradas relacionadas: